Hovedinnhold

Bagasjekaos på Gardermoen – SAS-passasjerer hardest rammet

GARDERMOEN (VG) Bagasjeanlegget på Oslo Lufthavn Gardermoen kollapset. SAS reagerer: – Dette er en dag med ekstremt trykk, da er vi avhengige av at infrastrukturen fungerer.

Denne saken handler om:

Tips oss

Torsdag var det lange køer i avgangshallen. Bagasjeproblemene startet ved 06-tiden.

– Jeg har stått i kø i én time og ti minutter. Her går det i sneglefart. Alle bagasjebåndene har stoppet, det er kun ett sted hvor man får levert inn bagasjen. Det er rett og slett kaos, fortalte Elisabeth Jensen til VG torsdag morgen.

Kjeder du deg i køen? Se video av baby som ler

Hun skulle fly til jobb i Trondheim.

– Det er det som er så fortredelig. Jeg skal på jobb. De flyr rundt her og roper, men har ikke noen høyttalere. Det virker ikke som om de har kontroll. Dette ser ikke lovende ut.

Ferieklar? Sjekk været dit du skal på Pent!

– Feil med røntgenmaskin

Det var reisende med SAS og Widerøe som ble rammet av de store bagasjeproblemene, ettersom flyselskapene brukte den delen av terminalen på Gardermoen hvor anlegget brøt sammen.

Ved 10.30-tiden var feilen fikset. Men det tok noe lenger tid før ting var tilbake ved det normale.

– Klokken 6 torsdag morgen ble det stopp i den ene halvdelen av terminalen. Problemet var en feil med en røntgenmaskin, som all bagasje skal gjennom. Vi fikk etter hvert flyttet deler av innsjekkingen over til den nye delen av terminalen, sier kommunikasjonssjef Kristian Løksa i Avinor.

Artikkelen fortsetter under bildet.

<p>«DRØMMESTART»: Slik startet ferien for de mange reisende på Gardermoen torsdag morgen. Dette bildet ble tatt ved 07-tiden.</p>

«DRØMMESTART»: Slik startet ferien for de mange reisende på Gardermoen torsdag morgen. Dette bildet ble tatt ved 07-tiden.

Foto:, Maria Mikkelsen

Reisende fortalte til VG at de ble bedt om å sette igjen bagasjen i avgangshallen, slik at de kom seg gjennom sikkerhetskontrollen og rakk flyet de skulle på.

En del bagasje ble imidlertid stående igjen på Gardermoen. I deler av avgangshallen hopet det seg derfor opp et lass med kofferter og bager. 

– Flyselskapene flyr ut bagasjen som er blitt stående igjen. Det vil naturlig nok ta noe tid. Men hvis man kommer til Gardermoen nå, så er problemene løst og man kan sjekke inn på vanlig måte, sier Løksa. 

Nye Gardermoen – les VGs anmeldelse her

Artikkelen fortsetter under bildet.

<p>KAOS: Det hopet seg opp med bagasje i avgangshallen på Gardermoen.</p>

KAOS: Det hopet seg opp med bagasje i avgangshallen på Gardermoen.

Foto:, Vidar Enerstvedt

SAS reagerer

For SAS ble det utfordrende dag. Da bagasjeanlegget kollapset, måtte bager og kofferter sjekkes inn, sorteres og bli fraktet ut til de aktuelle flyene manuelt.

<p>MUSIKERE: Andreas Tronsgård (30) og resten av bandet Krast skal spille på Chrisfestivalen i Kjøllefjord i Finnmark. De ventet torsdag ettermiddag på å få sjekket inn bagasjen før flyturen til Mehamn.</p>

MUSIKERE: Andreas Tronsgård (30) og resten av bandet Krast skal spille på Chrisfestivalen i Kjøllefjord i Finnmark. De ventet torsdag ettermiddag på å få sjekket inn bagasjen før flyturen til Mehamn.

Foto:, Stella Bugge

– Vi sterkt kritiske til at bagasjeanlegget på Gardermoen ikke fungerer på en dag med ekstremt trykk og mange tusen reisende. Vi er avhengige av at infrastrukturen funger på en dag som denne, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

Flyselskapet jobbet på spreng for at innsjekkingen og reisen skulle bli så smertefri som mulig.

For SAS var det viktig å få flyene i luften så tett opp til planlagt avgangstid som mulig.

Gardermoen beklager

– Dersom vi skulle holde igjen fly slik at alle fikk med seg bagasjen sin, ville det igjen skape store problemer senere på dagen, sier Johansen.

Informasjonssjefen var raskt ute med å beklage til kundene.

<p>Kristian Løksa, kommunikasjonssjef i Avinor.</p>

Kristian Løksa, kommunikasjonssjef i Avinor.

Foto: STELLA BUGGE

– Vi kan ikke annet enn å beklage til våre passasjerer for at de blir rammet av problemene til Oslo Lufthavn Gardermoen. Det kan bli forsinkelser for noen av de reisende, men så langt virker det som om de fleste kommer seg med de flyene de skal, sier Johansen.

Ved Norges største flyplass legger de seg flate.

– Det er ikke noe annet å si enn at anlegget burde fungere – og at vi beklager, sier kommunikasjonssjef Kristian Løksa i Avinor.

Mange har opplevd bagasjetrøbbel

En av fire har opplevd at bagasjen ikke kom frem, slik at en måtte kjøpe klær og annet på stedet, viser ser en større undersøkelse gjennomført for Gjensidige av Ipsos.

– Vi forventer at det vil komme flere henvendelser etterhvert som kundene lander rundt omkring i verden uten bagasje, sier kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige.

Det er flest fra Oslo som har opplevd at bagasjen ikke kom frem, viser undersøkelsen.

– Vi erstatter inntil 5 000 kroner per person hvis bagasjen er forsinket, sier Rysstad. Skade på eller tyveri av bagasje erstattes med inntil 80 000 kroner.

Les også: Ferien gikk fløyten i nødpasskøen på Gardermoen

VG-test: Den beste og verste flyplassmaten

Avinor: – Dette får store konsekvenser

VGTV: Slik er nye Gardermoen

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks