Hovedinnhold

Giske med egen TV-kanal for politisk reklame

VEKKER HARME: Trond Giske er upopulær i deler av kirke-Norge. Foto: Scanpix
VEKKER HARME: Trond Giske er upopulær i deler av kirke-Norge. Foto: Scanpix
(VG Nett) Etter å ha tapt slaget om politiske TV-reklame i Strasbourg - sørger likså godt kulturminister Trond Giske (Ap) for at partiene slipper til i en egen kanal.

Denne saken handler om:

Den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD) i Strasbourg slo i en dom i desember i fjor fast at forbudet mot politisk reklame krenker ytringsfriheten. EMD frikjente da TV Vest for å ha sendt reklameinnslag for Pensjonistpartiet foran valget i 2003.
DISKUTÉR:Trenger vi politisk reklame på TV?

Dermed satte domstolen i Strasbourg press på norske myndigheter til å tillate politisk TV-reklame.

Nå svarer Giske med å tillate alle politiske partier til å slippe til på Frikanalen. Statsråden gir kanalen 3,5 millioner kroner i år for å sikre driften - og totalt 10 millioner fordelt på de neste fire årene.

- Jeg er også opptatt av at denne avtalen følger opp premissene i dommen fra Den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD) om politisk reklame, ved at også mindre politiske partier sikres tilgang til fjernsynsmediet i forbindelse med valg, sier Trond Giske.

I avtalen med TV-kanalen står det eksplisitt at politiske partier skal få slippe til, og at partiene skal prioriteres de siste tre ukene før valget i kanalens sendetid.

- Det er ikke forbudt å sende politisk TV-reklame i Norge, men det er forbudt å betale for den, forklarer Giske.

LES:Medietilsynet med advarsel mot lokal-TV-stasjoner

Ingen krav

Frikanalen eies av 70 ulike organisasjoner. Den har sendetid hver dag fra 12 til 17.30, og sendes over det digitale bakkenettverket i hele Norge. Det er en gratis-kanal som når ut til rundt 25 prosent av befolkningen.

- Dette er et demokratisk prosjekt som skal sikre ytringsfriheten, forklarer ansvarlig redaktør Finn H. Andreassen til VG Nett.

LES:14 kanaler sender Høyres TV-reklame

Kanalen følger verken følger Redaktørplakaten, Vær-Varsom-plakaten eller Tekstreklameplakaten slik alle andre nyhetsmedier i Norge gjør. Det er heller ingen journalister som jobber i Frikanalen.

- Vi er en sendeplattform som åpner for de som ønsker å lage noe, sier Andreassen.

- Hvilke krav stilles til innslagene på kanalen?

- Alle må følge norsk lov, svarer Andreassen.

Lage selv

Det er altså de 70 ulike organisasjonene som lager innslag på Frikanalen. Finn H. Andreassen er ansvarlig redaktør - men i avtalen med departementet har han også fått inn en klausul om at han kan gi fra seg ansvaret til de som lager innslag.

- Alle som vil lage noe kan slippe til. Det koster ikke noe. Men man må altså lage innslaget selv, og vi kan få de til å skrive under på at de tar ansvaret for det som sendes, forteller Andreassen.

Medietilsynet har tolket dommen i Strasbourg dit hen at dagens nettkanaler kun kan sende politisk reklame for små partier. Avtalen med Frikanalen endrer ikke dette, får VG Nett opplyst fra Kunnskapsdepartementet. Det vil fremdeles være forbudt å sende politisk reklame på de store TV-kanalene i Norge.

LES:Politisk TV-reklame fortsatt forbudt

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks