Hovedinnhold

Enighet om et klimaforlik på Stortinget

ENIG: Torsdag ble det klart at det ble enighet om en klimaforlik. Bildet er fra Stortingets vandrehall i forbindelse med bruddet i forhandlingene for en uke siden. F.v: Line Henriette Hjemdal (KrF), Trine Skei Grande (V), Nikolai Astrup (H) og Per-Willy Amundsen (Frp). Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
ENIG: Torsdag ble det klart at det ble enighet om en klimaforlik. Bildet er fra Stortingets vandrehall i forbindelse med bruddet i forhandlingene for en uke siden. F.v: Line Henriette Hjemdal (KrF), Trine Skei Grande (V), Nikolai Astrup (H) og Per-Willy Amundsen (Frp). Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Regjeringspartiene er enige med Høyre, KrF og Venstre om et nytt klimaforlik, opplyser kilder på rødgrønn side til NTB.

Klimaforliket våren 2012

  • Raskere opptrapping av klimateknologifondet.
  • Dagens avgiftsfordeler ved kjøp og bruk av nullutslippsbiler videreføres ut neste stortingsperiode (2017) eller inntil antallet er på 50.000 biler eller mer.
  • Økning i belønningsordningen for kollektivtrafikk, som fra 2014 vil være nær 1 milliard kroner.
  • Større statlige bidrag til store kollektivprosjekter i og rundt de store byene.
  • Økte bevilgninger til forskningssentre for miljøvennlig energi og opprettelse av et nytt forskningssenter for geotermisk energi
  • Rask fremdrift av utbygging av intercity-forbindelsene i det sentrale østlandsområdet
  • Utfasing av oljefyring av alle offentlige bygg innen 2018, og forbud mot fyring med fossil olje fra 2020 – forutsatt gode støtteordninger til husholdningene
  • Ambisjon om å bygge minst ett fullskala demonstrasjonsanlegg for fangst og lagring av CO2 fra innen 2020
  • Utarbeide egen strategi for biogass

Regjeringen og opposisjonspartiene, med unntak av Fremskrittspartiet, ble rundt klokken 14.30 torsdag ettermiddag enige om framtidas klimapolitikk.

Partene hadde da gjenopptatt samtalene etter å ha gått fra hverandre rett over midnatt natt til torsdag.

SV-leder Audun Lysbakken vektlegger i sin umiddelbare kommentar at det er enighet om å trappe opp investeringstakten i klimafondet, sikre flere elektriske biler i Norge, gi mer til kollektivtrafikken og innføre forbud mot oljefyring i Norge fra 2020.

Han og miljøminister Bård Vegar Solhjell tar på SVs vegne en ikke ubetydelig del av æren for at et stort politisk flertall er blitt enig om hvilken klimapolitikk Norge skal ha i framtida.

SV tar æren

- Forhandlingene med opposisjonen har gitt noen positive endringer, men hovedbildet er at det er klimameldingen SV forhandlet fram i regjeringen som har fått bred tilslutning, sier Solhjell.

Lysbakken sier miljøpolitikken har et klart SV-stempel. Det er Venstre-leder Trine Skei Grande neppe enig i. Men også hun er glad for det er bred konsensus om klimapolitikken - noe som hadde vært vanskelig uten Venstres bidrag i forhandlingene, ifølge partilederen.

- Vi har dratt regjeringen i dramatisk mer miljøvennlig retning, selv om vi selvsagt gjerne skulle ha fått til mer, sier hun til NTB.

Hun fastslår at Norge nå er forspent med en klimapolitikk som er mye bedre enn hva den forrige klimameldingen la opp til og framhever spesielt satstingen på kollektivtransport, tog og energitiltak for bygg.

- Men vi ser at de fire opposisjonspartiene klarte å bli enige seg imellom om mer ambisiøse krav enn det regjeringen gikk med på, og vi ser derfor fram til å forsterke klimapolitikken ytterligere etter valget neste år, sier Grande til NTB.

- Nærmere lavutslipp

Høyres Jan Tore Sanner er glad for enigheten om å øke størrelsen på teknologifondet for omstilling i industrien og en romslig belønningsordning til kommuner som satser på kollektivtransport.

- Med dette klimaforliket har vi oppnådd meget gode resultater. Men samtidig viser resultatet at det var helt unødvendig for regjeringen å holde Frp på utsiden av forhandlingene, sier han.

Klimaforliket bringer Norge et steg nærmere lavutslippssamfunnet, mener leder Knut Arild Hareide i Kristelig Folkeparti. Utgangspunktet for forhandlingene, regjeringens klimamelding, var god på mål og visjoner, men manglet troverdige virkemidler og tiltak, mener Hareide.

- Jeg er spesielt glad for at vi fikk på plass en betydelig sterkere satsing på kollektivtrafikk enn det regjeringen hadde lagt opp til. Forliket er en stor seier for KrF fordi det sikrer stabilitet og forutsigbarhet på sentrale punkter i mange år, uavhengig av hvilke partier som sitter med makten, sier han

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer