Hovedinnhold

Tog-året 2015: Enda flere forsinkelser enn i 2014

<p>TRØBBEL: 26. mars 2015 var årets mest trøblete dag for norske togpassasjerer, med i alt 1212 loggførte forsinkelser eller innstillinger. Bildet er fra Oslo S den dagen.</p>

TRØBBEL: 26. mars 2015 var årets mest trøblete dag for norske togpassasjerer, med i alt 1212 loggførte forsinkelser eller innstillinger. Bildet er fra Oslo S den dagen.

Foto: Frode Hansen
Hver dag i 2015 ble i snitt 238 norske persontog forsinket eller innstilt. Det er enda flere enn i 2014.

Denne saken handler om:

VG har fått innsyn i Jernbaneverkets logg over forsinkelser og innstillinger på norske jernbaner i 2015.

Stor VG-spesial: Her kan du se samtlige tog-hendelser i 2015 plottet inn på et kart, sortert etter dato!

Statistikken fra Jernbaneverket viser at enda flere tog hadde trøbbel i 2015 enn i 2014 – også hvis vi tar hensyn til at antall tog økte:

• I 2015 var 22,0 prosent av avgangene (87.045 av 395.495 persontog) rammet av forsinkelse eller innstilling.

• I 2014 var 21,6 prosent av avgangene (81.413 av 376.919 persontog) rammet.

2014 var første gang VG innhentet komplette forsinkelsestall fra Jernbaneverket.

Slik var det i 2014: Her kan du lese om tog-feilene i 2014 – og se alle hendelsene fra 2014 plottet inn på et kart.

Kortere forsinkelser

Den gode nyheten er at forsinkelsene i snitt er bittelitt kortere enn før:

I 2014 var den gjennomsnittlige forsinkelsen 10 minutter og 26 sekunder. I 2015 krympet det til 10 minutter blank.

VGs regnestykke inkluderer alle forsinkelser på fire minutter eller mer.

Jernbaneverket regner forsinkelser på en annen måte. De skiller mellom regularitet (andelen planlagte tog som faktisk blir kjørt) og punktlighet (om de går i rute).

De teller bare punktlighet ved ankomst endestasjonen, og de gir fjerntog et slingringsmonn på seks minutter.

– Vi nådde i 2015 et resultat for alle persontog til endestasjon på 91,5 prosent punktlighet. Det er det beste resultatet på svært mange år, og helt på høyden med de beste landene i Europa, sier kommunikasjonsdirektør Svein Horrisland i Jernbaneverket.

Her kan du se Jernbaneverkets utregning (ekstern lenke).

– Punktligheten for godstog og for lokaltog i rushtiden har også forbedret seg, men vi har ennå ikke nådd de målsettingene vi har for punktlighet. Vi har fortsatt en jobb å gjøre, sier Horrisland.

– Har dere noen formening om hvordan denne statistikken vil utvikle seg de neste årene?

– Vi ser effekter av den økte vedlikeholdsinnsatsen. Jernbanen blir stadig mer stabil, og vi forventer videre forbedringer. Dessverre har vinterutfordringene både for oss og togselskapene i januar 2016 gjort at resultatene i starten på 2016 er dårlige, sier Horrisland.

Alle årsakene til togtrøbbel

I kakediagrammet nedenfor kan du se årsaken til at 81.415 persontog ble forsinket i 2015:

Samleposten «trafikkavvikling» betyr at togene må kjøre i kø. Årsaken er som regel en av de andre feilkodene. Av de andre feilkodene er signalfeil den vanligste årsaken til at tog blir forsinket.

Hva er egentlig signalfeil? I denne artikkelen får du forklaringen!

Og her ser du årsaken til at 9035 tog ble helt eller delvis innstilt:

Her er signalfeil den klart største enkeltårsaken.

Les også: Skulle fjerne signalfeil – kjøpte for moderne teknologi

Færre feil i sporet

En gladnyhet i statistikken er at antall feil i jernbanesporet har blitt kraftig redusert – fra 15.448 i 2014 til 10.220 i 2015.

– Dette mener vi har sammenheng med økt fornyelsesarbeid. Vi har også unngått mye solslyng som vi var plaget med i 2014, sier Svein Horrisland.

– Kan vi regne med at denne gledelige trenden fortsetter?

– Med fortsatt gode vedlikeholdsbudsjetter regner vi med det, sier Horrisland.

Til gjengjeld skapte uvær mer trøbbel for jernbanen i 2015 enn året før.

Ved Egersund rev uværet «Synne» med seg jernbanebroen.

– Flommen i Egersundområdet som ødela Launes bro, førte til omtrent 800 innstillinger for persontog. Snøkaoset den 26. mars førte til 163 innstillinger. I tillegg har det tre ganger gått ras på Bergensbanen med påfølgende stengninger, sier Horrisland.

Bedring for NSB

NSB er i dag ett av flere togselskaper som kjører på Jernbaneverkets spor. De har dermed ikke ansvaret for signalfeil og skinnebrudd, men de har fremdeles ansvaret for de aller fleste togene som ruller oppå skinnene.

Da VG for et år siden skrev om forsinkelsene i 2014, sa NSB at nye togsett var deres viktigste bidrag for å bedre statistikken for 2015.

Og de fikk rett – så vidt! I statistikken for 2014 ble 20 prosent av hendelsene loggført som togselskapets ansvar. I 2015-statistikken hadde togselskapenes andel av feilene sunket til 19 prosent.

– NSB tror at togene blir enda mer pålitelige i 2016 enn de har vært i tidligere år, med bakgrunn i nyere tog og igangsatte tiltak, sier kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB Persontog.

Nordlandsbanen oftest forsinket

PS: Togavgangen som var mest utsatt for forsinkelser og innstillinger i 2015, var sørgående dagtog på Nordlandsbanen. 337 av årets 365 dager var det ett eller annet krøll med denne avgangen – alt fra små forsinkelser til innstilt tog.

VG prøvekjørte akkurat dette toget i fjor, og ankom endestasjonen mer enn tre timer forsinket – i buss!

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks