Hovedinnhold

Kilder til VG:

Norwegian-streiken: Optimisme for første gang

LANDET SIST: Her smiler pilotforeningsleder Halvor Vatnar (t.v.) og administrerende direktør i Norwegian, Bjørn Kjos, etter at meklingen mellom pilotene og Norwegian ble avsluttet med enighet mellom partene etter Norwegian-streiken i 2013. Nå kan det nærme seg en løsning også i årets konflikt.
LANDET SIST: Her smiler pilotforeningsleder Halvor Vatnar (t.v.) og administrerende direktør i Norwegian, Bjørn Kjos, etter at meklingen mellom pilotene og Norwegian ble avsluttet med enighet mellom partene etter Norwegian-streiken i 2013. Nå kan det nærme seg en løsning også i årets konflikt. Foto: Heiko Junge, NTB SCANPIX
Pilotene og Norwegian skal ha blitt enige om å droppe ordkrigen i mediene og heller konsentrere seg om å finne en løsning.

Denne saken handler om:

Tips oss

Partene i Norwegian-konflikten begynner å nærme seg hverandre. For første gang har VG fått signaler som kan tyde på at streiken kan ta slutt.

Kilder som følger forhandlingene fra innsiden forteller at det har skjedd et stemningsskifte: Etter å ha kriget i mediene i en uke, har begge parter blitt enige om å holde kjeft og i stedet rette all fokus mot å finne en løsning.

Fakta om pilotstreiken

* 70 flygere i flyselskapet Norwegian gikk ut i streik om morgenen lørdag 28. februar.

* Fra onsdag gikk ytterligere 650 flygere ut i streik.

* Selskapet permitterte samtidig opptil 800 kabinansatte.

* Fra onsdag er så godt som alle innenriksavganger i Skandinavia blitt innstilt, i tillegg til flygingene mellom de tre landenes hovedsteder. Norwegian anslår at 130.000 passasjerer var berørt fram til lørdag.

* De streikende pilotene er ansatt i datterselskapet Norwegian Air Norway. Torsdag ble det kjent at Norwegian i stedet overfører flygerne i Skandinavia til tre nye datterselskaper: Pilot Services Norway, Pilot Services Denmark og Pilot Services Sweden.

* Serviceforbundet i Danmark har varslet sympatistreik for 3.000 av sine medlemmer. Lørdag varslet den finske luftfartsunionen, som også har rundt 3.000 medlemmer, sympatistreik fra klokken 3 til 17 søndag.

* Fredag klokken 13 møttes partene til frivillig mekling hos Riksmekleren. Like etter klokken 5 lørdag morgen, etter over 16 timer, gikk partene fra hverandre, og et nytt brudd var et faktum.

* Lørdag klokken 16 satte partene seg igjen ned ved forhandlingsbordet og det som fra begge hold ble betegnet som reelle forhandlinger.

* Søndag klokken 21 informerte arbeidstakersiden at partene var enige om å ta en pause i forhandlingene og fortsette igjen mandag.

* Pilotene har blant annet krevd tariffavtale med morselskapet Norwegian Air Shuttle, men dette gikk de bort fra natt til lørdag.

* Utgangspunktet for de pågående forhandlingene skal være et nytt tilbud fra Norwegian-konsernet der pilotenes arbeidsforhold, samt lønns- og arbeidsvilkår, garanteres i tre år.

(©NTB)


– Vi opplever at begge parter er i løsningsmodus, sier kommunikasjonssjef Arve Sigmundstad i Parat, etter at partene avsluttet forhandlingene litt før klokken 21 søndag, for å gjenoppta de mandag.

– Vi opplever at viljen til løsning er til stede. Etter to dages forhandlinger er det smart å ta en natts pause og starte igjen mandag med klart hode, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian.

Hun sier de har strukket seg langt, men vil ikke si at Parat ikke har gjort det.

Mandag morgen opplyser informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til VG at forhandlingene blir gjenopptatt i løpet av dagen, men han har ingen informasjon å gi om når og hvor.

E24 har vært i kontakt med Riksmekleren. De sier at det ikke er planlagt møter hos dem i dag. Parat har ingen kommentar.

Krav om jobbtrygghet

Les også: 25.000 rammes av streiken mandag

En kilde-runde VG tok søndag kveld gir følgende bilde av hva som står sentralt i innspurten av forhandlingene:

Den store gordiske knuten som må løses, er hvordan pilotenes bastante krav om at de skal ha jobbtrygghet i fremtiden, skal sikres.

Parat krever garantier for stillinger i fremtiden. Norwegian-ledelsen har svart at de ikke bare kan strekke seg til å gi det i neste tariffperiode, som er to år, men i tre år, for 683 piloter.

– Og det er altså ikke slik at de vil bli oppsagt etter tre år. Norwegian aksepterer tariffavtalene som går over to år og jobbsikkerheten vil selvsagt være sikret gjennom tariffavtalene også i de kommende periodene, sier en forhandlingskilde.

Etter hva VG forstår er Norwegian villig til å strekke seg langt hvis de streikende pilotene i Norwegian Air Norway (NAN) vil lette på begrensningene for hvor de kan fly, slik at det åpnes for nye destinasjoner ut av Skandinavia.

BAKGRUNN: Dette strides pilotene og Norwegian om

- For dyre

Bjørn Kjos er veldig klar på at de norske pilotene er for dyre og at kostnadene må ned. Han truer med at Ryanair kan få innenlands-flygninger innen ett til to år.

– Det er ikke lønningene som er problemet med de norske pilotene; lønnen ligger på vel en million også for flygere med base i utlandet. Problemer er alle de andre kostnadene knyttet til tillegg, pensjon og forsikring, samt vilje til større fleksibilitet, sier en Norwegian-kilde.

VG skrev søndag at Parat er villig til å gi når det gjelder lønnsfrys og kostnadskutt. De har beregnet sin velvilje til 343 millioner i kutt, men det regnestykket ser annerledes ut med Kjos-kalkulatoren.

Artikkelen fortsetter under bildet.

TRØTTE: Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud (t.v) og Halvor Vatnar, leder i Norwegian pilot union, snakket med pressen i Parat sine lokaler i forbindelse med forhandlingene mellom Norwegian-pilotene og selskapets ledelse søndag.
TRØTTE: Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud (t.v) og Halvor Vatnar, leder i Norwegian pilot union, snakket med pressen i Parat sine lokaler i forbindelse med forhandlingene mellom Norwegian-pilotene og selskapets ledelse søndag. Foto: Fredrik Varfjell, NTB scanpix

BAKGRUNN: Derfor ble det brudd i forhandlingene i helgen

Uansett er partene over i en tilnærmingsfase og for første gang på ni dager kom det i går optimistiske signaler som kan tyde på at konflikten kan gå mot en løsning. Selv om alle understreker at de har en lang vei å gå.

– All støyen har bidratt til å svekke tilliten mellom partene. Det er et av problemene under forhandlingene; at tilliten til hverandre er liten. Kommer vi inn i roligere farvann, kan det være med på å bygge nødvendig tillit i de avsluttende forhandlingene, sier en forhandlingskilde.

Et signal om at det nå er vilje på begge sider, er at denne artikkelen i stor grad er basert på anonyme kilder; de vil ikke tråkke hverandre på tærne, slik de har gjort etter beste evne de siste dagene.

25.000 passasjerer er berørt av streiken mandag. Hittil er totalt 150.000 passasjerer rammet.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks