Hovedinnhold

Venter flyforsinkelser selv uten streik

243 vakter står ledige i sommer

Nye problemer for reisende: Det kan bli store forsinkelser i flytrafikken i sommer selv uten streik. Flykontrollsentralen i Røyken har 243 ledige sommervakter. Bildet er hentet fra Gardermoen under vekterstreiken tidligere i år. FOTO: ESPEN BRAATA/VG
Nye problemer for reisende: Det kan bli store forsinkelser i flytrafikken i sommer selv uten streik. Flykontrollsentralen i Røyken har 243 ledige sommervakter. Bildet er hentet fra Gardermoen under vekterstreiken tidligere i år. FOTO: ESPEN BRAATA/VG
Det blir mange ledige plasser på flykontrollsentralen i Røyken i sommer. Det viser Avinors egne vaktlister.

Denne saken handler om:

Disse ukene mangler vakter:

  • Uke 27: 24 vakter uten bemanning
  • Uke 28: 21 vakter.
  • Uke 29: 22 vakter.
  • Uke 30: 23 vakter.
  • Uke 31: 28 vakter.
  • Uke 32: 31 vakter.
  • Uke 33: 31 vakter.
  • Uke 34: 29 vakter.
  • Uke 35: 34 vakter.
  • Totalt: 243 vakter uten bemanning

Og det er uavhengig av en mulig streik fra i morgen.

Vaktlistene VG har fått tilgang til viser sommerbemanningen på flykontrollsentralen i Røyken de neste ni ukene. 243 vakter står ledige.

Sentralen, som er selve nervesenteret i styringen av flytrafikken i luftrommet over Østlandet, vil kjøre med sterkt redusert kapasitet.

I enkelte sommeruker vil over 30 flygeleder- eller supervisor-vakter i kontrollsentralen på Røyken stå ubemannet, ifølge sommervaktplanen.

Det tilsvarer over fire manglende flygeledere pr. dag - eller samme antall som er varslet tatt ut i streik fra mandag av.

Vil føre til forsinkelser

Utfordringen er at dette skjer i en sommerperiode med atskillig større flytrafikk enn luftfartsmyndighetene har ventet.

- Vaktene som ikke er fylt opp vil få konsekvenser for regulariteten i flytrafikken på Østlandet først og fremst med forsinkelser, sier leder Robert Gjønnes i Norsk Flygelederforening til VG.

Kommende uke er det 24 vakter som står ubemannet. VG kjenner til at en stor del av mannskapet, som fra før er overarbeidet, frykter situasjonen i de kommende ukene.

Fra før har kontrollsentralen i Røyken søkt om dispensasjon fra arbeidsmiljøloven for å tillate at enkelte ansatte jobber opp mot 300 timer overtid i året.

Samtidig innrømmer Avinor, som driver flykontrollsentralene og flyplassene i Norge, at det blir større flytrafikk i sommer enn de først hadde ventet.

- Trafikktallene er høye og den vanlige «sommerstillheten» har ennå ikke inntrådt, skrev Avinor i en e-post til flyselskapene om årsaken til de mange flyforsinkelsene ved Oslo kontrollsentral i juni.

Ikke i balanse før om et par år

Nå kommer juli, og mange nordmenn skal fly på feriereise.

Avdramatiserer: Kommunikasjonsdirektør i Avinor, Ove Narvesen, mener mangelen på flygeleder ikke vil føre til store konsekvenser. Stikk i strid med det Flygelederforbundet sier. FOTO: BJØRN ASLAKSEN / VG
Avdramatiserer: Kommunikasjonsdirektør i Avinor, Ove Narvesen, mener mangelen på flygeleder ikke vil føre til store konsekvenser. Stikk i strid med det Flygelederforbundet sier. FOTO: BJØRN ASLAKSEN / VG

- Sommeren er også tiden da vi avvikler ferie for våre ansatte. Men vi prøver å avstemme bemanningen i forhold til behovet for flygeleder-ressurser. Vi har likevel en viss manko, og vil ikke være i balanse før om et år eller to, sier kommunikasjonsdirektør Ove Narvesen i Avinor.

Han vil ikke bekrefte VGs opplysninger fra sommerens vaktlister. Narvesen forsøker heller å tone ned dramatikken i konsekvensene for sommertrafikken.

- Vi jobber intenst med å dekke opp de vakante vaktene. Men det er riktig at dette er en spesielt krevende sommer på grunn av en generelt stor flytrafikk ut og inn av Norge, legger Narvesen til.

I tillegg til Oslo Lufthavn, Gardermoen, dekker Røykensentralen luftrommet over Torp i Vestfold og Rygge i Østfold. Alle disse flyplassene må påregne konsekvenser av flygeleder-situasjonen i sommer.

- Underbemanningen bedret

Tidligere rykter om at flygelederne i Røyken har stort sykdomsfravær, gjerne i forbindelse med lønnsforhandlinger, avvises nå av både Avinor og Flygelederforeningen.

- Sykefraværet til flygelederpersonalet ligger langt under gjennomsnittet, sier både Ove Narvesen og Robert Gjønnes.

- Flygeledermangelen har vært kjent i årevis. Hvorfor er det ikke rekruttert mange nok til å håndtere luftrommet over Østlandet?

Ove Narvesen i Avinor: - Det har vært rekruttert så mye som det er mulig. Underbemanningen på flygeledere er redusert fra 70 til 13 de siste årene.

Robert Gjønnes i Flygelederforeningen: - Vi hadde to år da rekrutteringen ble stoppet. Det får vi se følgene av nå.

Fortsatt mekling

Norsk flygelederforening og Spekter sitter søndag fortsatt mekling for å komme til enighet. Hvis partene ikke blir enige i løpet av kvelden, blir det flygelederstreik fra mandag morgen.

- Meklingen pågår for fullt, og alle er nå på plass. Her blir vi sittende til vi har en avklaring. Som jeg har sagt tidligere var det stor avstand mellom partene da vi startet, men vi tar sikte på å finne en løsning, sier forhandlingsleder Anne-Kari Bratten i Spekter som forhandler på vegne av Avinor til NTB.

Skulle det bli streik, må flypassasjerer belage seg på forsinkelser opp mot to timer allerede mandag.

- I utgangspunktet forventer vi en forsinkelse på en halv time på formiddagen, og opp mot to timer i de travleste periodene på morgenen og ettermiddagen. Men i perioder vil trafikken gå som normalt, og passasjerene må forholde seg til informasjon fra flyselskapene, forteller kommunikasjonsrådgiver Kristian Løksa i Avinor til NTB.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks