Hovedinnhold

Kundene fortviler over lang telefonkø

<p>Tormod Sandstø, pressekontakt i Telenor. Foto: SAS</p>

Tormod Sandstø, pressekontakt i Telenor. Foto: SAS

Foto: sas
Frustrerte Canal Digital-kunder står i lange telefonkøer fordi de får opplyst at det er eneste måte å si opp abonnementet på. Nå svarer selskapet at det er mulig å si opp skriftlig.

2,8 millioner nordmenn er rammet av konflikten mellom Telenor-eide Canal Digital og Discoery, som eier blant annet TVNorge, Max, Fem og andre tv-kanaler.

Fordi Canal Digital ikke lenger kan tilby de kanalene de har lovet kundene tilgang på, har de sagt at kundene kan si opp abonnementet.

Sett denne?Dette har du krav på fra Canal Digital

Men en rekke frustrerte kunder har tatt kontakt med VG fordi de mener dette ikke er mulig i praksis:

Pål K. Engeset, som er en av kundene som har prøvd å si opp abonnementet, er frustrert. Han skriver at han fikk følgende beskjed på nettsiden:

«Du kan si opp ved å ringe vårt kundesenter på 06090. Husk å ha ditt kundenummer klart. Merk at oppsigelse via kontaktskjema, e-post, faks eller chat ikke godkjennes.»

Ikke imponert

Han er ikke imponert over Canal Digital:

– Jeg har prøvd å ringe dem i hele går, og i dag, og er ganske frustrert. Først må man taste seg videre, og etter å ha venet i åtte minutter får man beskjed om at det er en times ventetid, sier Engeset til VG.

Les også: Canal Digital lar kundene si opp kontrakten

Han har sin klare formening om hvorfor de ikke bare kan ta i mot en epost:

–De gjør vel det kan for å trenere alle kundene sine sånn at de ikek skal klare å få sagt opp abonnementet, sier Engeset.

Informasjonssjef Tormod Sandstø i Telenor, håndterer konflikten i mediene for Canal Digital, avviser at kundene ikke kan si opp skriftlig:

– Vi har et kontaktskjema på hjemmesiden, og der er ett av alternativene å si opp abonnementet sitt. Vi vil ikke gjøre det vanskelig for folk.

– På spørsmål og svar-menyen står det at man skal ringe hvis man vil si opp.

– Det må jeg sjekke opp. Men det skal være muligå bruke kontaktskjemaet, sier Sandstø, som sender en lenke til VG for å vise skjemaet mange av kundene ikke klarer å finne.

Han beklager at det er lange køer på telefon:

– Vi har fått mangedoblet antall henvendelser på telefon, og gjør det vi kan for å hjelpe kundene og svare på spørsmål, men vi må bare beklage at det blir en del lengre ventetid, sier Sandstø.

Forbrukerombudet kritisk

Forbrukerombudet er kritiske dersom Canal Digital gjør det vanskelig for kundene si opp skriftlig:

– Vi er skeptisk til at selskaper krever at oppsigelse skal skje på en spesiell måte. Ofte kan jo kunder utvide produktpakker med noen tastetrykk, og vårt utgangspunkt er at de skal kunne avslutte abonnementer på den måten de ønsker, og det skal være like enkelt, sier nestleder Bente Øverli i Forbrukerombudet til VG.

– Ofte krever jo selskaper skriftlig oppsigelse, er det vanlig å gjøre det vanskelig for kundene å si opp skriftlig?

– Nei, man kan jo lure på om de gjør dette for å få en mulighet til å overtale kundene om å bli, for eksempel ved å få et ekstratilbud, sier Øverli.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks