Hovedinnhold

Giftig gass i cockpit

TROMSØ/OSLO (VG) Giftig gass fra olje kan sette piloter og kabinbesetning ut av spill. Flere dramatiske episoder er rapportert i Norge, og Norsk Flygerforbund slår nå alarm.

Denne saken handler om:

Av HANS CHR. HANSSON og LARS ÅKE ANDERSEN (foto)

SLÅR ALARM: - Dette er alvorlig, sier John Kristoffersen, medlem i flysikkerhetskomiteen i Norsk Flygerforbund - og spesialist på området «human performance». Foto: Lars Åke Andersen
SLÅR ALARM: - Dette er alvorlig, sier John Kristoffersen, medlem i flysikkerhetskomiteen i Norsk Flygerforbund - og spesialist på området «human performance». Foto: Lars Åke Andersen

- I flere tilfeller har norske flygere måttet ta på seg oksygenmaske og hette for å beskytte luftveier og øyne mot giftig oljedamp som har sivet inn i cockpit. Dette er veldig alvorlig, sier John Kristoffersen, medlem i flysikkerhetskomiteen i Norsk Flygerforbund - og spesialist på området «human performance».

Med passasjerer i flyene har pilotene i løpet av sekunder måttet legge om kursen til nærmeste lufthavn.

- Prosedyren er nødlanding, sier Kristoffersen, som legger til at ingen skal ha kommet til skade.

Han er likevel dypt bekymret:

- En forgiftning kan i verste fall sette hele besetningen ut av stand til å utføre sine arbeidsoppgaver, slår han fast.

12. november 1999 var 70 passasjerer på et Braathens-fly i Sverige i livsfare fordi pilotene var omtåket, trolig på grunn av giftig gass.

Ør og omtåket

Pilotene klarte å lande på Sturup utenfor Malmö etter at de hadde fått på seg oksygenmasker.

- Vi slet opp surstoffmaskene. Fra ubehaget startet ble jeg veldig fort dårligere. Jeg kjente meg ør og omtåket til tross for surstoffet, skrevkaptein Niels Gomer i sin rapport.

Først etter cirka to minutter begynte kapteinen å komme til hektene.

Men siden styrmannen kjente seg betydelig bedre, overtok han kontrollen over flyet.

Besetningen hadde også på de to forutgående avgangene kjent ubehag, men først på den tredje turen ble det virkelig ille.

Nå viser det seg at flyet som var involvert i den skremmende episoden, en BAe 146, er langt hyppigere involvert i slike hendelser enn andre maskiner. Det samme gjelder Boeings 757.

Ingen norske selskaper har disse flyene i sin flåte i dag, men både Icelandair og Continental har regelmessige flyginger til Norge med Boing 757.

- Det er en kjensgjerning at disse flytypene er veldig belastet. De er så overrepresentert at det er bekymringsfullt, sier John Kristoffersen.

Gassproblemet oppstår når olje fra hydrauliske systemer blander seg med ventilasjonsluften i flyet.

Spillvarme fra flyenes motorer brukes til å holde temperaturen i cockpit og kabin på et passelig nivå. Ved utilsiktede lekkasjer kan olje i gassform dermed sive inn i luften som passasjerer og besetning puster i.

- Når oljen, som i utgangspunktet holder en temperatur på 30 grader, sjokk-oppvarmes til oppimot 900 grader, endrer den egenskaper dramatisk, fortsetter Kristoffersen.

Ifølge en rapport fra Statens arbeidsmiljøinstitutt kan forgiftning med såkalte organofosfater gi akutt skade på nervesystemet - med bevissthetsforstyrrelser, svimmelhet og kramper som resultat.

Hodeverk, kvalme, magesmerter, svetting, spytt- og tåresekresjon hører også med blant symptomene. I verste fall kan forgiftningen ende med koma eller død.

Bekrefter

Per Harald Årva, sjeflege i Luftfartstilsynet, kan bekrefte at problemstillingen har vært til stede også i norske fly.

- Men disse hendelsene har blitt håndtert slik at de ikke har utgjort noen fare for passasjerene. Hvis det er røyk eller damp i cockpit, skal en umiddelbart komme seg ned på bakken, sier han.

Bare i britiske fly er den giftige dampen blitt påvist over 100 ganger de siste tre årene. I mer enn 40 av tilfellene har pilotene gitt uttrykk for at arbeidsevnen er blitt hemmet. Enkelte vedgår å ha gjort feil under avgang eller landing.

Ifølge The Observer skal ikke passasjerene ha blitt gjort oppmerksomme på det som har skjedd, selv om forgiftningen i ni tilfeller har ført til at besetningsmedlemmer har blitt satt helt ut av spill.

- Konsentrasjonen av de giftige stoffene er ofte størst lengst frem i flyet, ettersom ventilasjonsluften kommer inn først her, sier John Kristoffersen.

Men det betyr ikke at passasjerene ikke kan bli rammet. Ifølge The Observer kan opptil 197000 flyreisende bli utsatt for den helseskadelige gassen hvert år.

- Passasjerer kan oppleve influensalignende symptomer, sier doktor Sarah Mackenzie-Ross på University College London.

Kvalme

Elisabeth Goffeng, hovedverneombud i SAS gjennom seks år og nåværende nestleder i Norsk Kabinforening, kjenner til episoder der kolleger har følt seg kvalme og uvel under flyging.

- Problemstillingen har vært oppe til diskusjon, sier hun.

Goffeng frykter at stadige innsparinger og fremveksten av lavprisselskaper skal gi mindre fokus på vedlikehold. Gamle pakninger kan bidra til økt oljelekkasje.

- Den beste måten å unngå dette på er hyppig vedlikehold, hevder hun.

Rolf Liland, leder i flysikkerhetskomiteen i Norsk Flygerforbund, er kjent med forholdet.

Han tror årsaken til at olje kommer inn i friskluftanleggene i visse typer maskiner, har med flyenes design å gjøre.

- Myndighetene bør utøve bedre kontroll i designfasen av nye fly.

De bør også følge opp hendelser av denne typen systematisk, slik at problemet kan gripes tak i.

Ledende flyprodusenter avviser at organofosfater i ventilasjonsluften utgjør noen betydelig helserisiko. I helt nye flytyper, som Boeings 787, unngår de likevel å varme opp cockpit og kabin med spillvarme.

- Problemet bør likevel ikke glemmes. Følgene av de situasjonene som kan oppstå, kan være svært alvorlige. Myndighetene må være klar over problemet og ta det på alvor, fortsetter Kristoffersen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks