Hovedinnhold

Eksperter: Dyrt å få til satsing på biodrivstoff

<p>GRØNT FORSLAG: Et av forslagene i budsjettforhandlingene skal være regler og avgifter på salg av biodrivstoff. Det mener ekspertene vil koste.</p>

GRØNT FORSLAG: Et av forslagene i budsjettforhandlingene skal være regler og avgifter på salg av biodrivstoff. Det mener ekspertene vil koste.

Foto: Hallgeir Vågenes, VG
Biodrivstoff kan bidra til å løse budsjettfloken. Men å tro at man får på plass en nasjonal industri for dette innen 2020, er naivt, mener Bellona.

Høyre, Frp, Venstre og KrF har fortsatt ikke kommet til enighet om hvordan statsbudsjettet for 2017 skal se ut. Den største nøtten har vært å få en grønn profil på budsjettet som Venstre kan godta. Spesielt har konflikten stått om det omstridte bilpakke-forslaget, som regjeringspartiene ikke vil forhandle om.

<p>FAGSJEF I BELLONA: Hallstein Havåg. Foto: BELLONA</p>

FAGSJEF I BELLONA: Hallstein Havåg. Foto: BELLONA

VG kjenner til at partiene nå ser på andre løsninger for å få senket Norges totale klimagassutslipp, blant annet å senke avgiften for biodiesel, som Venstre er forkjemper for.

Les mer: Håper på budsjettløsning – tygger på venstres grønne forslag

Et av kravene fra partiet er økt omsetningskrav for biodrivstoff. I sitt forslag til statsbudsjett har de foreslått en økning til 20 prosent innen 2020.

Kilder VG har snakket med, mener at det kan være god miljøpolitikk å senke avgiftene for biodrivstoff, men da må det også legges til rette for norsk, bærekraftig produksjon – og det vil koste.

– Det er viktig å bygge opp en bærekraftig, nasjonal industri for biodrivstoff, sier fagsjef Hallstein Havåg i Bellona.

Les også: KrF-fylkesledere kritiske til regjeringens metoder

– Naivt

Han legger til at en slik satsing i stor grad i første ledd må bli basert på importert biodiesel og er ikke ubetinget positiv til et så høyt omsetningskrav til biodrivstoff på så kort tid, selv om han mener det vil gi en formidabel omsetning sammenlignet med i dag.

BILPAKKEN DE KRANGLER OM

  • Pakken innebærer at bensinavgiften økes med 15 øre og dieselavgiften med 35 øre.
  • Årsavgiften reduseres med 12 prosent, satsene i pendlerfradraget økes og avskrivningssatsene for lastebiler, varebiler og drosjer blir høyere.
  • Det innføres en tilskuddsordning for å redusere bompengetakster utenfor de store byene. Regjeringen vil bruke 500 millioner kroner på dette formålet, noe som ifølge regjeringen vil gi en reduksjon på rundt 10 prosent i bompengesatsene på riks- og fylkesveiprosjekter.
  • Totalt gir de to punktene netto skatte- og avgiftsreduksjoner for bilister på i overkant av 900 millioner.

Kilde: Finansdepartementet

– Det er naivt å tro at man kan bygge opp en nasjonal industri for dette innen 2020, mener han.

Havåg oppfordrer politikerne til å komme med en klar definisjon på hva som er bærekraftig biodrivstoff.

– Dette finnes ikke i dag. Uten en sånn politikk kan det føre til økte utslipp og miljøødeleggelser, sier han.

– I tillegg er det viktig at det ikke blir noen sovepute. Det er en begrenset ressurs, og kan ikke gå på bekostning av nullutslippsteknologi, sier han.

Frp-topper i hemmelig møte: – Bilpakken er ufravikelig

– Risikofylt å investere

– I Norge bruker vi stort sett importert biodrivstoff, fordi vi har få egne anlegg for å produsere selv. Det som er viktig når en ser på miljøeffektene av biodrivstoff, er hvilke råstoff som brukes for å lage disse, sier Judit Sandquist, forsker ved forskningsorganisasjonen SINTEF.

Problemet i dag, mener hun, er at det ikke finnes nok risikokapital til å opprette nye anlegg.

– Investorer ønsker ikke å bruke pengene sine på noe så risikofylt, sier Sandquist.

– Teknologiene for produksjon av drivstoff av disse råstoffene finnes, men er ikke kommersielle, og dermed trengs det store mengder risikokapital for å kommersialisere disse. Jo høyere kvalitet, desto dyrere ser teknologiene ut til å være, sier Sandquist.

Les også: Oslo Lufthavn verdens første med biodrivstoff

Om økt omsetningskrav for biodrivstoff er god miljøpolitikk, mener hun avhenger av to ting: Om det er nok biodrivstoff tilgjengelig for å tilfredsstille et eventuelt økt mengdekrav, og hvilket biodrivstoff som brukes.

Et eksempel på biodrivstoff med god miljøgevinst, er det som fremstilles av avfallstrømmer, ifølge forskeren.

Hun mener det ikke har noen hensikt om regjeringen øker omsetningskravet, uten å legge til rette for bærekraftig produksjon lokalt. Gjøres ikke dette, vil Norge fortsette å importere billig drivstoff fra utlandet.

Les også: Hareide: Drivstoffavgiftene ikke det viktigste for KrF

Kan hjelpe norsk økonomi

Venstre sitt forslag om økt omsetningskrav forutsetter bruk av lokale ressurser.

– Hvis regjeringen støtter norsk industri med å gi langsiktige, gode rammevilkår og andre incentiver, kan det ikke bare bidra til bedre miljø, men også til å hjelpe norsk økonomi, lokalbefolkning og fremme grønt skifte i Norge, sier Sandquist.

Hun sier at det i dag planlegges flere initiativer for å produsere norsk biodrivstoff, og at disse bør støttes.

– I Norge har vi råstoffressurser som krever de nyeste teknologiene for å lage biodrivstoff. På andre siden har vi potensial til å produsere drivstoff med høy kvalitet og miljøgevinst. Blir alle eller noen av dem vellykket, kan det bety starten på et nytt og grønnere eventyr, sier Sandquist.

Kronikk: Biodrivstoff til fly – klimaets redning?

Zero: – Kan kutte 2 mill tonn

Miljøorganisasjonen Zero er positiv til forslaget fra Venstre. De anslår at et slikt omsetningskrav vil kunne redusere utslippene med 2 millioner tonn.

– Dette er et av de klimatiltakene som kan fungere på kort sikt, sier Kåre Gunnar Fløystad, fagansvarlig for industri i Zero.

Han mener også tiltaket er politisk mulig.

– Finland er allerede på 20 prosent i dag, og Sverige er rett bak finnene, sier Fløystad.

Les mer: Ingen løsning i krisemøtet hos Erna

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks