Hovedinnhold

Her lander Luftambulansen på autovernet

** Piloten: Ikke veldig vanskelig ** Flygesjefen: Ikke det første du lærer på flyskolen...

(VG Nett) Her flyr Lars Amdal sakte over tretoppene, nærmer seg ulykkesstedet ved den stupbratte fjellsiden. Så lander han helikopteret - på autovernet!

VG følger

- Det ser kanskje litt spektakulært ut. Men det var jo hverken mørkt eller snø, sier den svært erfarne - men like beskjedne - Luftambulansen-piloten til VG.

- Jeg måtte jo balansere litt, men det var ikke en veldig vanskelig landing, sier Amdal.

Det var tirsdag ettermiddag at Luftambulansen ble kalt ut til en trafikkulykke på Fylkesvei 714 i Snillfjord i Trøndelag.

Ifølge Avisa Sør-Trøndelag satt sjåføren fastklemt, og måtte ha hjelp til å komme løs.

Men fylkesveien var smal, fjellsiden over for bratt. Derfor måtte helikoptermannskapet tenke kreativt:

På videoen fra frilansfotograf John Øystein Berg kan en se hvordan helikopteret så vidt har satt meiene nedpå autovernet på den smale fylkesveien, før legen hopper ut og beveger seg mot bilvraket.

Foto: John Øystein Berg/Avisa Sør-Trøndelag
Foto: John Øystein Berg/Avisa Sør-Trøndelag

- Heldigvis gikk det bra med pasienten denne gangen. Som du kan lese i lokalavisen, var han bare lettere skadet. Men noen ganger er det avgjørende å få legen raskt frem. Da må vi gjøre slike ting, sier Amdal.

Norsk Luftambulanse står for driften av åtte av landets legehelikopterbaser. Herfra flyr stiftelsens tolv Eurocopter EC-135 og EC-145-helikopter oppdrag over hele landet.

- Må være litt kreative

- Det du ser på videoen, er noenlunde det samme vi gjør dersom vi for eksempel må lande på en stein i fjellet eller på et hyttetak. Noen ganger må vi være kreative for å komme frem til pasientene, sier flygesjef Erik Normann i Luftambulansen til VG.

- Å lande på autovernet er ikke akkurat det første du lærer på flyskolen. Men det er derfor vi har svært strenge krav til hvem som får bli piloter hos oss. Norge har en utfordrende geografi, det opplever vi hver eneste dag, sier Normann.

Han skryter også av legene og redningsmennene som jobber om bord i helikoptrene.

I vinden

I fjor ble et bilde av Luftambulansen som landet på et autovern på Vestlandet spredd blant flere tusen brukere i sosiale medier.

- Det var ikke deg det også?

- Nei, det var en kollega, sier Amdal.

- Og hvordan var din landing i forhold til hans?

- Du kan se på videoen at det er en del bevegelse i helikopteret. Det er fordi det blåste ganske friskt den dagen. Og fotografen som filmer, står rett under en høyspentledning. I tillegg må vi tenke på hvor nær pasienten vi kan lande. Det er en del beslutninger som må tas ganske raskt i slike situasjoner, sier Amdal.

- Men din landing var bedre?

- Hehe, ja. Det synes jeg at du kan skrive.

- Små og fleksible

EC-135 er produsert i mer enn 1100 eksemplarer, og er populære som ambulansehelikoptre verden over.

- For oss er de helt topp. De er små, men har plass til alt vi trenger. Det gjør at vi kommer til der vi må, og, som du så på videoen, trenger vi ikke å ha en fotballbane for å lande, sier Normann.

Som flere av de 37 andre pilotene i Luftambulansen har Amdal erfaring fra Forsvaret. Han har fløyet både Bell 412 for Luftforsvaret og Lynx for Kystvakten, før han etter en snartur innom passasjertrafikk i SAS begynte i Luftambulansen.

Men noe heltestempel, det vil han ikke ha.

- Dette er bare en jobb. Men det er en veldig takknemlig jobb. Den gir virkelig mening, sier Amdal.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer