Hovedinnhold

Solvik-Olsen reagerer på De Grønnes taxitur fra NRK-debatt

<p>TOK TAXI: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen observerer at MDG tok taxi fra NRK-debatten om bilbruk i Oslo. På bildet: Byrådserklæringen i Oslo legges fram på Østmarkssetra. Marianne Borgen (SV), Raymond Johansen (Ap) og Lan Marie Nguyen Berg (MDG) på Østmakssetra.<br/></p>

TOK TAXI: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen observerer at MDG tok taxi fra NRK-debatten om bilbruk i Oslo. På bildet: Byrådserklæringen i Oslo legges fram på Østmarkssetra. Marianne Borgen (SV), Raymond Johansen (Ap) og Lan Marie Nguyen Berg (MDG) på Østmakssetra.

Foto: Vidar Ruud, NTB scanpix
De Grønne-Lan vil stenge Oslo sentrum for biler – tok selv drosje hjem fra TV-sending. Nå får hun kjeft av samferdselsministeren.

Denne saken handler om:

Byrådserklæringen og særlig E18 var under debatt på Aktuelt på NRK mandag kveld, der MDGs Lan Marie Nguyen Berg, Aps Raymond Johansen stilte mot samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) og leder i transportkomiteen Linda Hofstad Helleland (H).

Under debatten slo Berg fast at det nye byrådet ikke skal bygge ut mer veikapasitet på E18.

– Vi skal ikke bygge ut mer kapasitet i E18 fordi det vil føre til mer biltrafikk til Oslo, det vil si mer klimagassutslipp, mer luftforurensing og mye mindre plass til alle de som skal reise miljøvennlig, de som skal sykle og de som skal være og leve i byen. Og vi vet at vi trenger mer plass til syklistene, vi trenger mer plass til de som skal reise miljøvennlig, nå som Oslo vokser, og vi trenger å gjøre det trygt å sykle og effektivt å reise kollektivt, sa Berg i innledningen til debatten.

Les også: Slik blir de rødgrønnes Oslo

Tok taxi fra debatten

Erklæringen om et bilfritt Oslo tatt i betraktning måtte statsråd Solvik-Olsen heve et øyenbryn da MDGs representant, sammen med sine to rådgivere, valgte å ta taxi til Oslo sentrum etter debatten. På Twitter har statsrådens observasjon i skrivende øyeblikk blitt «retweetet» 117 ganger. På Facebook har innlegget fått over 7000 likes.

– Grunnen til at jeg synes det var et artig poeng å formidle var jo at det var MDG som skulle ta drosje fra NRK. Vi vet jo at det ikke er lange biten å gå til T-bane-stasjonen på Majorstua, sier Solvik-Olsen til VG.

At observasjonen kom like etter å ha diskutert folks behov for ikke å kjøre bil til Oslo sentrum, gjorde den for god til å holde for seg selv, forklarer Solvik-Olsen.

<p>REAGERTE: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) observerte MDGs Lan Marie Nguyen Berg i drosje etter NRK-debatten. Her fra en tidligere anledning, på toget fra Oslo Sentralbanestasjon til Stavanger.<br/></p>

REAGERTE: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) observerte MDGs Lan Marie Nguyen Berg i drosje etter NRK-debatten. Her fra en tidligere anledning, på toget fra Oslo Sentralbanestasjon til Stavanger.

Foto: Frode Hansen, VG

– Det har litt med at vi som politikere, når vi anmoder andre om å oppføre seg på en spesiell måte, også bør gå foran som et godt eksempel. Det handler om liv og lære. For meg handler det om å synliggjøre at vi er et mangfoldig samfunn med ulike transportbehov, og at noen ganger kan man bruke sykkel, andre ganger er bil den mest praktiske løsningen.

Les også: Bilfritt sentrum: – Jeg kommer til å slite

– Bilfritt sentrum, ikke taxiforbud

Solvik-Olsen presiserer at han ikke har problemer med at folk tar drosje, men så har heller ikke samferdselsministeren argumentert for at folk skal droppe bilen, sier han.

– For Oslo sin del så har vi i regjeringen firedoblet bevilgningene til kollektivtrafikk, og vi har over hundre flere avganger fra Oslo S nå enn for bare et år siden. Vi øker satsingen på sykkelveier. Men samtidig trenger vi gode veier, fordi mange ikke har kollektivtrafikk som alternativ.

Les også: En krigserklæring!

Frp-statsråden tok selv regjeringsbil fra debatten, forteller han.

– Jeg både sykler og tar kollektivtrafikk til NRK, men denne gangen ble det regjeringsbilen. Det følger med jobben noen ganger, sier Solvik-Olsen.

Lan Marie Nguyen Berg besvarte ikke VGs henvendelse mandag kveld, men leder i MDG Oslo, Torkil Vederhus, skriver i en tekstmelding til VG at bilen av og til trengs.

– Lan eier ikke bil og sykler året rundt, og må av og til ta taxi på travle dager. Bilfritt sentrum betyr ikke et forbud mot taxier i byen, skriver Vederhus.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks