Hovedinnhold

Opposisjonen om kø-kaoset: - Si unnskyld, Magnhild!

Frp krever svar av samferdselsministeren

- HAR SELV ANSVARET: KrF-leder Knut Arild Hareide (innfelt) mener at statsråd Magnhild Meltveit Kleppa har hovedansvaret for koordinering av samferdselsetatene. Foto: Scanpix
- HAR SELV ANSVARET: KrF-leder Knut Arild Hareide (innfelt) mener at statsråd Magnhild Meltveit Kleppa har hovedansvaret for koordinering av samferdselsetatene. Foto: Scanpix
(VG Nett) Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa refset tirsdag NSB og Statens Vegvesen. Men ansvaret ligger hos henne selv, mener KrF-leder Knut Arild Hareide.

Denne saken handler om:

Norgeshistoriens største togstans

  • Fra 26. juni til 8. august 2011 stanses all togtrafikk gjennom Oslotunnelen.

  • Strekningene Oslo S og Skøyen, Grefsen og Bryn stasjoner stenges. Flytoget vil kun gå mellom Lillestrøm og Gardermoen.

  • Det blir satt opp buss for tog, men reisende anbefales å beregne ca. 30 minutter ekstra tid.

  • Totalt vil 250 arbeidere utføre over 2.500 vedlikeholdstiltak på Oslo S og i tunnelen.

  • På en hverdag passerer ca. 600 tog med 60.000 passasjerer gjennom Oslotunnelen.

  • Arbeidet med å ruste opp hovedpulsåren i norsk jernbane, strekningen mellom Etterstad og Lysaker, startet i 2009 og skal være ferdig i desember 2012.

  • Prislappen på arbeidene er beregnet til 1,6 milliarder kroner.

  • Etter oppgraderingen skal strekningen ha samme standard som Gardermobanen og et livsløp på 30 år.

Stor-Oslo ble mandag rammet av store trafikkproblemer, etter at vedlikeholds- og opprustningsarbeid på veinettet og jernbanen ble utført samtidig.

Selskapene kranglet seg i mellom i den grad at departementet måtte ta grep. Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa kalte tirsdag partene inn på teppet, og beskrev situasjonen som uholdbar og uakseptabel.

Leder Knut Arild Hareide i Kristelig Folkeparti mener imidlertid at statsråden må ta sin del av skylden for den anstrengte situasjonen.

- Jeg blir meget provosert. Det er Det Kongelige Samferdselsdepartementet, som Kleppa leder, som skal koordinere vei og bane. Kleppa har selv ansvaret, sier Hareide til VG Nett.

KrF-lederen mener at statsråden burde komme med en uforbeholden unnskylding, istedenfor å kritisere etatene.

- Det eneste riktige ville vært en tydelig beklagelse til de reisende som har blitt rammet, sier han.

- Trår vann

Knut Arild Hareide får støtte fra stortingsrepresentant Arne Sortevik (Frp), som tirsdag kveld leverte inn en skriftlig forespørsel til ministeren.

Der understreker han at togstansen på Østlandet, som har vært varslet i over et år, medfører ekstra belastning på veinettet, og spør:

«Jeg går ut fra at samferdselsdepartementet har hovedansvaret for en samlet plan for transportutvikling når Oslo S er stengt. Hvilke hovedtiltak er gjennomført for å sikre maks veikapasitet og hvordan blir planen justert undervegs?»

Sortevik, som sitter i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, mener Kleppa driver med ansvarsfraskrivelse.

- Det virker som om hun ikke har hatt noen plan i det hele tatt. Hun trår vann og fraskriver seg ansvar, sier han.

Både Fremskrittspartiet og Høyre stiller seg bak Knut Arild Hareides oppfordring om en beklagelse til trafikantene.

- Det er departementet som har ansvaret, og når det ikke fungerer må man beklage overfor kundene. Det er ikke noe poeng å refse etatene i media, det burde ha blitt tatt internt, sier Høyres stortingsrepresentant Lars Myraune.

Saken fortsetter under bildet ...

IKKE IMPONERT: Lars Myraune (H) og Arne Sortevik (Frp). Foto: Scanpix
IKKE IMPONERT: Lars Myraune (H) og Arne Sortevik (Frp). Foto: Scanpix


Kranglet

Trafikkproblemene har bakgrunn i varslede vei- og jernbaneutbedringer. Jernbaneverket og NSB mener at de ikke fikk tilstrekkelig informasjon fra Vegvesenet. Vegvesenet mener at togtoppene burde ha forhørt seg om deres planer. Mandag kranglet de om hvordan kø-krisen kunne løses, og hvem som hadde ansvaret.

Det gjennomføres i sommerukene veiarbeid på den tungt trafikkerte, åttefelts inn- og utfartsåren ved Alnabru. Dette forårsaker innsnevringer i kjørebanen. Samtidig er Oslofjordtunnelen stengt etter en brann.

I det samme tidsrommet utfører Jernbaneverket oppgraderingsarbeid på jernbanenettet i hovedstadsområdet, blant annet ved knutepunktstasjonen Oslo S. Det er satt inn busser for tog på en rekke strekninger. Dette fører til ytterligere belastning på veinettet inn og ut av byen.

Mandag gikk NSB ut og krevde at vedlikeholdsarbeidet ved Alnabru ble stanset umiddelbart, samtidig som veikapasiteten ble utvidet til det maksimale. Dette ble avvist av Vegvesenet.

Har nedsatt forum

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa var på reise i Nord-Norge da køene var som verst mandag. Tirsdag møtte hun representanter for selskapene, og ga uttrykk for sin misnøye.

- Situasjonen var fullstendig uholdbar og uakseptabel. På forhånd hadde jeg forsikret meg om at en arbeidsgruppe var etablert, som skulle sikre at slikt ikke skjedde, sa statsråden til VG Nett tidligere tirsdag.

Det er nå nedsatt et forum, som skal bestå av deltakerne fra NSB, Jernbaneverket, Statens vegvesen, Ruter og Flytoget.

- Det var veldig viktig for meg å ta fatt i denne saken når de ikke klarte å løse det selv. Derfor hadde vi et møte i dag for å bli oppdatert og få på plass smidige og umiddelbare løsninger, sa Kleppa.

Oslo S skal ifølge Jernbaneverket være stengt i seks uker denne sommeren. Arbeidet ble varslet for over et år siden. Vedlikeholdet på broen ved Alnabru skal etter planen foregå de neste åtte ukene.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks