Hovedinnhold

Vil gi bøter ved togkaos

- Bør få en motivasjon for å faktisk levere

TOGKAOS: Togpassasjerer ble stående på perrongene langt mer enn ønskelig i vinter. Det ser ikke lysere ut for den kommende vinteren. Foto: Simen Grytøyr
TOGKAOS: Togpassasjerer ble stående på perrongene langt mer enn ønskelig i vinter. Det ser ikke lysere ut for den kommende vinteren. Foto: Simen Grytøyr
(VG Nett) Jernbaneverket kan risikere å måtte betale ekstra hvis de ikke leverer god nok jernbane fremover.

Denne saken handler om:


Slik det fungerer nå er det bare NSB som kan straffes med bøter om de ikke leverer togtrafikk som fungerer. I Sverige har regjeringen nylig foreslått å kunne straffe både driftsansvarlige for jernbanen og togselskap.

- At en tjeneste som ikke fungerer får konsekvenser i form av bøter eller andre pålegg, tror jeg vil være veldig bra, sier Frps Bård Hoksrud, nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

- Bør få motivasjon

POSITIV TIL BØTER: Bård Hoksrud (Frp). Foto: Scanpix
POSITIV TIL BØTER: Bård Hoksrud (Frp). Foto: Scanpix

Hoksrud sier at de vil legge frem forslag om dette i forbindelse med statsbudsjettet, eller som representantforslag i Stortinget.

- Når de ikke klarer å levere, og bare fortsetter uten konsekvenser, så bør de få en motivasjon for faktisk å levere.

- Det er ikke så viktig å få inn pengene. Det viktige er å sørge for at de leverer det de skal levere, mener han.

Facebook:Følg VG Netts togkaos-side
Les også:Forsinkede tog på åpningsdagen

Arbeiderpartiets Anne Marit Bjørnflaten mener det viktigste for politikerne er å sørge for at Jernbaneverket og NSB kan gjøre jobben sin. Det vil si bevilge penger til jernbanen. Men hun er også åpen for å kunne bøtelegge Jernbaneverket.

NESTLEDER I TRANSPORTKOMITEEN: Anne Marit Bjørnflaten (Ap). Foto: Scanpix
NESTLEDER I TRANSPORTKOMITEEN: Anne Marit Bjørnflaten (Ap). Foto: Scanpix

- Vi har gitt et stort løft hvor de får alle penger de har bedt om for å kunne vedlikeholde linjene. Det er det aller viktigste.

- Men i og med at man kan bøtelegge NSB, er det riktig å vurdere om man også skal kunne gjøre noe sånn i forhold til Jernbaneverket, sier Bjørnflaten til VG Nett.

Les også:KrF vil slå sammen Vegvesenet og Jernbaneverket

- Må være sikre

Statssekretær Lars Erik Bartnes i Samferdelsdepartementet opplyser at de har jobbet - og jobber - med ordninger overfor både NSB og Jernbaneverket, men at de foreløpig ikke har funnet noe de vil gå for.

- Vi er positive til alle tiltak som kan øke effektiviteten, vi må bare være sikre på at det fungerer, sier han til VG Nett.

Les også:Rapport: Tog kan knuse flymarkedet i Norden
Samleside:VG Nett skriver om jernbanen

I dag er systemet sånn at NSB bøtelegges med 10.000 kroner for hver kansellert avgang. Hvis de ikke kommer opp med alternativ transport, må de ut med 30.000 kroner. Dette systemet skal endres i løpet av de neste årene.

Les også:Internasjonale eksperter utreder norske lyntog

Det kan også bli aktuelt å innføre straffeavgift overfor Jernbaneverket.

- Vi jobber helt konkret overfor NSB, og over tid også med Jernbaneverket. Men helt grunnleggende, så blir det jo ikke mer penger til jernbanen ved å innføre bøter. Det blir bare tanken om at det skal være et stimuli, mener han.

Les også:Mener vei og bane kan bygges på halve tiden

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks