Hovedinnhold

-Nesten 20 prosent kan ikke lese og skrive skikkelig

(VG Nett) Utdanningsminister Kristin Clemet fikk nesten 1000 spørsmål da hun svarte VG Nett-leserne Tett på nett mandag.


-Nesten 20 prosent av elevene i Norge går ut av grunnskolen uten å kunne lese og skrive skikkelig. Jeg synes det er litt sent å oppdage det da, for da er det kanskje for sent, svarte Clemet en av leserne som lurte på hvorfor elevene ble plaget med nasjonale prøver.

En OECD-undersøkelse viser at kunnskapsnivået hos norske 15-åringer er langt dårligere enn jevnaldrende fra 41 OECD-land. Det har skapt enormt engasjement hos VG Nett-leserne.

Her kan du lese svarene fra Kristin Clemets Tett på nett-intervju.

-Strengere disiplin
Flere av VG Nett-leserne spurte utdanningsministeren hvorfor Norge ikke lærer av Finland, som kommer mye bedre ut av undersøkelsen.

-Finland gjør det bra, og vi har helt sikkert mye å lære. Det er nok mange grunner til at Finland gjør det bra, og det er ikke så lett å gi ett enkelt svar. Selv tror jeg at en av de viktigste årsakene er en meget god lærerutdanning, god søkning til lærerutdanningen, høy prestisje for læreryrket og mer disiplin i klasseromet, svarte hun en av leserne.

Og nettopp disiplinen i skolen la Clemet ekstra vekt på i forbindelse med offentliggjøringen av undersøkelsen mandag.

-Det er for mye bråk, uro og sløsing med tid. Det er et viktig signal fra elevene som vi må ta alvorlig. Det vil også bli vanskeligere å sløse bort tiden når vi får nye læreplaner. De skal ha klare læringsmål som elevene skal nå mens de går på skolen, svarte Clemet.

-For mye dikt
-Vi spurte læreren hvorfor vi måtte lære om romantikken når vi slet med nynorsk, og følte at vi ikke fikk vist hvor gode vi er i å skrive norsk. Svaret var; "for å kunne føre en dannet samtale". Jeg er klar over at elever kanskje finner det interessant å analysere dikt, dets virkemidler og hva annet diktet har å by på, men jeg føler overhode ikke at det gjenspeiler mine kunnskaper, skriver en 3. klasseelev på en videregående skole i Akershus i Elevavisen.

Debatten og spørsmålene raste på VG Nett etter at OECD-undersøkelsen ble kjent. I Elevavisen skriver en lærer fra 1. klasse på en videregående skole i Vest-Agder følgende:

-Det er ikke en fordel for elevene at lærerne pålegges stadig flere arbeidsoppgaver og lengre arbeidstid. Det tærer hardt på trivselen og motivasjonen. Kan det tenkes at det ikke ble forstått at grensen for hvor mye man kan "presse ut av sitronen" allerede var nådd før man prøvde å presse mer ut av den?

"Cruise control"
Også på VG Netts diskusjonsside var OECD-undersøkelsen et hett tema mandag.

-Ungdom har altfor mye annet enn skole å tenke på, og er ikke mer voksne enn at disse tankene stopper på nesetippen. Mattematikk og naturfag er jo to fag som krever konsentrasjon og nøyaktighet, og med den giddalalausheten som råder følger desto dårligere resultater. Man er altfor vant til at såkalte problemer går på "cruise control", og ser ikke konsekvensene før det er for sent,skriver debattanten "Hysteria2".

En lærer mener det er blitt for lettvint å si at lærere er den eneste forklaringen på elevenes dårlige resultater.

-Det er i "beste" fall bare en liten del av problemet. Engasjerte elever er ikke noe lærerne kan, eller skal, skape alene. Her har alle, foreldre og "samfunnet" rundt ungdommen, et medansvar, skriver "Johwi68".

Har du noen meninger om nivået i den norske skolen? Delta i debatten her!

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks