Hovedinnhold

Pendlere misfornøyd med tre seter i bredden fra NSB

- Stues som sild i tønne

TRANGE KÅR: Pendlerne har fått dårlig behandling i en årrekke, mener Kårstein Eidem Løvaas som ikke ser fram til enda trangere sitteplasser. Foto: Jan Petter Lynau/VG
TRANGE KÅR: Pendlerne har fått dårlig behandling i en årrekke, mener Kårstein Eidem Løvaas som ikke ser fram til enda trangere sitteplasser. Foto: Jan Petter Lynau/VG
NSB vil sette inn seterader med tre seter i bredden på de nye togene som skal i trafikk i slutten av 2011. Pendlerne raser.

VG følger

NSB har 50 tog i bestilling fra den sveitsiske togfabrikken Stadler. Både type 75, lokalt lang, og type 74, regiontog, vil få en del seterader med tre i bredden.

- En vesentlig redusert reisekomfort?

- Nei, en vesentlig forbedring av komforten, for 24 seterader med tre seter fremfor to, gir 24 ekstra sitteplasser, sier informasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB.

Dagpendler Kårstein Eidem Løvaas, som på gode dager bruker tre timer på Tønsberg - Oslo - Tønsberg, blir frustrert når han hører om NSBs togplaner:

- Jeg har opplevd å gå for lut og kaldt vann de åtte årene jeg har pendlet. Jeg har møtt NSB og politikere i debatter i radio og TV, og de har lovet bot og bedring. Hvis det nå kommer nytt materiell hvor man skal stue folk sammen som sild i tønne, er det helt utrolig at produktet nok en gang blir dårligere, sier Eidem Løvaas.

Fullt mot Oslo

Både region- og lokaltog vil ha rader med tre seter, men regiontogene får komfortavdeling hvor det kun blir to pluss to seter i bredden i hver rad, mens det i de ordinære vognene blir to pluss tre i 24 av radene om bord.

- Vi mener disse seteradene vil være belagt av to passasjerer helt til togene kommer til innerområdene, det vil si fra Asker, fra Ski og fra Lillestrøm til Oslo på de tre regiontogstrekningene, sier Lundeby. De nye togene skal testes og kommer gradvis i trafikk fra slutten av 2011.

- Disse togene går fra Lillehammer til Skien, en reisetid på mer enn fem timer. Da er det pussig at de innfører en dårligere komfort. Det er en av de få tingene som er gode med de gamle togsettene som fortsatt er i trafikk, setene er brede, det er god plass til bena og de kan legges godt tilbake slik at man kan få seg en god hvil, sier Eidem Løvaas.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer