Hovedinnhold

Spillet om den utskjelte flyseteavgiften

<p>LEGGES NED? Administrerende direktør ved Rygge Sivile lufthavn AS, Pål F. Tandberg, har siden flyseteavgiften ble vedtatt advart mot at Ryanair vil forlate flyplassen - noe som igjen kan føre til at opp mot 1000 mennesker mister jobben.</p>

LEGGES NED? Administrerende direktør ved Rygge Sivile lufthavn AS, Pål F. Tandberg, har siden flyseteavgiften ble vedtatt advart mot at Ryanair vil forlate flyplassen - noe som igjen kan føre til at opp mot 1000 mennesker mister jobben.

Foto: Vidar Ruud, NTB scanpix
RYGGE (VG) Det manglet ikke på advarsler etter at Stortinget før jul i fjor vedtok å innføre en avgift på 88 kroner på flyreiser.

– Forslaget om en norsk flyseteavgift er i strid med EØS-avtalen, advarte Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO).

– En innføring av flyseteavgiften vil få store konsekvenser for rutetilbudet i Distrikts-Norge, med en rekke oppsigelser som resultat, uten at det vil ha noen stor klimaeffekt, sa Peggy Hessen Følsvik, førstesekretær i LO.

– Flypassasjeravgiften kan gi ulike konkurransevilkår og må derfor utredes nærmere, krevde Konkurransetilsynet.

I Østfold var bekymringen ekstra stor. Noen timer før vedtaket ble gjort i stortingssalen om kvelden 14. desember 2015, hadde de ansatte ved flyplassen i Rygge blitt innkalt til allmøte og orientert om at arbeidsplassene ville forsvinne dersom avgiften fikk flertall.

Les også: Full krangel om Rygge-nedleggelsen

Ble advart

– Flyseteavgiften vil føre til dramatiske konsekvenser hos oss, sa administrerende direktør Pål Tandberg ved Rygge sivile lufthavn i desember i fjor.

Han fikk rett. Det irske lavprisselskapet Ryanair sa i februar i år opp baseavtalen med flyplassen, og tirsdag denne uken bestemte styret i Rygge sivile lufthavn AS at den sivile trafikken er slutt fra 1. november i år. 1000 ansatte risikerer å miste jobben.

Det var regjeringspartiene Høyre og Frp som sammen med støttepartiene Venstre og KrF sikret flertall for å innføre en flyseteavgift på 88 kroner, som del av budsjettavtalen mellom de fire partiene.

Etterpå har krangelen gått høyt om hvem som egentlig hadde skylden for at avgiften ble innført. Venstres finanspolitiske talsperson Terje Breivik har uttrykt stor frustrasjon over at hans parti fikk skylden, og uttalte følgende 20. februar i år:

– Frp må i likhet med Venstre og de andre samarbeidspartiene ta ansvar for avgiften, slo han fast.

I Frp forsikret finanspolitisk talsperson Hans Andreas Limi at hans parti ikke hadde vært en pådriver for avgiften.

– Faktum er det motsatte, sa Limi.

Les også: Fly forbannet på flyseteavgiften

Tilbakeblikk

Finansminister Siv Jensen uttalte til Dagbladet i mars at det ikke bør overraske noen at regjeringen må skjerpe visse avgifter i tiden som kommer.

– Flyseteavgiften er en avgift Stortinget har vedtatt. Nå har den vært på høring og vi skal gå gjennom innspillene og teknisk innrette den etter beste evne.

Mange har ment at Høyre og Fremskrittspartiet møtte seg selv i døren da avgiftsforslaget ble fremmet.

Den første flypassasjeravgiften – som det het den gangen – så dagens lys allerede 1. mai 1978, men da som en avgift på charterreiser med fly fra norske flyplasser.

<p>FJERNET AVGIFTEN: Kjell Magne Bondevik fjernet flyseteavgiften i 2001 da han var statsminister.</p>

FJERNET AVGIFTEN: Kjell Magne Bondevik fjernet flyseteavgiften i 2001 da han var statsminister.

Foto: Ida Von Hanno Bast,, VG

1. januar 1994 ble avgiften omgjort til en avgift på alle flyreiser til utlandet. Året etter ble den også gjeldende for alle innenriksruter fra Oslo til Bergen, Kristiansand, Stavanger og Trondheim.

I 2001 ble flyseteavgiften, som da var på 256 kroner, fjernet av Bondevik I-regjeringen.

Da SV i 2010 satte frem et krav om å innføre en flyseteavgift på 100 kroner, for å sikre økt satsing på jernbanen i Norge, ble forslaget møtt med hoderisting i opposisjonen.

– Å gi enda en regning til befolkningen er ikke løsningen, sa Høyres nestleder Jan Tore Sanner til NTB.

Ryanair: Kan starte på Oslo Lufthavn fra 1. september

Under dekke som miljøavgift

Flyseteavgiften er blitt omtalt som en miljøavgift, noe som har vakt sterke reaksjoner flere steder i distriktene.

– Saken er at dette åpenbart ikke er en miljøavgift. Det er en avgift for å skaffe flere penger til staten. Penger som i neste omgang kommer til å bli brukt til skattelette for de aller rikeste, sa byrådsleder Kristin Røymo (Ap) til iTromsø i februar.

Amerikansk luftfartsgigant: Dropp flyseteavgiften

Umiddelbart etter at vedtaket ble fattet i Rygge tirsdag kveld, begynte kritikken å hagle.

Statsminister Erna Solberg (H) rykket ut på Facebook og gjorde det klinkende klart at regjeringen ikke lar seg presse av Ryanair.

Under Stortingets spørretime i går oppfordret Støre regjeringen om å trekke forslaget om å innføre avgiften – et utspill som fikk Høyre-topp Henrik Aasheim til å anklage Støre for å logre for Ryanair.

Delte reaksjoner

Og i Frps stortingsgruppe ble de i løpet av gårsdagen enige om å jobbe for å få avgiften fjernet – en enighet som har fått KrFs Hans Olav Syversen til å beskylde stortingsgruppen for å tale sin egen partileder midt imot.

Utspillet ble imidlertid nyansert senere på kvelden, da Frps parlamentariske leder Harald T. Nesvik sa at det er helt normalt at partiets stortingsgruppe spiller inn ulike forslag til budsjettbehandlinger.

– I den forbindelse har flypassasjeravgiften vært ett av temaene som ble spilt inn, sier Nesvik.

Han uttalte videre at det ikke medfører riktighet at en enstemmig stortingsgruppe i Frp vedtok en omkamp om avgiften på sitt gruppemøte onsdag, slik partiets Østfold-representant Erlend Wiborg bekreftet overfor NTB.

<p>IKKE ENIGE: Finansminister Siv Jensen sa i Stortinget onsdag at ingen norske flyplasser legges ned på grunn av flyseteavgiften. Stortingsrepresentant Ulf Leirstein (Frp) er derimot personlig opptatt av at Rygge ikke legges ned, og kjemper imot avgiften.</p>

IKKE ENIGE: Finansminister Siv Jensen sa i Stortinget onsdag at ingen norske flyplasser legges ned på grunn av flyseteavgiften. Stortingsrepresentant Ulf Leirstein (Frp) er derimot personlig opptatt av at Rygge ikke legges ned, og kjemper imot avgiften.

Foto: Knut Falch,, NTB scanpix

I Frp var det i går også svært delte reaksjoner. I forbindelse med Stortingets spørretime, sa partileder Siv Jensen at hun ville vurdere saken på ny. Og i Moss satt stortingsrepresentant Ulf Leirstein med en vond smak i munnen.

– Dette er ikke gøy. Jeg er født og oppvokst i Rygge og bor i Moss, sier stortingsrepresentant Leirstein (Frp).

Frps fraksjonsleder Åse Michaelsen i Transportkomiteen på Stortinget, synes også at saken er ubehagelig for Frp.

– Det er ikke til å stikke under stol at dette synes vi i Frp er utrolig vanskelig, sier Michaelsen til VG.

Og mens politikerne krangler om hvem som har skylden for avgiften er det på Rygge lufthavn en svært trykket stemning der 1000 arbeidsplasser nå står på spill.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks