Hovedinnhold

Taxi-Jens går verden rundt

** Britisk avis: «Et stunt som ville gjort nesten alle demokratiske ledere redde»

Jens Stoltenberg som taxisjåfør i skjult kamera-video omtales bredt utenfor Norges grenser i dag.

Denne saken handler om:

«Den norske statsministeren Jens Stoltenberg jobbet en ettermiddag i skjul som taxisjåfør i Oslo», skriver BBC om Arbeiderpartiets valgreklame.

«Han hadde på seg solbriller og en drosjesjåfør-uniform fra Oslo, under skiftet i juni, og avslørte bare identiteten sin da han ble gjenkjent av passasjerene», forteller de videre på sine nettsider.

Stuntet er også blitt omtalt flere ganger i BBCs TV-sendinger, søndag.

Britene legger vekt på at ingen av passasjerene måtte betale for drosjeturen, og påpeker at Stoltenberg bråbremset da han hadde planer om å clutche på bilen med automatgir.

Fra Island til Bangladesh til Australia

Den britiske gratisavisen Metro presenterer også videoen, med inngangsteksten «Du kommer aldri til å gjette hvem som satt foran meg i taxien i dag ...».

«Det er et stunt ville gjort nesten alle demokratiske ledere redde», står det på Metros nettutgave.

Også islandske Morgunblaðið, den største avisen på øya, slår opp Taxi-Jens på sin nettavis i dag.

«Statsministeren er aktiv på sosiale medier, men på fredag tok han den direkte kontakten med folk et skritt videre, da han satt seg bak rattet i en taxi som kjørte gjennom Oslo sentrum», forteller avisen.

Den ledende nettavisen i Bangladesh, Bangla Mail 24, er blant andre mediehus som skriver om den norske statsministeren, i likhet med nederlandske nieuws.nl og australske The Sydney Morning Herald. Sistnevnte presenterer en artikkel fra nyhetsbyrået Reuters.

- Ikke favoritt

Det samme gjør belgiske La Libre, som gjengir en artikkel fra det franske nyhetsbyrået AFP.

«Den norske valgkampen er i full gang. Stoltenberg, leder av Arbeiderpartiet og den venstreorienterte koalisjonen, er ikke favoritt på meningsmålingene», påpeker den fransktalende avisen.

En av verdens største nettaviser, amerikanske The Huffington Post, godter seg også over den norske taxiministeren.

Medieviter: - Morsomt!

Medieviter Ida Aalen, som er rådgiver i Netlife Research og forfatter av «En kort bok om sosiale medier», er delt i sin oppfatning av videoen som valgkampstunt i sosiale medier.

- Det er en humorgreie. Dette er jo ikke et seriøst innlegg i valgkampen, men tydelig en gimmick. Og det er jo ganske morsomt! Samtidig selges det inn som at han skal høre hva folk egentlig mener, men det kommer ikke i noen særlig grad frem. Mesteparten av videoen er jo bare folk som syns det er morsomt at de kjører med Jens, sier Aalen.

Jens Stoltenberg har 300.000 følgere på Facebook, og sånn sett et stort potensiale for å nå ut til mange i sosiale medier på andre måter enn å lage en slik video.

- Alle nettavisene har omtalt taxituren. Det er folks aller viktigste nyhetskilde, slik sett kan man si at det er vellykket stunt, mener eksperten.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene