Hovedinnhold

Kommuner kvalitetssjekker ikke eldreomsorgen

FÅR IKKE OPPFØLGING: En ny undersøkelse gjort av Forbrukerrådet viser at få av Norges kommuner har systemter for å jevnlig undersøke kvaliteten på sin eldreinstiusjoner. Dette er et illustrasjonsfoto. Foto: Heiko Junge/NTB scanpix
FÅR IKKE OPPFØLGING: En ny undersøkelse gjort av Forbrukerrådet viser at få av Norges kommuner har systemter for å jevnlig undersøke kvaliteten på sin eldreinstiusjoner. Dette er et illustrasjonsfoto. Foto: Heiko Junge/NTB scanpix
Hver tredje kommune dropper å sjekke om eldre som bor i alders- og omsorgsboliger får den omsorgen de skal ha.

Kommunal sjekk av omsorgstilbud

  • En tredel av landets 429 kommuner foretar ingen undersøkelse av hvordan innbyggere som bor i alders- og omsorgsboliger har det, viser en undersøkelse fra Forbrukerrådet.
  • Bare 44 prosent av kommunene rapporterte at de har et system for årlig brukerundersøkelse. Slike undersøkelser er frivillig for kommunene.
  • Kun 9 prosent av kommunene offentliggjør informasjon om brukerundersøkelsen på sine nettsider.
  • 39 prosent har konkrete planer om en ny brukerundersøkelse de nærmeste årene. Kilde: Forbrukerrådet.

Det er ikke lett å vite om bestemor har det bra og får den oppfølgingen hun har krav på, slår Forbrukerrådet fast. En ny undersøkelse viser at få kommuner har systemer for jevnlig å undersøke kvaliteten på sine institusjoner.

Dermed er det ikke lett å vite om tilbudet til våre eldste er godt eller dårlig, selv om både politikere, myndigheter, beboere og pårørende er opptatt av dette.

- Alle snakker om god eldreomsorg. Men i stedet for å diskutere kvalitet, handler debatten stort sett om penger, antall enerom eller antall ansatte. Dette er selvsagt viktig. Men det viktigste i en diskusjon om kvalitet er likevel om beboerne er fornøyde og om de får de tjenestene de skal ha. Akkurat det er det vanskelig å vite, for de færreste kommuner undersøker dette på en god måte, sier Terje Kili som er ansvarlig for offentlige tjenester hos Forbrukerrådet.

Det er frivillig for kommunene å undersøke kvaliteten på tjenestene. Det er også frivillig å rapportere funnene. Undersøkelsen fra juni i år avdekket at kommunene har lite oppmerksomhet rundt temaet.

- Føler du deg trygg?

Brukerundersøkelsene har som formål å gi et bilde av hvordan livet er på sykehjemmet. Smaker maten godt? Føler du deg trygg? Har du mulighet til å ha privatliv? Er de ansatte lydhøre og høflige? Snakker de tydelig? Noen undersøkelser er rettet mot de eldre selv, andre går til de pårørende.

Kommunene er gjennom helse - og omsorgstjenesteloven og flere forskrifter pålagt å ha god kvalitet på sine tjenester på alle områder fra bostandard til livsutfoldelse.

Men uten at dette sjekkes og offentliggjøres, er det nesten er umulig for pårørende å vite om tilbudet på syke- eller pleiehjemmet er godt eller dårlig sammenlignet med tilsvarende tilbud andre steder.

- Bør bli pålagt

Forbrukerrådet mener kommunene bør pålegges å måle og rapportere etter gitte kriterier.

- Et slikt system vil også gi politikerne mulighet for å sammenligne kvaliteten både ved enkeltinstitusjoner og kommuner for å se om man utnytter skattepengene på en effektiv måte, sier Kili.

- Det handler om store beløp. Cirka én tredel av kommunenes budsjetter brukes på eldreomsorg. Dessverre finnes det for tiden ingen slike målekriterier, sier han.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer