Hovedinnhold

Dårlig med Flirt i kulden

** Derfor er det «sild i tønne» på mange tog

<p/><p>TRANGT: Det var ikke mye plass til overs på ett av morgentogene fra Lillestrøm til Oslo i tirsdag morgen.</p><p/>

TRANGT: Det var ikke mye plass til overs på ett av morgentogene fra Lillestrøm til Oslo i tirsdag morgen.

Foto: Privat

Seks togtyper, deriblant Flirt, sliter med koblingen i vinterkulden. Men flørteforholdene bør være bra i tog hvor man står kropp mot kropp i varmen.

Denne saken handler om:

Allerede torsdag forrige uke begynte problemene å bli forholdsvis utbredt. På mange strekninger på Østlandet kjører man nå med ett togsett i stedet for de vanlige to. Et togsett har fra to til fem vogner

– Det er rett og slett så mye elektronikk som skal passe sammen at det er problemer i kulden med å koble togene sammen, sier Åge-Christoffer Lundeby, kommunikasjonssjef i NSB, til VG.

Husker du?Én dag i 2014 gikk alt som det skulle på Oslo S

Flere tog sliter

I selve koblingen synkroniseres blant annet bremser, dører og en rekke tekniske funksjoner.

– Det er så tett med elektronikk at går det ikke 100 prosent sammen, går det ikke an å kjøre, legger Lundeby til.

<p>TO TYPER: Det finnes to typer Flirt tog, og begge har fått problemer med koblingen i vinterkulden.</p>

TO TYPER: Det finnes to typer Flirt tog, og begge har fått problemer med koblingen i vinterkulden.

Foto: Jan Ovind, VG

I tillegg til Flirt, sliter også lokaltogene som ble kjøpt inn på 1970-tallet med koblingsproblemer når det er kaldt.

Det gjør også 73-togene på Østfoldbanen, type 70 som ble innkjøpt på 1990-tallet, samt type 72.

Ifølge Lundeby er det vanskelig å tallfeste akkurat hvor mange togsett som er rammet siden det noen ganger løser seg ved å koble det sammen i den andre enden.

Les også:223 forsinkede tog hver dag i 2014

NSB setter i dag inn to mobile team for å avhjelpe problemet i tillegg til at de tar inn togene på verksted for å tine dem opp, smøre mekaniske deler og fikse elektronikken.

Men når de parkeres for natten, må togsettene gjerne kobles fra hverandre og da risikerer man å få samme problem dagen etter. NSB prøver derfor nå å finne en løsning slik at de ikke må koble fra hver natt.

Les også:Jernbanen gjennom ti år: Mer penger, flere feil

Østlandet rammet

– Hvor stort er kuldeproblemet?

– Det har gitt redusert kapasitet på en rekke avganger, hovedsakelig på Østlandet, sier Lundeby.

Det er nemlig først og fremst her man kjører med doble togsett.

– Har folk blitt stående igjen på perrongen?

– I veldig liten grad. Jeg har ikke hørt rapporter om det per nå, men det blir svært trangt på togene. Vi har forsøkt å sette inn noen busser i tillegg, men vår erfaring er at passasjerene i veldig liten grad benytter bussene og heller velger å stå svært trangt på togene som går, sier Lundeby.

Les også:Her bruker de morseapparat.

Pendler valgte buss

Kanskje Trond Sørli (41), som forteller at han valgte å ta bussen fra Sørumsand sist torsdag, sitter med forklaringen.

– Jeg valgte å ta bussen, men den bruker en time i stedet for en halv time med toget. Jeg trodde det var en «one off » og vi fikk ingen informasjon om at vi har bare ett togsett i dag, sier Sørli til VG.

Men ifølge en kollega av ham var det kun ett togsett også fredag.

– Jeg prøvde 0728 toget mandag og da kom det bare ett togsett og ingen buss. Og toget var fullt allerede før Sørumsand som bruker å være en grei stasjon å få sitteplass på, men det var smekkfullt og det ble verre og verre jo nærmere Oslo vi kom, sier Sørli.

Husker du?NSB bytter ut trange Flirt-seter.

– Beskjed om å vente

Sølvi Kristin Sjøholt (50) fra Lillestrøm forteller at passasjerene flere ganger har fått beskjed om å vente når sprengfylte tog triller inn på stasjonen.

Det skjedde blant annet tirsdag.

– Men neste tog var like fullt. Vi fikk igjen beskjed om å vente, men jeg presset meg inn. Vi skal jo på jobb. Det er greit å vente 10 minutter, men hvor lenge skal jeg stå? Og det var 21 kuldegrader, sier Sjøholt.

– Og når vi kommer inn på toget er det kjempevarmt. Vi står som sild i tønne, sukker hun.

– Om de ikke klarer å koble togene, bør de i hvert fall sette inn flere tog i rushtrafikken. Særlig nå som det er så kaldt, avslutter Sjøholt.

Men NSB sier at dette ikke er mulig, blant annet fordi det ikke er plass til flere tog i Oslotunnelen eller på Østfoldbanen. De har heller ikke nok lokførere.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene