Hovedinnhold

Vil ha bilfritt Oslo – og halvparten av rådhusets p-plasser

Hagen: Byrådet møter seg selv i døren

<p>BILFRITT: Byrådsleder i Oslo Raymond Johansen og miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg vil ha flere Oslo-folk over på sykkel, men gir ikke fra seg kontrollen over parkeringsplassene i rådhuset.</p>

BILFRITT: Byrådsleder i Oslo Raymond Johansen og miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg vil ha flere Oslo-folk over på sykkel, men gir ikke fra seg kontrollen over parkeringsplassene i rådhuset.

Foto: Signe Dons/Aftenposten
Det rødgrønne byrådet i Oslo vil nekte innbyggerne å kjøre bil i sentrum. Samtidig vil de selv ha kontroll over halvparten av plassene i rådhusgarasjen.

I dag har de åtte byrådene rett til hver sin plass i rådhusgarasjen. Resten av plassene disponeres av blant annet ordfører, varaordfører, komitelederne i bystyre og syv kommunaldirektører.

Bakgrunn: Her blir det bilfritt innen 2019

Nå ønsker byrådet myndighet til å fordele hele 16 av de 29 plassene i garasjeanlegget. Resten av plassene som disponeres av bystyrets organer skal fordeles av forretningsutvalget. Hvem som skal disponere plassene byrådet har kontrollen over kommer ikke frem av forslaget som skal behandles i forretningsutvalget mandag.

– Trenger ikke plassene

Forslaget fra byrådet blir møtt med undring i opposisjonen. Gruppeleder for Frp Carl I. Hagen mener byrådet nå møter seg selv i døren. Han viser til byrådserklæringen fra Arbeiderpartiet, SV og De Grønne, der det heter det at byrådet vil gjøre sentrum bilfritt innenfor Ring 1 i løpet av bystyreperioden.

Husker du? MDG-Lan tok taxi - fikk kjeft av statsråd

– Byrådet har erklært at sentrum skal være fritt for biler. Konsekvensene av det må være at byrådspolitikerne ikke trenger noen parkeringsplasser, men i stedet for å gå foran med et godt eksempel så vil de tvert imot ha enda flere parkeringsplasser til sin disposisjon, sier Hagen.

Prøveprosjekt

Hagen viser til at byrådspartiene har tatt til orde for prøveprosjekter i forbindelse med innføringen av bilfritt sentrum.

Grønn ferie: Her kan du oppleve bilfrie bysentrum

– Det aller beste prøveprosjektet hadde vært at de politikerne som ønsker å fjerne bilene selv hadde følt konsekvensene av et slikt vedtak på kroppen ved å gi fra seg sine parkeringsplasser, men virkeligheten er tydeligvis i ferd med å innhente drømmerne i byrådet, sier han.

<p>P-BRÅK: Gruppeleder for Frp i Oslo Carl I. Hagen mener byrådet bør gi fra seg parkeringsplassene her i garasjen i rådhuset. FOTO: HELGE MIKALSEN</p>

P-BRÅK: Gruppeleder for Frp i Oslo Carl I. Hagen mener byrådet bør gi fra seg parkeringsplassene her i garasjen i rådhuset. FOTO: HELGE MIKALSEN

Frp-veteranen foreslår i stedet at forretningsutvalget får ansvaret for fordelingen av alle de 29 parkeringsplassene.

Les også: Slik kan Vegvesenet løse den politiske floken

– Disse plassene kan enten fordeles til de av kommunens ansatte som har størst behov for å bruke bil til jobben eller leies ut til bedrifter i nærheten av rådhuset. En annen mulighet er at plassene fordeles til de partiene som ikke støtter målet om et bilfritt sentrum, sier Hagen.

– Få som bruker plassene

Byrådsleder Raymond Johansen ønsker ikke å la seg intervjue om bakgrunnen for forslaget eller kritikken fra Frps gruppeleder. I stedet sender han følgende kommentar på SMS, via byrådssekretær Marte Ingul:

«Forslaget innebærer at den praksis som har vært på Rådhuset i mange år blir formalisert. Alle partiene på Rådhuset, inkludert Frp, var enig i dette. Ellers er det mitt inntrykk at svært få bruker parkeringsplassene sine, både de som jobber på bystyret og byrådssiden. Carl I. Hagen har aldri noe problem med å få plass til sin bil».

Høyre om E18-planer: En krigserklæring!

På spørsmål om hvorfor byrådet ønsker å ta kontrollen over fordelingen, svarer byrådssekretæren slik:

«Rådhusforvalteren ligger under byrådet. De forvalter bygget og inventaret i Rådhuset. Det har de alltid gjort».

De Grønne: Hykleri

Gruppeleder for Miljøpartiet De Grønne, Harald Nissen reagerer kraftig på Carl I. Hagens fremstilling, og viser til at de rødgrønne partiene også har lagt frem forslag om å utrede etterbruk av parkeringskjelleren i forbindelse med innføringen av bilfritt byliv.

– Tatt i betraktning den negative stemningen som var blant de borgerlige da jeg luftet dette forslaget, er jeg ganske forundret over at de kan gå ut med dette nå. Hele utspillet er hykleri fra folk som er redde for å miste noen privilegier som Oslo-politikerne har hatt til nå, sier Nissen.

Planene om å innføre bilforbud i deler av hovedstaden har møtt kraftig motstand, blant annet fra handelsstanden. I tillegg til forslaget om å innføre strenge restriksjoner på hvem som får kjøre bil i sentrum har byrådet allerede gjort det langt dyrere å parkere i Oslo. I sentrum er parkeringsavgiften økt med 50 prosent, mens prisene i resten av byen har økt med 20 prosent.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks