Hovedinnhold

Hele flyulykken på bånd

Tre sekunder på ferdskriver bekrefter spoilerfeil

Innflygingen og den fatale landingen på Stord 10. oktober er i sin helhet bevart på lydbåndet fra taleregistratoren.

VG følger

FANT SVARENE: Tross store brannskader fant havarikommisjonen de svarene de lette etter i både taleregistrator og ferdskriver som havariinspektør Birger Andreas Bull her viser frem. Foto: Hugo Bergsaker
FANT SVARENE: Tross store brannskader fant havarikommisjonen de svarene de lette etter i både taleregistrator og ferdskriver som havariinspektør Birger Andreas Bull her viser frem. Foto: Hugo Bergsaker

Ulykken som tok fire menneskeliv, skjedde da de i alt seks spoilerne øverst på vingene ikke felte seg ut som de skal. Det ga flyet fortsatt løft, og hjulbremsene minimal effekt i forhold til det de er forutsatt å ha.

Alt som sies mellom de to flygerne i cockpit er registrert. Lydbåndet bekrefter hva kaptein og styrmann tidligere har forklart til kommisjonen. Et møysommelig arbeid med reparasjon av koblinger og loddinger i taleregistratoren måtte gjøres unna hos produsenten i Florida før det 30 minutter lange opptaket kunne avspilles.

- Det er ikke av ypperste kvalitet, men fullt brukbart for oss, og det vi hører er sammenfallende med den informasjonen vi har fra før, sier havariinspektør Birger Andreas Bull som leder granskingen etter Stord-ulykken.

Detaljerte målinger

Ferdskriveren er analysert hos den britiske havarikommisjonen på Farnborough sør for London.

- Vi har en times registrering fra dagen før, 12 sekunder fra innflygingen og tre sekunder fra utrullingen etter at flyet har landet, sier Bull.

- Tre sekunder høres lite ut, men en vanlig målefrekvens er hvert åttendedels sekund, slik at tre sekunder gir om lag 24 målinger som forteller om flyets kurs, hastighet, spoilernes posisjon, motorsetting osv. Dette gir oss en mulighet til å måle retardasjonen, nedbremsingen, og selv om det er over en kort periode, så viser både ferdskriver og taleregistrator samsvar med vår øvrige informasjon, sier Bull.

Om lag 20 mennesker var vitner til ulykken, enten som passasjerer eller mannskap i flyet eller som ansatte ved Stord lufthavn. Vitneforklaringene stemmer så langt med de tekniske dokumentasjonene som havarikommisjonen har kartlagt.

- Vi vet fortsatt ikke hvorfor spoilerne ikke virket som de skulle.

- Har taleregistratoren fortalt dere noe nytt om hvor dere skal lete etter årsaken?

- Nei, vi har fortsatt det samme hovedfokus på etterforskningen, og jeg er optimistisk på det å kunne finne ut av dette, sier Bull.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer