Hovedinnhold

Slik blir T-banens nye metro-vogner

Oslo Sporveier kjøper nytt for 1,6 milliarder

Snart er det slutt på skranglete og ukomfortable T-baneturer i hovedstaden. Om to år kommer nye og topp moderne metrovogner.

VG følger

- Det største løftet for T-banen noensinne, sier en entusiastisk T-banedirektør Øystein Svendsen.

De fleste av dagens T-banevogner er å regne som veterankjøretøyer; 135 av de 207 vognene er mer enn 30 år gamle.

I første omgang har Oslo bestilt 99 vogner fra produsenten Siemens. De første blir satt i trafikk om to år. I slutten av 2007 skal hele den nye vognparken være klar.

Sammenlignet med dagens skranglete T-banereise vil de nye vognene by på en atskillig mer komfortabel tur. Også støyen for dem som bor langs T-banenettet, vil bli merkbart mindre.

Koble sammen togsett

Hvert togsett består av tre sammenkoblede vogner. På sterkt trafikkerte strekninger, særlig i rushtiden, er det mulig å koble sammen to togsett slik at passasjerene tilbys til sammen seks vogner.

Tilgangen til sitteplassene blir mye enklere, slik at passasjerene på det ytterste setet slipper å trekke knærne opp under haken for å slippe medpassasjerer inn og ut.

Også for passasjerer i rullestol eller med barnevogn skal reisen bli mer bekvem. I enden av hver vogn er det god plass til passasjerer på hjul. Men i prinsippet kan hele vognen benyttes.

Men billig er det ikke. Hele kontrakten har en verdi på 1,6 milliarder kroner. Innkjøpet er finansiert med midler fra «Oslopakke 2» samt at kommunen bidrar med 627 millioner kroner.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer