Hovedinnhold

Gule Sider-selger til kunde: «Din horeunge pass kjeften din!»

(VG Nett) Da kunden avviste telefonselgerens gjentatte forespørsler, fikk selgeren nok.
KLAR MELDING: Telefonselgeren svarte kjapt og frekt da det kokte over for kunden. Foto: Privat skjermdump
KLAR MELDING: Telefonselgeren svarte kjapt og frekt da det kokte over for kunden. Foto: Privat skjermdump

Meldingen tikket inn til Oslo-mannen tirsdag denne uken.

- Tre ganger har de ringt meg den siste tiden, med spørsmål om jeg vil fornye nummeroppføringen på Gule Sider. Hver gang har jeg sagt klart ifra at jeg ikke er interessert, forklarer kunden, som vil være anonym.

Han er selvstendig næringsdrivende, og har hatt firmaoppføring hos tjenesten, uten at det ifølge ham selv har gitt nevneverdig økning i antall kundehenvendelser.

- Jeg får kanskje fem henvendelser i året via Gule Sider. Derfor har jeg blankt avvist at jeg ønsker å betale for flere tjenester. Så da jeg fikk denne meldingen på tirsdag kokte det over for meg.

«Jævla idiot! Hvor mange ganger skal jeg si det til deg at jeg ikke ønsker noe fornying!» skrev han.

Tre minutter senere fikk han svar på tiltale:

«Din horeunge pass kjeften din!» skrev selgeren.

- Det er helt på trynet, reagerer kunden.

Sjefen ringte

Mannen skal umiddelbart ha tatt kontakt med Gule Siders kundeservice. Kort tid senere ble han oppringt av administrerende direktør, Morten Algøy, i Eniro Norge, selskapet bak Gule sider.

- Jeg tok personlig kontakt for å beklage det kunden ble utsatt for. Dette er en svært kjedelig sak, og jeg ønsket å formidle at vi ikke står inne for slike meldinger. Det er fullstedig uakseptabelt, og vil ikke bli sett mildt på, sier Algøy.

Han vil ikke utdype hvilke konsekvenser hendelsen vil få for den ansatte selgeren, og begrunner med at det nå er en intern personalsak.

- Jeg kommer til å ringe tilbake om en måned for å forsikre meg om at han har fått sparken, sier Oslo-mannen.

Han uttaler at han ikke vil ha noe mer å gjøre med Gule Sider i fremtiden.

- Nå har jeg bedt sjefen om å forsikre meg om at jeg ikke hører noe som helst fra dem noen gang igjen.

Eniro-direktør Morten Algøy sier det er fullt mulig å oppfylle ønsket fra kunder som ikke ønsker flere henvendelser.

- Vi har systemer som sørger for dette.

Aldri hørt på maken

Morten Algøy har i sin 20 år lange karriere i bransjen aldri vært borti lignende sak.

- Det har nok tidvis vært høylytte diskusjoner blant kunder og selgere, og det kan nok skje at noen av våre 300 selgere gjør en feil, men jeg har aldri sett en skriftlig melding av denne typen sendt våre kunder, sier han.

Den aktuelle selgeren i Gule Sider har ikke svart på VGs henvendelser.

Oslo-mannen er ikke alene om å oppleve hets fra aggressive telefonselgere. I sommer fortalte VG om Maiken (16) som fikk beskjed om å brenne i helvete etter å ha vært i kontakt med en kundebehandler hos Telenor.

En annen kundebehandler fra samme selskap brølte «Fuck you» til Annette Bergsagel (23) fra Stavanger tidligere i år.