Hovedinnhold

- Bøy dere ned, bøy dere ned!

(VG Nett) Det var dramatiske minutter for passasjerene på Norwegian-flyet da en av flyets kabler røk i luften.

Denne saken handler om:

Tips oss

- Flyet begynte å riste kraftig og det var en voldsom turbulens. Folk hylte og gråt rundt meg, sier Stian Lande (22).

Lande var på vei fra Oslo til Bergen med samboeren da flyet de satt i plutselig fikk problemer. Flyet var av typen Boeing 737 og hadde rundt 150 personer om bord da en styringskabel røk.

- Det gikk rundt ti minutter der alt bare var kaos. Besetningen kom mellom radene for å sjekke om det var noe galt med vingene, og de så også veldig redde ut. Det var ikke en særlig hyggelig opplevelse akkurat, sier Lande.

Har du bilder?Kontakt VG Netts journalist her

Dramatisk landing

Flyet foretok en sikkerhetslanding, en kontrollert nødlanding på Stavanger Lufthavn Sola. For Lande og samboeren var det likevel lite med landingen som føltes kontrollert.

- Besetningen ropte «Bøy dere ned, bøy dere ned!». Mens vi satt med hodene mellom beina, fikk vi beskjed over høyttaleren om å «prepare for impact». Det var kanskje ikke det beste valget av ord med tanke på panikken som allerede rådet blant passasjerene, påpeker Lande.

- Ingen rutiner

Stian Lande og Elise Andreassen fikk seg en flytur de sent vil glemme. Foto: Privat
Stian Lande og Elise Andreassen fikk seg en flytur de sent vil glemme. Foto: Privat

Etter den kontrollerte sikkerhetslandingen fortalte kapteinen passasjerene hva som var gått galt.

- Det var greit å få beskjed om hva som hadde skjedd med flyet, men etter det var vi nesten på egen hånd. Vi sto lenge i kø, og det fantes ingen rutiner for de som tok i mot oss. Taxien til hotellet måtte vi betale selv, og vi var heldige som kom med et nytt fly i dag, sier Lande.

Kabel røk

- Flyet har flere ror som utgjør deler av styringsmekanismen. Disse er bundet sammen av flere kabler. Én av disse røk på vei til Bergen, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian.

Den røkne kabelen førte til manøvreringsproblemer, og besetningen skrudde av autopilot og ba om å få lande i Stavanger. Kabelen ble sendt til undersøkelse med en gang flyet landet klokken 01.14.

Les mer:Norwegian-fly måtte nødlande på Sola

Forstår reaksjonen

Skånvik forstår at passasjerene kunne oppleve landingen som dramatisk, men mener at situasjonen var kontrollert.

- Jeg skjønner godt at dette var en dramatisk opplevelse. Selv om besetningen er trent på slike situasjoner, kan de også selvfølgelig bli redde. Det er bare menneskelig, sier Skånvik.

- Måtte ta grep

Norwegian er ikke enig med Lande at de ble tatt dårlig vare på.

- Det er ikke tilbakemeldingene vi har fått fra andre passasjerer. Det var jo ikke meningen at flyet skulle lande på Sola, så vi måtte ta noen grep. Likevel fikk alle hotell og tilbud om fly til Bergen. Det var få plasser ledig på det første flyet i dag, så derfor var det mange som valgte å kjøre eller komme seg til Bergen på andre måter, sier kommunikasjonsdirektøren.

Skånvik lover at Lande vil få refundert utlegg til taxi.

- Utlegget vil bli tilbakebetalt så snart vi mottar kopi av orginalkvitteringene, sier hun.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks