Hovedinnhold

- Kunne enkelt ha unngått AMK-bråket

(VG Nett) Psykiater og psykoanalytiker Sverre Varvin mener saken der en kvinne døde mens familien kranglet om å få ambulanse, burde vært håndtert helt annerledes.

Varvin har gått gjennom lydloggen fra nødanropet foretatt av familien til Døndu Tulum (63), som døde på Tøyen i Oslosøndag 3. januar.

Den viser at de fortvilte innringerne tyr til grove skjellsord når ambulanse ikke umiddelbart blir sendt.

- Det ville sannsynligvis vært enkelt å snu samtalen og dermed ha unngått den situasjonen som oppsto. Dialogen tar en vending når AMK-operatøren reagerer på skjellsord ved å oppdra vedkommende i stedet for å berolige, sier Varvin til Dagens Medisin.

Situasjonen endte i tillegg til dødsfallet med at flere familiemedlemmer ble lagt i bakken av politiet og at helsetilsynet har opprettet tilsynssak.

Les også:Mener truslene ble fremprovosert

Varvin jobber ved Nasjonalt kompetansesenter for vold og traumatisk stress (NKVTS) og har lang erfaring med å tolke samtaler.

Overfor VG Nett utdyper han at personer som tar i mot telefoner må være mer tykkhudede og skjønne at sinne er en vanlig reaksjon når man står midt oppe i en krisesituasjon og føler at man ikke blir hørt.

- Innringer var veldig fokusert på hva som skulle gjøres, men brukte helt gale ord. Man bør ha opplæring på hva som skjer i slike situasjoner når folk føler seg redde og hjelpeløse, sier Varvin.

Han mener sinnet og frustrasjonen som kommer til uttrykk ikke er kulturelt betinget, men sier ordvalget kan påvirkes når man kommer fra et annet land med annet språk.

- Spesielt når utlendinger ringer, så er de ofte ikke vant med valøren av skjellsord. De tar ofte feil, bruker ord som for oss høres grove ut, men som de kanskje ikke ville brukt om de kjente til skjellsordenes vokabular, sier Varvin.

Han sier det å bli møtt med en belærende tone i en slik situasjon kan virke nedlatende.

- Det som gikk så veldig galt var at AMK-operatøren tok på seg å oppdra innringer. Det oppfattes lett som en fornærmelse, sier psykiateren.

Publiserte lydlogg fra seks samtaler

TV2 publiserte i går hele lydloggen fra samtalen mellom innringere og AMK-sentralen. Det er på slutten av den første av totalt seks telefoner at skjellsordene begynner.

Innringer: Hun er dårlig, hun er dårlig, sier jeg, hun er dårlig, veldig dårlig.

Medisinsk nødsentral: Jo, jeg hører virkelig hva du sier, men kan du ikke roe deg litt ned?

Innringer: De gråter, de sier ...

Medisinsk nødsentral: De gråter, men hva?

Innringer: Hør da, slutt å mas, å, bare send en jævla forpult ambulanse!

Medisinsk nødsentral: Det er ikke noe forpult ambulanse. Det er ikke det det heter.

AMK: - Uforståelig

GIKK BORT: Døndu Tulum (63) gikk bort forrige søndag. Foto: Privat
GIKK BORT: Døndu Tulum (63) gikk bort forrige søndag. Foto: Privat

Avdelingsoverlege Gunnar Farstad ved AMK-sentralen er helt uenig med Varvin.

- For meg er det uforståelig at en kompetent og erfaren psykiater som Sverre Varvin velger å uttale seg så kategorisk uten å kjenne AMK-operatørens arbeidssituasjon eller den konkrete hendelsen - utover det utdraget av de aktuelle samtalene som er gjengitt skriftlig i mediene. Når det er sagt, har vi i AMK-sentralen langt på vei sammenfallende syn i forhold til Varvins uttalelser om de utfordringene ikke-etnisk norske møter i Norge, sier han til Dagens Medisin.

Han avviser at AMK-medarbeiderne ikke tåler fornærmelser.

- Våre operatører tåler både fornærmelser og skjellsord nærmest daglig. Tall fra i fjor viser tolv klager på i alt 120.000 gjennomførte ambulanse- og luftambulanseutrykninger fra AMK-sentralen i Oslo og Akershus. Dette sier noe om at kommunikasjonen lykkes i svært stor grad, sier Farstad.

Det har foreløpig ikke lykkes VG Nett å få en egen kommentar fra Farstad eller AMK.

- Ingen grunn til å henge ut AMK-ansatte

Psykiater Varvin understreker at det ikke er noe behov for å henge ut den enkelte AMK-operatøren som tok i mot samtalene, men at man heller burde bruke opptakene i opplæringen videre.

- Jeg tror at man må bruke situasjonen positivt og si at «her var det en som tok telefonen som var uheldig og hadde en dårlig dag». Så må man analysere samtalen og høre hvordan han kunne gjort det annerledes og bruke det i undervisningen av de som tar i mot telefoner. Det er ingen grunn til å henge ut stakkaren som kom i klemma og tok i mot, sier Varvin.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks