Hovedinnhold

NSB stanser nye supertog etter ulykken

Har bestilt 50 togsett til fire milliarder kroner

FULL STOPP: NSBs prestisjeprosjekt med 50 togsett av typen «Flirt» fra sveitsiske Stadler settes på vent etter at ett av togene sporet av i Vestfold onsdag. Fem personer er sendt til sykehus etter ulykken. Foto: Stener Kalberg
FULL STOPP: NSBs prestisjeprosjekt med 50 togsett av typen «Flirt» fra sveitsiske Stadler settes på vent etter at ett av togene sporet av i Vestfold onsdag. Fem personer er sendt til sykehus etter ulykken. Foto: Stener Kalberg
(VG Nett) «Flirt»-togene skulle settes inn i trafikk om to uker. Nå settes NSBs milliardsprosjekt på vent.

Fakta: Flirt-togene


  • NSB har bestilt 50 nye togsett fra den sveitsiske leverandøren Stadler. I tillegg har selskapet opsjon på ytterligere 100 togsett.
  • NSB betaler totalt 4 milliarder kroner for togene.
  • Togene har fått navnet Flirt, og leveransene skal skje i tiden fram til 2013.
  • Togsettene skal brukes på både lokal- og regionstrekninger. De har en maksimalhastighet på 200 kilometer i timen.
  • Det var et tog av denne typen som sporet av under testkjøring på Vestfoldbanen onsdag formiddag.

    Kilde: NTB


De nye togene er produsert i Sveits og er spesialdesignet for norske vinterforhold.

- Når en testkjøring ikke går som den skal, så stanser vi inntil vi ser hva som forårsaket ulykken, sier Håkon Myhre, kommunikasjonsrådgiver i NSB.

Ikke viktig lanseringsdato

Onsdag sporet et av testtogene av skinnegangen ved Holmestrand i Vestfold. Ombord var tre NSB-ansatte og to personer fra et eksternt firma.

Alle fem ble sendt til sykehus og en er hardt skadet.

- Er dere redde for at toglanseringen 29. februar går i vasken?

- 29. februar er ikke en viktig dato for oss. Vi er opptatt av å sikre at det nye togsettet blir sikrest mulig. Vi gleder oss til den dagen vi lanserer nye tog, men da skal det være fordi vi er sikre på at alt er trygt og godt.

Gransker ulykken

NSB har i ettermiddag ikke kommet noe nærmere i å finne årsaken til ulykken.

- Vi tør ikke å spekulere i årsaker rundt dette. Havarikommisjonen er på banen, og vi håper at de finner svaret, sier Myhre.

- Hvordan tar dere vare på de ansatte nå?

- Vi har gode rutiner for å ta vare på de ansatte på en best mulig måte. De som har vært med i hendelsen vil møte vårt beredskapsteam for samtaler etter at de har vært på sykehus. Alle andre ansatte vil få god informasjon om hva som har skjedd.

Tilsynet avventer

Det første Flirt-toget skulle etter planen settes inn i trafikk 29. februar. Men før det kan skje, er NSB avhengig av brukstillatelse fra Statens jernbanetilsyn. Dagens ulykke kan få konsekvenser for den planlagte oppstarten.

- Resultat fra testkjøringen er ett av elementene som vi tar med i vurderingen, sier direktør Erik Ø. Johnsen i Jernbanetilsynet.

NSB har brukt fire milliarder kroner på togkjøpet. Johnsen vil ikke spekulere i om supertogene vil forsinkes av avsporingen onsdag.

- Vi vet ikke årsaken til ulykken og vil avvente Havarikommisjonens arbeid. Vi avventer fortsatt dokumentasjon fra NSB, blant annet vedrørende prøvekjøring. Uten denne dokumentasjonen kan vi ikke ta stilling, sier Johnsen.

Grafikk: Tom Byermoen
Grafikk: Tom Byermoen

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer