Hovedinnhold

Støre om tidligere politikerkolleger som selger sin kompetanse til First House:

- Det byr meg imot

<p>HAR ANSTRENGT FORHOLD TIL FIRST HOUSE: Arbeiderparti-leder Jonas Gahr Støre, her avbildet etter regjeringsskiftet i fjor.<br/></p>

HAR ANSTRENGT FORHOLD TIL FIRST HOUSE: Arbeiderparti-leder Jonas Gahr Støre, her avbildet etter regjeringsskiftet i fjor.

Foto: Terje Bringedal, VG
Ap-lederen mener First House sitt rykte er oppskrytt, og at partivennene som gikk dit har utfordret partiets tillit.

Denne saken handler om:

I et anonymt forretningslokale på Frogner sitter tidligere toppolitikere med hemmelige kundelister.

Etter fem år har First House markert seg som en tøffing i den norske PR-bransjen.

Et knapt år etter etableringen i 2009 kunne administrerende direktør Per Høiby telle i overkant av 100 kunder, og flere profilerte rådgivere – blant dem tidligere helseminister Bjarne Håkon Hanssen.

Siden har toppolitikere som Torbjørn Giæver Eriksen, Jens Stoltenbergs høyre hånd gjennom flere år, nåværende Frp-statsråd Sylvi Listhaug og tidligere Frp-politiker Tor Mikkel Wara, eks-statssekretærene Jan Erik Larsen (Ap) og Erlend Fuglum (Sp) og Erna Solbergs tidligere stabssjef, Haakon Dagestad blitt ansatt i selskapet.

Sjelden har et norsk selskap opplevd lignende interesse for sitt indre liv og sine forretningshemmeligheter – samt for hvem de kjenner og hvordan de bruker nettverket.

Torbjørn Giæver Eriksen, Jan-Erik Larsen og Erlend Fuglum har alle sittet ved bordet da beslutninger ble tatt i den rødgrønne regjeringen.

Makten deres på «den andre siden av bordet» er imidlertid svært begrenset, mener kildene VG har snakket med.

<p><b>NÆR VENN:</b> Da Jonas Gahr Støre fylte 50 år i august 2010 var Jan-Erik Larsen partner i First House og gjest i selskapet. Her er han på vei inn sammen med sin kone Hanne Kruse. </p>

NÆR VENN: Da Jonas Gahr Støre fylte 50 år i august 2010 var Jan-Erik Larsen partner i First House og gjest i selskapet. Her er han på vei inn sammen med sin kone Hanne Kruse. 

Foto: Jan Petter Lynau, VG

– First House og andre kommunikasjonsfirmaer har innflytelse i den form at de bidrar til at aktører som vil betale for det, når ut med sine budskap. Vi bruker lite eller ingen tid på dem, sier Hans Kristian Amundsen, tidligere statssekretær for daværende statsminister Jens Stoltenberg, nå sekretariatsleder for Ap på Stortinget.

I mai avdekket Aftenposten at First House reklamerer for sine tjenester ved å vise til rådgivernes bakgrunn fra maktens innerste korridorer – og at flere har hatt sitt arbeidssted ved Statsministerens kontor.

«Det som byr meg imot, er at denne delen av bransjen er en hjelp til dem og de som har mest makt fra før»

First House-sluggerne

Flere av First Houses til sammen nesten 40 rådgivere og assosierte partnere har bekledt stillinger helt i toppen av norsk politikk:

1. Bjarne Håkon Hanssen : Tidligere landbruksminister, arbeids- og inkluderingsminister og helseminister. Innvalgt på Stortinget fra Nord-Trøndelag siden 1997.

2.Erlend Fuglum: Var en av senterpartileder Liv Signe Navarsetes nærmeste rådgivere. På First Houses nettsider beskrives han som «en del av troikaen som ledet regjeringens felleskommunikasjon» under Jens Stoltenberg. Statssekretær i Kommunaldepartementet fra 2012 til 2013. Jobbet i First House også før dette.

3. Haakon Dagestad: Stabssjef og pressesjef for Høyre-leder Erna Solberg fra 2010 til etter stortingsvalget i 2013. Mangeårig erfaring fra Høyre, lokalt og nasjonalt.

4. Jan-Erik Larsen: Statssekretær ved Statsministerens kontor i to perioder, 2000-2001 og 2008-2009. Han har også vært spesialrådgiver i Arbeiderpartiets stortingsgruppe, hatt en reke toppjobber i mediene, og er venn av tidligere statsminister Jens Stoltenberg.

5. Johanna Ellefsen Rostad: Kom til First House i 2011, fra stilling som rådgiver og taleskriver for daværende nærings- og handelsminister Trond Giske.

6. Ketil Lindseth: Var statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet i 2009, etter å ha vært politisk rådgiver samme sted. Før det var han politisk rådgiver i Arbeids- og inkluderingsdepartementet.

7. Morten Andreas Meyer: Var moderniseringsminister for Høyre i Bondevik-regjeringen, fra 2004 til 2005. Før dette var han en av daværende statsråd Erna Solbergs nærmeste medarbeidere, som statssekretær i Kommunaldepartementet.

8. Morten Wetland: Har 12 år bak seg på Statsministerens kontor, som henholdsvis byråsjef, spesialrådgiver, ekspedisjonssjef og statssekretær. Har også vært statssekretær i Næringsdepartementet og ambassadør.

8.Tor Mikkel Wara: Var stortingsrepresentant for Frp fra 1989 til 1993. Har vært finanspolitisk talsmann og medlem av Oslo bystyre for Fremskrittspartiet. Har drevet med reklame og PR siden 1994, da han gikk til Geelmuyden.Kiese.

10. Torbjørn Giæver Eriksen: Var statssekretær for tidligere statsminister Jens Stoltenberg i seks år, frem til han gikk til First House i 2012. Før dette var han blant annet informasjonsrådgiver i Arbeiderpartiets stortingsgruppe og politisk rådgiver i Finansdepartementet.

Kilde: First House

– Jeg ser at tidligere kolleger går ut og markedsfører at de har jobbet ved Statsministerens kontor eller andre departement og selger sin kompetanse derfra til høye priser. Det byr meg imot.

Ap-leder Jonas Gahr Støre snakker om First House. Et selskap han ikke legger det minste skjul på at han har et anstrengt forhold til.

Gjennom de fire siste årene i Jens Stoltenbergs regjering så Støre den ene eksstatsråden, eks-statssekretæren og eks-rådgiveren etter den andre bli ansatt i PR-selskapet.

Nå kommer oppgjøret:

– Når det gjelder First House, så er det riktig at jeg kjenner flere av de ledende personene der. Jeg har jobbet nært med dem i politikk. Men det er fem-seks år siden. Jeg har ikke noe imot dem som enkeltpersoner. Det er delvis mennesker jeg har stor sans for personlig. Men jeg har ingen kontakt med dem knyttet til virksomheten de driver, og møter dem kun ved noen sporadiske tilfeller, sier partilederen.

– Å være tillitsvalgt gir deg livsvarige kvaliteter. Da lugger det litt for meg når de byr seg frem til internasjonal oljeindustri og tilbyr å forklare hvordan de kan omgå norske miljøkrav. Disse menneskene påtar seg verv og får innsikt, kunnskap og bekjente. Jeg reagerer på at de bare setter en strek, og tar med seg den kunnskapen de har fått på vegne av fellesskapet til andre miljøer hvor de selger den samme kunnskapen. Det er en personlig reaksjon hos meg.

– Hvorfor reagerer du på det?

– Det har med noen uskrevne lojalitetsbånd å gjøre. Det handler om at tillitsvalgte i Arbeiderpartiet gir råd, de selger det ikke. Men jeg har også vært blant dem som internt og eksternt har sagt at vi må gå i oss selv og si at det å selge råd er lovlig i Norge.

– Det som byr meg imot, er at denne delen av bransjen er en hjelp til dem og de som har mest makt fra før. De selger dyre tjenester til folk som har nok penger til å betale for dem. Det forsterker forskjeller, mens jeg er for å redusere forskjeller, sier Støre.

«Det er nesten blitt et verb – å ha blitt 'first housed'»

Les First House-sjefens tilsvar her:- Støre snakker mot bedre vitende

Oppmerksomheten har gitt First House et skudd for baugen, mener flere eksperter.

– Omdømmet til First House er skadet, det er ingen tvil om det. Kort etter Kina-saken forlot jo Rederiforbundet dem, og det tror jeg flere kan komme til å gjøre. Det har nesten blitt et verb – å ha blitt «first housed». De har topp kompetanse, så det er synd, sier Peggy Brønn, professor ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved BI.

Forrige helg fjernet sjefen for Arendalsuka, Øystein Djupedal, First House-logoen fra listen over samarbeidspartnere for den politiske massemønstringen. Til PR-selskapets store forargelse.

– Arendalsuka dropper dem jo nå, og jeg tror flere vil ta avstand fra dem fordi det er så belastende. Men alle i bransjen vet at de har flere av de beste folkene, sier Brønn.

Hun forsker på og underviser blant annet i PR og omdømme, og er bekymret for at oppmerksomheten rundt First House kan ødelegge for hele bransjen.

– Det jobber tusenvis av PR-rådgivere i Norge, de fleste utenfor byråer. Mesteparten av det som skrives om First House er negativt – jeg har lest de styggeste ting i kommentarfelt om både dem og PR som profesjon, påpeker hun.

Brønn mener det er en misforståelse når First House omtales som mektige.

– PR-folk har ikke makt i seg selv, men kompetanse til å hjelpe folk som har makt, hjelpe folk til å få makt, eller til å møte dem som har makt. De har kompetanse på hvordan regjeringen fungerer, de sitter med mye kunnskap og erfaring. Jeg ville betalt for det, jeg også. Og jeg ville valgt First House, for de har kapret topphoder, for eksempel blant folk som har erfaring fra regjeringen.

<p><b>NÆRE KOLLEGER:</b> Tidligere helseminister Bjarne Håkon Hanssen og tidligere utenriksminister Jonas Gahr Støre under et møte i Arbeiderpartiets stortingsgruppe i september 2006, hvor de diskuterte sykelønnsordningen.</p>

NÆRE KOLLEGER: Tidligere helseminister Bjarne Håkon Hanssen og tidligere utenriksminister Jonas Gahr Støre under et møte i Arbeiderpartiets stortingsgruppe i september 2006, hvor de diskuterte sykelønnsordningen.

Foto: Jan Petter Lynau, VG

BI-professoren mener de tidligere toppolitikernes omfattende nettverk er avgjørende for at byrået har blitt en kassasuksess.

«Hvis du hyrer en advokat, ønsker du ikke at advo-katen skal havne i VG»

First House har fått omfattende kritikk for å hemmeligholde kundelistene sine. En undersøkelse Norstat nylig gjennomførte for PR-byrået Trigger, viser at hemmelighold om arbeidet til bransjen går på tilliten løs.

Hver tredje leder i undersøkelsen oppgir å ha lav eller svært lav tillit til informasjon og opplysninger som kommer fra PR- og kommunikasjonsbransjen, og tre av fire mener økt åpenhet ville bedret inntrykket.

Mangeårig politisk rådgiver for tidligere statsminister Jens Stoltenberg, Sindre Fossum Beyer, valgte en litt annen vei enn eks-kollegene fra statsministerens kontor da han i starten av august begynte i reklamebyrået Try.

Han vil ikke gå inn i noen diskusjon om First House.

– Jeg ønsker ikke å kommentere dette utover at jeg selv er veldig fornøyd med å jobbe for et selskap med en fullstendig åpen kundeliste, sier han.

Tidligere næringsminister for Høyre, nå NHH-professor, Victor Norman tror First House gjerne skulle vært all medieoppmerksomhet om sitt arbeid foruten.

– First House og de andre i bransjen ønsker jo ikke å være i media. De jobber for klientene. Jeg vil tenke at de som misliker denne situasjonen mest, er First House selv, sier han, og tilføyer:

– Hvis du hyrer en advokat, ønsker du ikke at advokaten skal havne i VG. Det er litt det samme som når en politiker havner i mediene i kraft av sin person i stedet for det han ønsker å utrette – det er alltid et problem når et subjekt blir et objekt, sier Norman.

«De kan gå andre veier for å forsøke å påvirke meg, uten at jeg vet om det»

Arbeiderparti-leder Jonas Gahr Støre reagerer på det han mener er en problematisk kultur i First House om åpenhet.

– Jeg reagerer dels på det skjulte. Det er en slags dobbelthet i at de markedsfører seg og driver en virksomhet som ikke er åpen.

– Som regjeringsmedlem, stortingsrepresentant og leder i Arbeiderpartiet kan jeg si at jeg ikke har kjøpt tjenester fra First House. Jeg har aldri bestilt noe fra dem, og jeg har aldri hatt møter med dem om saker de jobber med. Det betyr at de kan gå andre veier for å forsøke å påvirke meg, uten at jeg vet om det. Det reiser viktige spørsmål om åpenhet i demokratiet.

<p><b>SJEF:</b> Per Høiby, administrerende direktør i First House, utenfor PR-byråes lokaler i Inkognitogaten i Oslo.</p>

SJEF: Per Høiby, administrerende direktør i First House, utenfor PR-byråes lokaler i Inkognitogaten i Oslo.

Foto: Frode Hansen, VG

Støre mener også at First House har fått et ufortjent godt rykte om hvor mye makt de har.

– Jeg vil mane til edruelighet overfor dem som mener det her har kommet inn en slags femte statsmakt. Det har det ikke.

– Jeg er enig med Erna Solberg i at denne bransjens innflytelse og makt er overdrevent fremstilt i samfunnsdebatten, sier han, og legger til:

– Det er også ganske naturlig. Bransjen er kommersiell. Den har, som alle andre kommersielle aktører, en interesse i å promotere sine meritter for å få høy avkastning og nye oppdrag. Det ser vi også når det gjelder First House, sier Arbeiderparti-lederen.

Han er også opptatt av å understreke at First House ikke gjør noe ulovlig.

– Dette en lovlig rådgivningsvirksomhet. Jeg mener de har fått litt ufortjent tyn på grunn av profil og personlighetene som står bak. Det har allerede eksistert en lobby- og rådgivningsbransje som er en selvfølgelighet: Advokatbransjen. I tillegg så har deler av konsulentbransjen drevet rådgivning for å styrke sin posisjon.

«Det er noe amerikansk over First House sin arbeidsmåte, de har

på en måte flyttet lobbyvirksomheten i Norge»

Professor Øyvind Ihlen ved Institutt for medier og kommunikasjon mener First House har lyktes godt med sitt prosjekt de siste fem årene.

– Det er litt vanskelig å si hvor mye makt First House har, men som de aller fleste kommunikasjonsbyråer er de jo interessert i å fremstå som noen som har mye makt. Et slikt omdømme har jeg inntrykk av at de har klart å skape, først og fremst ved å knytte til seg usedvanlige mange folk som har beveget seg i de indre politiske sirklene. Herfra tar de ansatte med sine nettverk og sin kunnskap om prosesser, sier Ihlen.

BI-professor Torger Reve mener First House har hatt en suksessoppskrift.

<p><b>KOLLEGER:</b> Statssekretær Torbjørn Giæver Eriksen og daværende statsminister Jens Stoltenberg på vei ned trappen fra Vandrehallen i Stortinget i januar 2011.</p>

KOLLEGER: Statssekretær Torbjørn Giæver Eriksen og daværende statsminister Jens Stoltenberg på vei ned trappen fra Vandrehallen i Stortinget i januar 2011.

Foto: Frode Hansen, VG

– De har fått den ledende rollen blant PR-byråene på grunn av meget flinke folk, et stort nettverk til viktige samfunnsaktører, spesielt til Arbeiderpartiet, god politisk forståelse, og ikke minst store innflytelsesrike kunder. Mediene har til dels spist av hendene til First House, så den eventuelle store innflytelsen er skapt i dette samspillet, sier Reve til VG.

Han vil likevel ikke overdrive selskapets makt.

– Mye av det de gjør er enkle kommunikasjonsoppgaver, men av og til får de nøkkelroller i politiske saker. Det er vel der en må være på vakt. Kina-saken må sies å ha skadet selskapet.

– Det er noe amerikansk over First House sin arbeidsmåte, de har på en måte flyttet lobbyvirksomheten i Norge dit hvor den er i mange andre land, sier Reve.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene