Hovedinnhold

Fem ganger flere tele-feil på toget da nettbrett erstattet papir

<p>IKKE ALLTID PÅ NETT: Fra april i fjor har lokførerne brukt dette nettbrettet i stedet for en bunke papirer. Men overgangen har ikke vært helt smertefri.</p>

IKKE ALLTID PÅ NETT: Fra april i fjor har lokførerne brukt dette nettbrettet i stedet for en bunke papirer. Men overgangen har ikke vært helt smertefri.

Foto: Scanpix
Antall «tele- og transmisjonsfeil» på norske jernbaner var fem ganger høyere i 2015 enn i 2014. Det nye nettbrett-systemet får mesteparten av skylden.

Denne saken handler om:

Stor spesial: Se alle forsinkelser og innstillinger i 2015

Det nye systemet ble tatt i bruk 12. april i fjor. Endelig skulle alle lokomotivførerne slippe å drasse med seg en bunke papirer med rutetabeller og andre meldinger – alt skulle fra da av inn på et hendig nettbrett.

– Tidligere hadde alle førerne med seg papirer med togruter og informasjon om spesielle forhold underveis på strekningen. Nå har de med seg en Ipad i stedet. Dataene overføres til Ipaden hos den aktuelle føreren, som kvitterer ut at informasjonen er mottatt, forklarer informasjonsdirektør Svein Horrisland i Jernbaneverket.

Fido var ulydig

Systemet har fått navnet Fido (filtrert distribusjon av operative kunngjøringer).

Men allerede 11. mai var Fido ulydig. Det nye systemet sviktet, og togene måtte pent vente på en gammeldags papirordre før de kunne kjøre. Resultatet ble 204 togforsinkelser grunnet «tele- og transmisjonsfeil» den dagen, ifølge tall VG har fått fra Jernbaneverket.

– Det finnes en backupløsning, men den skapte forsinkelser, forklarer Horrisland.

Les mer: Flere tog forsinket i 2015 enn i 2014

Til sammenligning: I hele 2014 ble det loggført 194 hendelser knyttet til «tele- og transmisjonsfeil», ifølge statistikken VG har fått fra Jernbaneverket. Tallet for 2015 ble til slutt 1105, mer enn fem ganger så høyt.

Den viktigste årsaken er innføringen av Fido, ifølge Jernbaneverket.

– Fido er stabil nå, og systemet sparer oss for mye manuell jobb med papirer og permer. Backoppløsningen fungerer også raskere etter grundig opplæring både internt i Jernbaneverket og hos togselskapene, sier Horrisland.

– Har innføringen av Fido ført med seg gode resultater som gir seg utslag et annet sted i statistikken?

– Det har vi ikke gjort målinger på, svarer Horrisland.

Mer innkjøringstrøbbel: Skulle fjerne signalfeil, kjøpte for moderne teknologi

Togradio-trøbbel

Noen av «tele- og transmisjonsfeilene» i 2015 skyldtes ikke Fido, men problemer med togradiosystemet GSM-R. For eksempen var det GSM-R som hadde skylden da 159 hendelser ble loggført som «tele- og trasmisjonsfeil» 12. november i fjor.

Men her er det bedring i vente.

– Et viktig tiltak har vært å opprette en ny sentral for GSM-R, slik at én sentral kan ta over hvis den andre svikter. Dette ble fullført nå i januar, sier Horrisland.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks