Hovedinnhold

Djupedal og medarrangør i offentlig ordkrig:

Fjernet «plagsom» First House-logo

First House-topp: - Skulle være kompensasjon for dugnad

<p>TOK SAKEN I EGNE HENDER: Øystein Djupedal fjernet First House-logoen fra alt arrangementsmateriale før årets utgave av Arendalsuka uten å informere de andre arrangørene. Her avbildet i Arendal hvor han også har fylkesmannskontoret sitt.</p>

TOK SAKEN I EGNE HENDER: Øystein Djupedal fjernet First House-logoen fra alt arrangementsmateriale før årets utgave av Arendalsuka uten å informere de andre arrangørene. Her avbildet i Arendal hvor han også har fylkesmannskontoret sitt.

Foto: STEIN BJØRGE, AFTENPOSTEN
Navnet og logoen til det omstridte PR-selskapet er angivelig blitt en plagsom belastning for Arendalsuka.

Denne saken handler om:

Det hevder leder og primus motor for arrangementet, Øystein Djupedal, overfor VG.

– Jeg har tatt en avgjørelse om at logoen til det selskapet skal bort fra alt vårt materiell. Det har jeg gjort for at folk ikke skal tro at First House har noe som helst med Arendalsuka å gjøre, sier Djupedal.

De to foregående årene har First House-logoen prydet både programheftet, nettsidene og diverse plakater under den politiske massemønstringen i Arendal. Selskapet har vært oppført som en av flere «hovedsamarbeidspartnere» for arrangementet.

– Hvorfor ikke også i år?

FAKTA: Arendalsuka

* Arrangert årlig siden 2012, angivelig etter en idé av First House-direktør Per Høiby. Går av stabelen i Arendal i Aust-Agder.

* Omtaler seg som en «uformell arena for møter mellom politikk, samfunns- og næringsliv».

* Alle de politiske partiene deltar på arrangementer gjennom uken. Det samme gjør en rekke interesseorganisasjoner og frivillige organisasjoner. Også stor deltakelse fra næringsliv forøvrig, inkludert PR-bransjen.

* Årets arrangement går av stabelen mandag 11. - lørdag 16. august. Høydepunktet i programmet er en TV-sendt partilederdebatt fra Arendal torsdag 14. august.


KILDE:Arendalsuka.no

– Fordi vi ikke ønsker den oppmerksomheten navnet drar med seg. I fjor fikk jeg flere spørsmål både fra journalister og andre om påståtte koblinger mellom oss og First House. Nå gjør vi det klart en gang for alle at det selskapet ikke har og aldri har hatt noe med Arendalsuka å gjøre, sier Djupedal.

- Aldri i min villeste fantasi

Siden fjorårets arrangement gikk av stabelen, har First House vært gjennom sitt – sett utenfra – kanskje mest turbulente år. Det ene kritiske oppslaget har avløst det andre, med bråket rundt Sylvi Listhaugs kundelister og Kina-koblingene som de mest omtalte.

– Da vi i sin tid satte First House-logoen på materialet vårt hadde jeg aldri i min villeste fantasi kunne forestille meg verken all den negative omtalen av selskapet eller at det skulle kunne så tvil om Arendalsukas integritet og uavhengighet, sier Djupedal.

Han avviser imidlertid at politikere eller organisasjoner har truet med å droppe arrangementet på grunn av koblingene til First House.

Den tidligere SV-statsråden, nå fylkesmann i Aust-Agder, er en av initiativtakerne til Arendalsuka som ble arrangert første gang i 2012. To av de andre initiativtakerne er Per Høiby og Leif Monsen. De er begge partnere og henholdsvis direktør og styreleder i PR-selskapet First House.

Monsen har ansvar for å samle inn sponsorkroner til Arendalsuka og sitter i komitéen som lager programmet , sammen med blant andre Djupedal. Han legger ikke det minste skjul på at han er forbannet over det Djupedal har gjort.

- Skulle kompensere for dugnadsinnsats

– Jeg er rykende uenig i denne avgjørelsen. Dette er noe Djupedal har funnet på helt selv, og det er uforståelig for meg at han kan gjøre det. Han har ikke mandat til å ta slike beslutninger. Jeg har heller aldri registrert at First House-navnet skal være belastende, sier Monsen til VG.

First House-toppen anklager Djupedal for avtalebrudd:

– Dette er i strid med etablert praksis og en muntlig avtale vi har inngått. First House-logoen skulle brukes i markedsføringen av Arendalsuka som en kompensasjon for all den dugnadsinnsatsen jeg som privatperson legger ned for dette, hevder Monsen.

Djupedal bestrider overfor VG at det finnes en slik avtale. Han klarer ikke gi noe godt svar på hvorfor First House-logoen da har blitt brukt de første to årene.

Logoen tilbake neste år?

Både Djupedal og First House understreker at PR-selskapet aldri har bidratt økonomisk til Arendalsuka.

Leif Monsen har nå bedt Arendal-ordfører Einar Halvorsen, som leder det øverste organet i Arendalsuka, om å følge opp saken etter at årets arrangement er over.

Ordføreren kan overfor VG ikke utelukke at det ender med at First House igjen får vise frem navn og logo under Arendalsuka neste år.

– Vi skal ha en gjennomgang av denne uenigheten senere i høst. Da Djupedal orienterte oss andre om at han hadde droppet logoen var det for sent eventuelt å skulle gjøre om på det med tanke på årets arrangement, sier han.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks