Hovedinnhold

Vil gjøre statens språk enklere

125 MILLIONER ENDRINGER: Kommunalminister Jan Tore Sanner har satt i gang et språk-prosjekt. Han har som mål å sette punktum for kronglete, tungt og tidvis ubegripelig språk i de 125 millioner brevene som skal sendes ut i 2014. Foto: Helge Mikalsen
125 MILLIONER ENDRINGER: Kommunalminister Jan Tore Sanner har satt i gang et språk-prosjekt. Han har som mål å sette punktum for kronglete, tungt og tidvis ubegripelig språk i de 125 millioner brevene som skal sendes ut i 2014. Foto: Helge Mikalsen
Jan Tore Sanner vil sette punktum for ubegripelig byråkratspråk.

Denne saken handler om:

Kommunalminister Jan Tore Sanner krever 125 millioner begripelige brev i 2014. Det er et statlig anslag på hvor mange brev staten sender ut til norske borgere i løpet av et år.

- Vi har satt i gang et stort prosjekt for å få tak i tidstyvene i offentlig sektor, sier den nye kommunalministeren til VG.

Jan Tore Sanner mener for mange bruker for lang tid på å forstå budskap. Fordi det er for vanskelig formulert.

Fra nyttår av blir han også moderniseringsminister for både stat og kommuner. Da vil han bokstavelig talt sette punktum for kronglete, tungt og tidvis ubegripelig byråkratspråk i de 125 millioner brevene som går ut fra statens direktorater, departementer og etater årlig.

Færre klager
- En taleskriver for tidligere finansminister og kommende riksrevisor Per-Kristian Foss, fikk tilbake et utkast med følgende påskrift: Det mangler ti punktum. Korte setninger og klart språk er veldig viktig, sier Sanner.

Han holder frem Statens vegvesen som en statlig veiviser også i retning av klarere språk.

- Statens vegvesen sier de får 40 prosent færre telefonhenvendelser etter at de endret et brev om EU-kontroll. Før het det: Manglende rapportering - periodisk kjøretøykontroll. Nå står det: Har du glemt EU-kontrollen?

- Det betyr at alle de som mottar dette brevet bruker mindre tid på å forstå hva Statens vegvesen mener, beskriver Sanner. Han mener det er en uting med offentlig ansatte som dekker seg bak fremmedord og tunge setninger.

- Det enkle er ofte det beste - også i stat og kommune, sier Sanner.

Det er Statens innkrevingssentral som er det store språk-forbildet i offentlig sektor. Ikke bare krever sentralen inn flere milliarder kroner fra skyldige nordmenn i år.

Godt eksempel
Informasjonssjef Tore Bratt i innkrevingssentralen har vært sentral i klarspråk-arbeidet. Han bruker innkrevingen av kringkastingslisensen som eksempel.

I brevet til lisensbetalere som hadde ventet med innbetalingen het det i 2009:
«NRK lisensavdelingen (tlf.75 12 27 10) har oversendt ovennevnte krav til Statens innkrevingssentral (SI) for innkreving med hjemmel i lov om kringkasting av 4. desember 1992 §8-4, lov om tvangsfullbyrdelse av 1. november 2005 (tvbfl) §3-1 samt forskrift om saksøktes kostnadsansvar ved tvangsfullbyrdelse § 2, pkt.2.»

I 2013 er det endret til:
«Du har ikke betalt kringkastingsavgiften til NRK Lisensavdelingen. NRK har dermed bedt Statens innkrevingssentral (SI) om å ta utlegg, slik at de skal få pengene sine.»

Tore Bratt sier i klartekst at det tidligere fantes byråkrater og profesjonelle brevskrivere som selv ikke forsto hva de skrev.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks