Hovedinnhold

Forbrukerrådet raser mot Elkjøp: - Nei, det går ikke an!

Dokument viser planlagt prishopp fra november

PRISHOPP: Disse bildene, tatt på Elkjøp Megastore på Lørenskog 2. desember og 17. desember, viser hvordan noen varer settes opp i pris før jul. Foto: Øyvind Engan
PRISHOPP: Disse bildene, tatt på Elkjøp Megastore på Lørenskog 2. desember og 17. desember, viser hvordan noen varer settes opp i pris før jul. Foto: Øyvind Engan
Forbrukerdirektør Randi Flesland er rystet over Elkjøps prishopp-strategi før jul.

Denne saken handler om:

Tips oss

Lørdag avslørte VG hvordan prisene på elektriske produkter fra de store kjedene Elkjøp, Lefdal og Expert gjør et solid hopp før jul.

Les også: Slik skrur de opp prisene før jul

Alle tre kjedene svarte at de bare følger prisene i markedet. Men tirsdag kan VG presentere et internt dokument fra Elkjøp-kjeden, som viser hvordan prisoppgangen er planlagt helt ned til hver enkelt vare - i god tid før julehandelen starter for alvor. Dokumentet heter «Prisjustering julen 2009», og er altså fra i fjor.

Konfrontert med listen, som uke for uke viser hvordan prisene på småelektronikk skyter i været, uttrykker Flesland forferdelse.

- Nei, det går ikke an! Det er jo helt enormt. Eksemplene viser at dette er helt bevisst prispolitikk, for reell utnyttelse av forbrukerne. Jeg oppfatter dette som direkte umoralsk, og dårlig forretningsskikk, tordner forbrukerdirektøren.

Saken fortsetter under bildet ...

IRRITERT: Forbrukerdirektør Randi Flesland mener det er for dårlig forretningsskikk å sende prisene i været én uke før jul. Foto: Magnar Kirknes
IRRITERT: Forbrukerdirektør Randi Flesland mener det er for dårlig forretningsskikk å sende prisene i været én uke før jul. Foto: Magnar Kirknes


Forventer åpenhet

Av de 40 varene som er synlige på dette dokumentet, skal 37 settes opp i pris uken før jul. Én beholder samme pris. Bare to av de 40 varene skal være billigere i julerushet enn ellers. Hele tre ganger i desember vil hovedkontoret at butikksjefene skal vurdere alle priser.

Flesland reagerer på argumentet om at kjedene bare følger markedet i julemåneden.

- Konkurransen er uansett begrenset, Lefdal og Elkjøp har samme eier. Dette handler ikke om konkurranse, men om å øke avansen. Hadde det vært reell konkurranse, kunne de ikke kjørt opp prisene sånn, fastslår Flesland.

Hun mener forbrukerne må ta lærdom av prisjusteringen og begynne å kjøpe julegaver tidligere, og oppfordrer kjedene til å være åpne om praksisen.

- Jeg ville forventet større grad av ærlighet og åpenhet, slik at forbrukerne fikk vite hvem de kan stole på. Det er bra at dette kommer ut, så forbrukerne kan bruke sin makt til å velge de butikkene som ikke lurer dem.

«Spekulerer ikke»

Det var nettopp hos Elkjøp VG fant flest prisøkninger da vi undersøkte forrige uke.

- Nei, vi spekulerer ikke i priser i desember. Vi skal gi de beste tilbudene året rundt, svarte administrerende direktør Andreas Niss i Elkjøp Norge da.

Da VG i går konfronterte ham på nytt, foretrakk han å svare skriftlig:

- Hvordan kan svaret ditt stemme med dette dokumentet?

«Vi spekulerer ikke i priser i desember, men følger markedet da som hele året ellers. Desember er høysesong, og da justeres erfaringsmessig pristaket i bransjen opp,» svarer Niss.

Faksimile: VG (21.12.2010)
Faksimile: VG (21.12.2010)

- Hvorfor setter dere prisene så kraftig opp rett før jul?

«Vi gjør som resten av bransjen og justerer også våre priser. Men uansett sesong skal vi være billigst i bransjen. Løpende gjennom hele året, også i hele desember, har vi kampanjer med sterkt reduserte priser på populære julegaver.»

- Hvordan forsvarer dere at f.eks. Matsui Toaster øker i pris fra 149 til 349 rett før jul?

«Denne prisøkningen kan synes kraftig, men tross det kan man hele året igjennom finne denne typen prisvariasjoner,» skriver Niss.

Les mer om denne saken i dagens papirutgave av VG!

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene