Hovedinnhold

VG laget Europas beste nettgrafikker

**Nytt prisdryss over VG-prosjekter ** - En stor anerkjennelse

VINNERE: Utvikler i VG, Espen Hovlandsdal, tok i mot prisene sammen med sin kollega, journalist Rune Thomas Ege. FOTO: Arne Jensen
VINNERE: Utvikler i VG, Espen Hovlandsdal, tok i mot prisene sammen med sin kollega, journalist Rune Thomas Ege. FOTO: Arne Jensen
(VG Nett) VG slo ut mediegiganter som CNN og Telegraph - og ble det mestvinnende mediehuset under European Digital Media Awards 2013 i London i kveld.

Denne saken handler om:

I hele tre av de ni kategoriene i kåringen, som ble gjort i regi av giganten World Association of newspapers and news publishers (WAN-IFRA), var det VG som stakk av med førsteplassen.

- Vinnerprosjektene demonstrer hvordan utgivere responderer på de foranderlige medievanene til publikummet deres, sa direktør for «Publishing and Digital» i WAN-IFRA, Stig Nordqvist, i en pressemelding.

Fra hovedkvarterene i Paris og tyske Darmstadt, representerer WAN-IFRA over 18.000 publikasjoner og 15.000 ulike nettpublikasjoner i 120 land.

- Når VG nok en gang vinner internasjonale priser i konkurranse med de beste mediehusene i verden, er det en stor anerkjennelse, sier VG-redaktør Espen Egil Hansen.

Det er andre gang på få uker at VG viser muskler i en internasjonal kåring. Da amerikanske Society for news design publiserte listen over det de mente var fjorårets beste nettprosjekter, stakk VG av med 11 priser.

HEDRET: VGs brannbilkartlegging. Foto: SKJERMDUMP
HEDRET: VGs brannbilkartlegging. Foto: SKJERMDUMP

Og som i den amerikanske kåringen, var det to prosjekter som gikk igjen i London:

- Stor ære

Brannbil-Norge, VGs unike, interaktive oversikt over samtlige norske brannbiler, gikk helt til topps i kategorien for «Europas beste nettgrafikk» under kveldens prisutdeling i den britiske hovedstaden.

Se VGs oversikt over Brannbil-Norge her 

- Det er først og fremst en stor ære. Men det er også utrolig gøy. Gøy at ledelsen i VG lar oss få lov til å bruke tid på prosjekter som skiller seg litt ut, gøy at leserne bidro slik de gjorde og gøy å få jobbe i en redaksjon med så mange flinke mennesker. Prisutdelingen i kveld, er nok et bevis på at vi gjør noe unikt i VG, sier VG-journalist Rune Thomas Ege, som sammen med Dan Kåre Engebretsen, Tom Byermoen og John Bones står bak brannbil-kartleggingen.

- Og så er det selvfølgelig gøy at gamle norske brannbiler slår mediegiganter som CNN, sier Ege.

22. juli-heder

Han representerte VG under prisutdelingen i London, sammen med Espen Hovlandsdal. Han er sammen med Hilde skjølberg utviklerne bak prosjektet «Min 22. juli». Også det gikk til topps i kategorien for Social Media. Det samme prosjektet har også vunnet flere andre priser.

Se oversikten hvor VGs lesere har sendte inn bidrag til «Min 22. juli» 

- Jeg syntes det er veldig gøy at vi fortsetter å vinne internasjonale priser for vårt arbeid. Vi har et veldig dyktig team som kan ta en idé fra konsept til produkt på kort tid, men fremdeles levere noe som mottar internasjonale priser, sier Hovlandsdal.

I samme kategori fikk VG også tredjeplass med prosjektet «Fem millioner nordmenn».

Artikkelen fortsetter under bildet!

HEDRET: VG-prosjektet "Min 22. juli". Foto: Skjermdump
HEDRET: VG-prosjektet "Min 22. juli". Foto: Skjermdump

- Dette er en form for journalistikk som krever at journalister, tekniske utviklere, designere og noen ganger også leserne jobber tett sammen for å utvikle historien. På sitt beste er dette journalistikk som gir bedre innsikt enn det vi tradisjonelt klarte med kun tekst og bilder, sier VG-redaktør Espen Egil Hansen.

«Pakken» til topps

- Vi ønsker nå å satse mer på å utvikle den digitale VG- journalistikken i denne retningen, og prisene vi har vunnet denne vinteren er en stor inspirasjon i dette arbeidet, sier Hansen.

Den tredje førstepremien vant VG for «Den mystiske pakken». Et prosjekt som innbefattet en dokumentar om en hundre år gammel uåpnet pakke og en bred dekning før, underveis og etter åpningen av pakken. VGTVs historie om pakken gikk helt til topps i kategorien for beste online video.

Se dokumentaren «Den mystiske pakken» her.

VGs Vektklubb kom på 2. plass i kategorien Cross Media Editorial Coverage, som hedrer den avisen eller nettstedet som utnytter de ulike medieplattformenes særegenheter på en best mulig måte.

- Vi er veldig glade og beæret over å ha vunnet annenplassen i knivskarp konkurranse med Europas ledende mediehus, sier redaksjonell leder i VGs Vektklubb.no, Nina Schmidt.

- Da Vektklubb ble lansert i 2005, ble vi klaget inn til Pressens faglige utvalg (PFU) for brudd på tekstreklameplakaten. Den klagen førte ikke frem, fordi PFU heldigvis var fremtidsrettede nok til å forstå at Vektklubb representerte en ny form for journalistikk som kombinerte den tradisjonelle journalistikken med smarte, personlige dataverktøy. I de snart åtte årene som har gått har vi laget svært mye god helse- og forbrukerjournalistikk, og gjort mer enn noe annet mediehus i Norge for å fremme folkehelsen, sier Schmidt.

Skandinavisk dominans

Flere andre skandinaviske medier ble hedret med priser - blant annet danske Jyllands-Posten og Politiken.

Dagbladet kom på andreplass i kategorien Social Media og på tredjeplass i kategorien Cross Media Editorial Coverage for sin livedekning av 22. juli-rettssaken.



VINNERE - EUROPEAN DIGITAL MEDIA AWARDS 2013

Online Infographics
1. Verdens Gang - "Fire truck emergency", Norway
2. Telegraph Media Group - "Telegraph", United Kingdom
3. Verdens Gang - "Five million Norwegians", Norway

Social Media
1. Verdens Gang - "My July 22nd", Norway
2. CNN.com International - "Leading Women", United Kingdom
3. Ringier Kiadó Kft. - "Blikk Klikk: Game of Towns", Hungary

Online Video
1. Verdens Gang - "The package", Norway
2. DB Medialab - "Dagbladet's multiplayer and livestudio, July 22 terrorist attack trial", Norway

Cross Media Editorial Coverage
1. Kleine Zeitung DIGITAL and Kleine Zeitung - "Schladming 2013", Austria
2. Verdens Gang - "Weight club", Norway
3. DB Medialab - "Dagbladet's multiplayer and livestudio, July 22 terrorist attack trial", Norway

Cross Media Advertising
1. Kleine Zeitung - "Schladming 2013", Austria
2. dmg media - METRO, United Kingdom
3. Russmedia Digital - "impuls360 local online marketing", Austria

Magazine Website
1. move:elevator - "heise shop", Germany

Mobile Publishing
1. Politikens - "Politiken.dk - mobile version", Denmark
2. Prensa Ibérica Digital - "Levante-EMV Iphone Premium App", Spain
3. Agora - "Sport.pl Mobile platform: m.Sport.pl and Sport.pl LIVE app", Poland

Newspaper Website
1. Telegraph Media Group - "Telegraph", United Kingdom
2. Politikens - "Politiken.dk/foto", Denmark
3. Jyllands-Posten - "Jyllands-posten.dk", Denmark

Tablet Publishing
1. Dagens Nyheter - "Dagens Nyheter", Sweden
2. dmg media - METRO, United Kingdom
3. Sanoma Budapest Kiadói - "Füles crossword iPad application", Hungary

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks