Hovedinnhold

Imam reagerer på Raja-hets

– Ubegripelig at en muslim kan ordlegge seg slik

<p>REAGERER: Imam Hamid Ali Farooq ved moskeen Islamic Cultural Center viser til at profeten Muhammed alltid var høflig mot sine meningsmotstandere.</p>

REAGERER: Imam Hamid Ali Farooq ved moskeen Islamic Cultural Center viser til at profeten Muhammed alltid var høflig mot sine meningsmotstandere.

Foto: ESKIL WIE FURUNES
Imamen ved Norges eldste moské reagerer sterkt på hat-meldingene som politikeren Abid Raja (V) mottok igår.

Denne saken handler om:

– Da jeg leste meldingene ble jeg lei meg over hva folk som hevder å være muslimer, kan kalle andre. Det er en helt uakseptabel oppførsel uansett hva meningsmotstanderen mener. Jeg vil si til det norske storsamfunnet at en slik oppførsel aldri er representativ for muslimer.

Det sier imam Hamid Ali Farooq ved moskeen Islamic Cultural Center i Oslo til VG. Det var igår at Venstre-politikeren Abid Raja mottok SMS-er med grov utskjelling fra en person som hevder å være muslim.

– Kommer fra folk med lite kunnskap

Den religiøse lederen for Norges eldste moské ønsker å være tydelig:

<p>HARDE ORD: Slik blir Venstres Abid Raja skjelt ut på SMS. Dette kom på hans mobiltelefon natt til lørdag. Her er noen forklaringer:</p> <p>Wallahi - jeg sverger ved Allah</p> <p>Khinzir - villsvin (meget fornærmende brukt som mellomnavn)</p> <p>Jahannam - helvete</p> <p>Murtad kafir - frafallen muslim - ikke troende, som straffes med døden</p>

HARDE ORD: Slik blir Venstres Abid Raja skjelt ut på SMS. Dette kom på hans mobiltelefon natt til lørdag. Her er noen forklaringer:

Wallahi - jeg sverger ved Allah

Khinzir - villsvin (meget fornærmende brukt som mellomnavn)

Jahannam - helvete

Murtad kafir - frafallen muslim - ikke troende, som straffes med døden

NTB scanpix

– Den som har sendt disse meldingene burde lære mer om muslimsk oppførsel og Profetens liv. Vår Profet var alltid høflig mot sine meningsmotstandere, selv da han samtalte med sine fiender. Han brukte argumentasjon, ikke følelser.

Spesielt reagerer imam Farooq på at personen kaller Raja for en frafallen.

– Det er forkastelig og en alvorlig beskyldning. Med mindre personen selv sier at han ikke er muslim kan ingen andre si det. Profeten har sagt at hvis en person beskylder en annen for å være frafallen, vil han måtte svare for dette på dommens dag. Profeten selv sa aldri dette om noen.

I intervjuet i går sa Raja at han var vant med å få hets fra muslimske miljøer hvis han snakket om endring.

– Det er beklagelig hvis han må bli vant til slik sjikane. Det er en type oppførsel man tyr til når man går tom for argumenter. Det er som oftest folk med lite kunnskap som bruker slike denne type retorikk.

Reagerer også på Rajas ordbruk

Imamens oppfordring til personen som sendte Raja de sjikanerende meldingene er følgende:

– Hvis du hevder å være muslim bør du lære mer om Profetens liv. Du bør lære mer om folkeskikk og argumentasjon. Enhver form for hets vil stå for din regning, og er noe du kan bli stilt til ansvar for senere, sier Farooq.

– Raja er imot et lovforbud, men mener likevel at norske muslimer ikke bør gå i nikab?

– Det er positivt at Raja velger en prinsipiell tilnærming til lovforbudet. Retten til å velge er en verdi som vi setter høyt i Norge, mener Farooq.

I går sa Raja til VG at han har kjent «på følelse av vemmelse» når han har sett kvinner i burka og nikab. Imamen har lite til overs for Rajas ordbruk.

<p>FÅR SELV IMAM-KRITIKK: Imam Hamid Ali Farooq mener Abid Raja burde bruke argumenter, ikke følelser, i nikab-debatten. Foto: FRODE HANSEN, VG</p>

FÅR SELV IMAM-KRITIKK: Imam Hamid Ali Farooq mener Abid Raja burde bruke argumenter, ikke følelser, i nikab-debatten. Foto: FRODE HANSEN, VG

– Debatten føres best med saklige argumenter, ikke følelser. Akkurat nå virker det som mange politikere sanker stemmer på bekostning av muslimer. Den siste tiden har det vært en intens, nesten daglig debatt om islam. Da kan det hende at folk føler seg presset mot veggen. Men Profeten har vært klar på at det ikke er noen grunn til å la følelsene ta overhånd.

Fiktivt problem

I en kommentar i går ønsket VGs politiske redaktør Hanne Skartveit velkommen et nasjonalt forbud mot nikab på skoler og i høyere utdanning. «I vårt samfunn viser vi ansikt. Sånn er det», skrev hun.

– Jeg ser som henne at det å vise ansiktet er en viktig verdi. Men hvis noen ønsker å bruke nikab eller burka, bør vi kunne respektere det så lenge det ikke skaper problemer i forhold til identifisering. Samtidig må den som ønsker å tildekke seg, ta innover seg at det kan skape utfordringer i et samfunn som vårt, sier Farooq.

Han mener at debatten om bruk av nikab omhandler det han kaller «et fiktivt problem».

<p>ÅPENT FOR TOLKNING: Imam Hamid Ali Farooq sier at Koranen ikke sier noe spesifikt om verken nikab eller burka. – Grunnen til at dette diskuteres er fordi det er åpent for tolkning. Og det er blitt tolket vidt forskjellig av ulike lærde til alle tider. Foto: ESKIL WIE FURUNES</p>

ÅPENT FOR TOLKNING: Imam Hamid Ali Farooq sier at Koranen ikke sier noe spesifikt om verken nikab eller burka. – Grunnen til at dette diskuteres er fordi det er åpent for tolkning. Og det er blitt tolket vidt forskjellig av ulike lærde til alle tider. Foto: ESKIL WIE FURUNES

– Jeg går selv på språkkurs, og studerer ved Universitetet i Oslo. Jeg har aldri sett en kvinne med nikab der. Jeg er overrasket over at man har gjort et ikke-problem til et problem.

Åpent for tolkning

Raja sa i går til VG at spesielt de somaliske miljøene burde bidra til å endre holdningene til kvinner klesdrakt. Det forstår ikke Farooq.

– Jeg har ikke den samme erfaringen fra det somaliske miljøet. Vi skal være forsiktig med å svartmale et spesifikt miljø. Alle miljøer har sine utfordringer, og endring som kommer fra innsiden har størst effekt.

– Hva sier Koranen om bruk av nikab og burka?

– Det er ikke et klart påbud om nikab. Det snakkes generelt om at man bør kle seg sømmelig. Enkelte lærde tolker det dithen at det er obligatorisk for kvinner å bruke hijab, mens andre lærde mener nikab, sier han og avslutter:

– Dette har vært diskutert gjennom tidene. Grunnen til at dette diskuteres er fordi det er åpent for tolkning. Og det er blitt tolket vidt forskjellig av ulike lærde til alle tider.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks