Hovedinnhold

Byrådet vurderer en ny bilavgift

<p>Byrådet i Oslo kommune vurderer en ny avgift for å bedre luftkvaliteten i byen.</p>
NY AVGIFT: -

Byrådet i Oslo kommune vurderer en ny avgift for å bedre luftkvaliteten i byen.

Foto: Håkon Mosvold Larsen, NTB scanpix
Byrådet i Oslo skal vurdere en ny avgift for diesel- og bensinbiler. Avgiften kommer i tillegg til endringene i prisene i bomringen.

Denne saken handler om:

Som følge av Oslopakke 3-avtalen skal det innføres nye bomstasjoner i flere omganger. I tillegg er politikerne enige om å endre prisene i bomringen slik at man betaler etter hvor mye bilen slipper ut.

Ifølge Aftenposten, som omtalte saken først,  jobber byrådet nå med enda en ny avgift for diesel- og bensinbiler.

Den nye avgiften vil komme som et resultat av at Oslo kommune på tampen av fjoråret fikk muligheten til å innføre det som kalles lavutslippssoner.

Les også: Vurderer 50 nye bomstasjoner i Oslo

Ekstra avgift

Det er disse sonene som nå vurderes i byrådet og som ifølge avisen vil føre til en ekstra avgift for å kjøre innenfor kommunens grenser.

Aftenposten skriver også at det vil bli mulig å kreve gebyr innenfor et mindre område, for eksempel Ring 2, og at hensikten er å redusere biltrafikken, og å få folk og næringsliv til å bytte til mer klima- og miljøvennlige kjøretøy.

Samferdsels- og miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg skriver i en e-post til VG torsdag kveld at byrådet har et bredt politisk flertall i Oslo bystyre i ryggen for å innføre lavutslippssoner.

– Byrådet jobber nå med å avklare hvordan dette på best måte kan innføres i Oslo. Fagfolkene anbefaler å starte med de eldste lastebilene som forurenser mest, og at nye og mer miljøvennlige lastebiler slipper å betale. Et viktig premiss her er at pengene som kommer inn skal brukes på miljøvennlig transport. Vi utreder derfor også hvordan inntektene skal brukes til å støtte enda mer opp om miljøvennlig transport og trygg luft i Oslo, skriver Berg til VG.

Les også: Dieselbil-forbudet: – Har hatt effekt

Ikke vedtatt

VG får også opplyst at denne saken er til behandling i byrådet. Den skal ikke være vedtatt, men vurderes.

Aftenposten hevder likevel å være sikker på at byrådet ønsker å innføre en avgift for tunge kjøretøy allerede i år.

Den nye avgiften vil få konsekvenser for hvor mange mennesker som regnes å bo i områder med for høy luftforurensing, ifølge Aftenposten.

Enighet om ny E18: MDG-Lan sier likevel ja til «monstervei»

Uklart hvor mye det vil koste 

Byråd Berg understreker at Norge er dømt i EFTA-domstolen for helseskadelig luftforurensing blant annet i Oslo. 

– Over 200.000 innbyggere i Oslo bor i områder med for høy luftforurensing. Hensikten med lavutslippssoner er nettopp å redusere luftforurensingen i Oslo på permanent basis, sånn at vi i fremtiden slipper å måtte innføre inngripende tiltak som dieselforbud for å ta vare på helsa til innbyggerne våre, sier Berg.

Byråden har imidlertid ikke gitt et svar på hvor mye den nye avgiften vil koste for folk som kjører diesel- og bensinbiler.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks