Hovedinnhold

Derfor sier NSB at punktligheten er høy – selv om togene ikke går

<p>TOGPENDLER: Anders Pettersen fra Skotbu i Akershus er stort sett fornøyd med toget – men irriterer seg over at NSB skryter av høy punktlighet når togene ikke går.</p>

TOGPENDLER: Anders Pettersen fra Skotbu i Akershus er stort sett fornøyd med toget – men irriterer seg over at NSB skryter av høy punktlighet når togene ikke går.

Alle togene Anders Pettersen kunne ta hjem, var kansellert. Likevel skrøt NSB av 90 prosent punktlighet.

Denne saken handler om:

– I mitt hode er dette kreativ bruk av statistikk, sier togpendler Anders Pettersen (32) fra Skotbu i Akershus.

Se stor VG-spesial: Alle togforsinkelser og innstillinger i 2015

Tirsdag 26. januar ble all trafikk på Østfoldbanens østre linje innstilt fordi kjøreledningen falt ned. Feilen skjedde ved ni-tiden om morgenen, men var fremdeles ikke reparert da ettermiddagsrushet satte inn.

Til Ski stasjon kunne Pettersen ta et annet tog. Men der ble han og de andre passasjerene stående og hutre i regnet.

– Etter mye om og men fikk vi en maxitaxi som hadde stått på tomgang på stasjonen i 20–25 minutter, sier Pettersen.

Han ankom Skotbu stasjon én time forsinket.

Tog-året 2015: Enda flere forsinkelser enn i 2014

Innstilt – men i rute

Samtidig kunne NSBs nettside melde at 54 av 60 tog – 90 prosent av togtrafikken – på Østlandet var i rute.

<p>I RUTE? Slik fremstilte NSB punktligheten den dagen Østre linje var stengt. Merk at Østre linje (Skøyen–Rakkestad) ikke er nevnt på listen i det hele tatt. Skjermbilde fra Anders Pettersens telefon.</p>

I RUTE? Slik fremstilte NSB punktligheten den dagen Østre linje var stengt. Merk at Østre linje (Skøyen–Rakkestad) ikke er nevnt på listen i det hele tatt. Skjermbilde fra Anders Pettersens telefon.

En nærmere titt på listen avslører hvordan punktligheten kunne være så høy, selv om hele Østre linje var stengt: Togene som skulle ha gått på Østre linje, er rett og slett ikke tatt med i regnestykket.

Jernbaneselskapene skiller nemlig mellom regularitet (om togene går) og punktlighet (om togene som går, går i rute).

I teorien kan alle tog unntatt ett være innstilt, og punktligheten likevel være 100 prosent.

– Forvirrende for de reisende, sier Anders Pettersen.

Pressevakt Håkon Myhre i NSB sier han har forståelse for at det kan være forvirrende at ikke regularitet og punktlighet oppgis samlet.

Han svarer at NSB ikke har noe behov for å få ting til å se bedre ut enn de faktisk er.

– Punktlighetstallene er satt opp for å gi en indikasjon på hvor mange tog som er i rute av de togene som er i drift, sier Myhre.

«Fiks deg selv»!

Anders Pettersen begynte å pendle med tog til Oslo i fjor høst. Tidligere kjørte han bil.

– Tog er en behagelig måte å reise på. Når alt går på skinner, fungerer det greit. Men den dagen det ikke funker, er det «fiks deg selv»! De bryr seg ikke så mye om å få folk hjem, sier Pettersen.

Det synes NSB er trist å høre.

– Av og til møter vi utfordringer som vi ikke er kapable til å løse så raskt som kunden har behov for. Vi ønsker å få kundene raskest mulig fram, uansett om det er med buss, tog eller taxi, sier Håkon Myhre i NSB.

Denne dagen prøvde de å sette inn busser og drosjer for å frakte de reisende.

– Det fungerte OK. Vi gjorde det vi kunne for å få til en best mulig løsning for flest mulig mennesker. Men det tar gjerne fem–seks timer å få rettet opp kjøreledninger som går ned, sier Myhre.

Han legger til at de nå vurderer å ha beredskapsbusser klare på Østre linje, siden det har vært en del forsinkelser der den siste tiden.

<p>HIT, MEN IKKE LENGER: Slik kan det se ut når kjøreledningen faller ned. Vi har ingen bilder fra hendelsen 26. januar i år, men dette bildet er også fra Østfoldbanens østre linje – mellom Tomter og Knapstad i Østfold 22. desember 2013.</p>

HIT, MEN IKKE LENGER: Slik kan det se ut når kjøreledningen faller ned. Vi har ingen bilder fra hendelsen 26. januar i år, men dette bildet er også fra Østfoldbanens østre linje – mellom Tomter og Knapstad i Østfold 22. desember 2013.

Foto: SCANPIX

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene