Hovedinnhold

- Norwegian må ta ansvar

(VG Nett) Personene som har kjøpt billetter av en svindler som har solgt Norwegian flybilletter på Finn.no, mener Norwegian er erstatningsansvarlig i svindelsaken.

Denne saken handler om:

Norwegian hevder at de aldri hadde fått penger for billettene og at dette var billetter som ikke eksisterte, og at de dermed ikke var erstatningsansvarlig.

- Dette stemmer ikke. Jeg sitter med de fysiske flybillettene og vi ble oppringt av Norwegian med beskjed om at de ikke var godkjente først etter de var skrevet ut, forteller Anders Erdahl til VG Nett.

Han og familien har fått tilbud om å kjøpe nye flybilletter av Norwegian til 15-16.000 kroner.

- Vi er ikke i en sånn økonomisk situasjon at vi har mulighet til det. De pengene vi hadde brukt på ferie har allerede blitt betalt til det vi trodde var Norwegian, men viste seg å være en svindler.

Erdahl har nå kontaktet advokat for å få Norwegian til å rydde opp.

- Har aldri mottatt penger

- Jeg har fått bekreftet i dag at vi aldri har mottatt penger for disse billettene. Det betyr at billettene aldri har vært gyldige. Personer som har kjøpt billetter av svindleren kan ha fått bekreftelse fra oss om at kjøpet er i orden fordi billettene kan være kjøpt mens kortet ennå ikke var sperret, sier informasjonsansvarlig i Norwegian, Anne Grete Ellingsen.

Ellingsen mener det er beklagelig det som har skjedd, men at kundene burde ane ugler i mosen.

- Vi har forståelse for at dette er en veldig vanskelig situasjon for mange. Kundene burde jo stusset litt når de får utstedelsesbeviset og ser at billettene er verdt både tre og fire ganger mer enn det de har betalt, sier Ellingsen.

Norwegian fikk beskjed fredag ettermiddag at kortet var sperret. Anders Erdahl forteller at han utstedte sine billetter 14. juni.

God sak

Forbrukeradvokat Ola Fæhn mener personer som har vært i direkte kontakt med Norwegian har rett til å få billettene sine av flyselskapet.

- De som har kjøpt billetter og sjekket at disse er i orden gjennom Norwegian og fått bekreftelse på det, og skrevet ut utstedelsesbevis har en direkte avtale med Norwegian som de må overholde, sier han til VG Nett. Han mener hvorvidt pengene har vært innom Norwegians systemer eller ikke er irrelevant.

- Det vesentlige her er at Norwegian har en bindene avtale med kundene som har vært i kontakt med dem.

Fæhn understreker at kunder som ikke har vært i direkte kontakt med Norwegian ikke vil ha samme rettigheter.

- Så vidt jeg forstår gjelder dette bortimot 100 personer. Disse må forholde seg til kredittkortselskapene, men jeg kan foreløpig ikke si noe om hvorvidt de har rett til å få tilbakebetalt noe som helst, sier han.

- Det jeg ikke forstår er hvorfor ikke Norwegian tar støyten nå og heller krangler etterpå i stedet for at dette blir en sak for mediene, sier Fæhn.

Prinsipiell avgjørelse

- Jeg vil ikke ta stilling til hvorvidt Norwegian er erstatnings ansvarlig eller ikke. Det er klart at hvis pengene aldri har vært i Norwegians system, som de hevder, så har jo billettene aldri vært gyldige. Man vil jo aldri ha bedre rettigheter enn forgjengeren sin så billetter som er ugyldige når man kjøper dem vil jo aldri bli gyldige, sier jurist Pål H. Asknes hos Forbrukerrådet.

Asknes etterlyser en prinsipiell avgjørelse i slike saker.

- Hvis Norwegian eventuelt skal bli erstatningsansvarlige må det kunne påvises at deres system for å bestille billetter er for lett å svindle. Da må man også se på tilsvarende systemer hos andre flyselskaper, og så vidt jeg vet opererer alle med samme system. Jeg oppfordrer de som har blitt svindlet her å sende en klage til reklamasjonsnemda for rutefly slik at vi får en prinsippavgjørelse i slike saker, sier han.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks