Hovedinnhold

Dørtrøbbel på NSBs 1980-tallsvogner

<p>AUTOMATISKE: Dørene på B7-vognene fra 1980-tallet skal kunne fjernstyres fra lokomotivet, men NSB har slitt med dør-mekanismen etter at vognene ble pusset opp.</p>

AUTOMATISKE: Dørene på B7-vognene fra 1980-tallet skal kunne fjernstyres fra lokomotivet, men NSB har slitt med dør-mekanismen etter at vognene ble pusset opp.

Dørene lukkes ... ikke alltid! NSB sliter med å lukke dørene etter at de pusset opp regiontogvognene sine.

Denne saken handler om:

De karakteristiske pølseformede NSB-vognene fra 1980-tallet har blitt pusset opp for å tåle enda noen år på norske skinner.

Men ett problem fulgte med på kjøpet: Dørene slår seg vrange.

VG har fått statistikk over alle forsinkede og innstilte persontog i Norge i 2015. Én av 16 feilkategorier heter «feil ved materiell». Og i denne kategorien er det én togtype som peker seg ut: Tog som består av lokomotivet El18 og vogner av type B7.

Stor spesial: Se alle forsinkede og innstilte persontog i Norge 2015

Fire av de fem hardest rammede togene er satt opp med El18 og B7, ifølge opplysningene VG har fått fra Jernbaneverket.

– For B7 har hovedproblemet vært feil med overføring av signal mellom lokomotiv og vogner. Det kan føre til at man ikke får kontroll på dører, altså at de ikke lukker og åpner som de skal, forklarer kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB Persontog.

NSB karakteriserer feilen som en barnesykdom etter oppgraderingen.

– Det jobbes med saken, sier Lundeby.

Les også: Flirt-togene sliter i vinterkulden

<p>TA PLASS! Konduktøren sjekker klokken og konstaterer at ettermiddagstoget til Bergen er klart til avgang – i rute. Dørene på NSBs karakteristiske B7-vogner lukket seg som de skulle da VG tok bilde av dem på Oslo S 11. februar.</p>

TA PLASS! Konduktøren sjekker klokken og konstaterer at ettermiddagstoget til Bergen er klart til avgang – i rute. Dørene på NSBs karakteristiske B7-vogner lukket seg som de skulle da VG tok bilde av dem på Oslo S 11. februar.

El18-lokomotivene ble bygget i årene 1996–1997, og er altså ti år yngre enn vognene.

Problemene med El18 har vært feil på sikkerhetssystemet ATC (automatisk togkontroll), kommunikasjon med vognene og hovedkompressoren, ifølge opplysningene VG har fått fra NSB.

Les også: Derfor sier NSB at punktligheten er høy – selv om togene ikke går

Disse togene ble rammet

Her er togavgangene som oftest ble forsinket på grunn av materiellfeil i 2015:

  1. Tog 61 Oslo–Bergen. 33 av 365 dager. Materiell: El18 + B7.
  2. Tog 45 Oslo–Trondheim. 31 av 365 dager. Materiell: El18 + B7.
  3. Tog 745 Oslo–Stavanger. 29 av 313 dager (kjøres ikke lørdager). Materiell: El18 + WLAB2 + B7.
  4. Tog 44 Trondheim–Oslo. 24 av 365 dager. Materiell: BM73.
  5. Tog 42 Trondheim–Oslo. 23 av 365 dager. Materiell: El18 + B7.

Fjerdeplassen er den eneste på topp fem-listen som er satt opp med en annen togtype enn El18 og B7. Her er det motorvognsettet BM73 som kjører – og ikke dørene som er problemet.

– Type 73 håndterer dårlig rim på kontaktledningen. Da faller strømretterne ut og toget går ikke, forklarer Åge-Christoffer Lundeby.

BM73 er et krengetog, altså et tog som legger seg over i svingene slik at det kan kjøre komfortabelt i høyere hastigheter på svingete linjer. Krengemekanismen kan også være en kilde til forsinkelser.

–  Feil på krengningen fører til redusert hastighet og forsinkelse, forklarer Lundeby.

Les også: Fem ganger flere tele-feil - nettbrett får skylden

<p>STÅR FAST I TIMER NÅR LEDNINGEN RIMER: BM73-tog, her på Finse stasjon på Bergensbanen en problemfri vinterdag.</p>

STÅR FAST I TIMER NÅR LEDNINGEN RIMER: BM73-tog, her på Finse stasjon på Bergensbanen en problemfri vinterdag.



Les også: Skulle fjerne signalfeil, kjøpte for moderne teknologi

Færre feil på tog

Alt i alt viser likevel statistikken at antall feil på tog har gått kraftig ned. I løpet av 2015 har NSB fått levert mange nye togsett, og skrotet gamle problembarn.

Antall persontog som ble innstilt på grunn av feil på togsettet, har gått ned fra 850 til 696, ifølge statistikken VG har fått fra Jernbaneverket. Det er en nedgang på 18 prosent.

Antall forsinkelsesminutter som skyldes feil på togsett, har økt med omtrent 5 prosent. Men antall togavganger har også økt med omtrent 5 prosent, så i praksis har dette tallet stått stille.

– NSB tror at togene blir enda mer pålitelige i 2016 enn de har vært i tidligere år, med bakgrunn i nyere tog og igangsatte tiltak, sier Åge-Christoffer Lundeby.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks