Hovedinnhold

Dette er nye Gardermoen

…og flyplassen blir stengt halve julaften og åpner etter 12 1. juledag

OSLO LUFTHAVN (VG) Om nøyaktig et år skal hele utbyggingen av nye Gardermoen være ferdig, men allerede fra høsten av vil passasjerene starte strømme inn i den nye pir nord.

Viktige datoer

Våren 2011 – byggestart

1. september 2012 – Pir Syd åpnet

Mai 2013 – Busslounge Schengen åpnet

Juni 2013 – Ny flyside åpnet

15. februar 2016 – Byggeveggen mot sentralbygg vest ble revet

1. mars 2016 – Nye gatenummer ble innført

27. april 2016 – Ny midlertidig passasjerstrøm innlands åpner

2. mai 2016 – Midlertidige securitysluser åpnes i ny avgangshall

2. mai 2016 – Jobben med å rive byggeveggen mot Pir Nord starter

23. juni 2016 – Flyoppstillingsplassene 61 – 81 åpner

1. september 2016 – Åpning av ny Duty Free-butikk på ankomstnivå

1. september 2016 – Jernbanestasjonen åpner

1. september 2016 – Ny ankomsthall for innlandspassasjerer åpner i sentralbygg vest

13. oktober 2016 – Gate C1 til C9 i Pir Nord åpner

1. desember 2016 – Gate D1 til D9 i Pir Nord åpner

1. januar 2017 – Prøvedrift av alle nye arealer starter

1. januar – 27. april 2017 – Innredning av kommersielle arealer ferdigstilles

27. april 2017 – Offisiell åpning

– Det ser kjempespennende og kjempeflott ut. Det er en fantastisk pir de holder på å lage. Den gir en veldig med romfølelse. At de har gitt den fineste terminalen til innlandstrafikken er noe jeg syns er veldig bra.

Det sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til VG mens han ble geleidet rundt i det nye terminalbygget av toppene på Oslo lufthavn og Avinor. Med pressen på slep kunne Frp-statsråden ta det nye bygget i øyensyn på dagen et år før hele den nye flyplassen offisielt skal åpnes.

– At det blir bedre shoppingmuligheter og et bedre mattilbud gjør at Gardermoen styrker seg i konkurranse med andre flyplasser i utlandet, og gjør det til en attraksjon i seg selv å reise både for oss som reiser mye og dem som reiser lite, tror Solvik-Olsen.

Se TV-bilder: På innsiden av den nye terminalen (fra direktesending på VGs facebooksider)

At Avinor-sjef Dag Falk-Petersen attpåtil kunne skryte av at man ligger an til å komme under budsjettet på 14 milliardær kroner for utbyggingen, varmer selvsagt et statsrådhjerte.

– Man hører ofte om de prosjektene som går litt over budsjett. Når man da faktisk ligger under her, med et kjempestort budsjett i utgangspunktet, betyr det ganske mange millioner kroner spart.

Bakgrunn: Slik blir den nye flyplassen

– Ikke lange avstander

Allerede onsdag kunne samferdselsministeren foreta den første av det som kan bli mange snorklippinger det neste året. Fra nå av vil nemlig mange av de reisende innlands bli sluset gjennom det som fra 1. september vil på ordentlig åpne som en flunkende ny ankomstavdeling for innlandsflyvninger. Ankomst utland vil bli alt det som i dag er både inn- og utland.

<p>STATSRÅD: Samferdselsminister Ketil-Solvik Olsen (Frp) var onsdag på omvisning på Oslo lufthavn. Her på utsiden av nye pir nord.</p>

STATSRÅD: Samferdselsminister Ketil-Solvik Olsen (Frp) var onsdag på omvisning på Oslo lufthavn. Her på utsiden av nye pir nord.

Foto: Håkon Mosvold Larsen, NTB scanpix

Deretter går det slag i slag. Ny avgangshall skal åpnes, der Norwegian vil få sine innsjekkingsskranker, mens SAS vil få mer plass i dagens avgangshall. Ny togstasjon skal åpnes. Gater i Pir Nord skal åpnes. Nye kommersielle arealer skal ferdigstilles.

Les også: Skal kunne ta imot verdens største passasjerfly

Oslo lufthavn blir til slutt omtrent dobbelt så stor som den har vært når alt er klart. Kapasiteten blir på 30 millioner passasjerer årlig.

– Men det vil ikke bli lengre avstander for folk, lover kommunikasjonssjef for OSL Joachim Westher Andersen.

Når man kommer med toget går man enten rett frem i den nye terminalen, der det både vil være innlands- og utlandsflyvninger, eller til høyre til dagens utland eller til venstre til dagens innland.

Ny utbygging

Selv om dagens utbygging skal være helt ferdig 27. april neste år betyr det neppe at flyplassen stopper opp å ligne på en delvis byggeplass. Dersom OSL og Avinor får det som de ønsker vil det nemlig bli satt i gang nok en utbygging allerede neste år.

– Vi håper å få gjennomslag i styret i høst for en utbygging av terminal øst, det såkalte non-Schengen-området. Der ønsker vi seks nye gater, slik at vi kan håndtere ni langdistansefly samtidig, inkluderte A380, som er verdens største passasjerfly, forteller Avinor-sjef Dag Falk-Petersen.

Les også: Se monsterflyets landing på Gardermoen

I så fall vil det utbyggingsarbeidet pågå frem til 2020. Ifølge Westher Andersen er det absolutt et behov for at området der flyene som går til land utenfor Schengen blir utbedret.

– Det området vi har nå er ikke stort nok eller godt nok. Skal vi trekke til oss flere selskaper og flere langdistanseflyvninger må vi bygge ut, sier kommunikasjonssjefen.

NB! Julaften etter klokken 15.00 og frem til klokken 12.00 første juledag i år vil Oslo lufthavn stenge fullstendig. Dermed må de som skal til eller fra Oslo det halvannet døgnet finne alternative flyplasser å reise til, eller ta tog, eller buss.

– Vi er nødt til å gjøre det for å få testet alle de nye funksjonalitetene. Med en nesten dobbelt så stor flyplass må vi være sikre på de ansatte er trent på alle mulige situasjoner som kan oppstå, sier Joachim Westher Andersen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks