Hovedinnhold

Hercules-flyet fikk klarsignal til å fly lavere enn Kebnekaise

Pilotene får ikke varsel om faretruende høyder ved taktisk flyvning

FORSVARSDEPARTEMENTET (VG Nett) Flytårnet i Kiruna ga beskjed om at Hercules-flyet kunne fly lavere enn toppen av Kebnekaise.

VG følger

Fakta om Hercules-ulykken

  • Det norske Hercules-flyet «Siv» forsvant fra radaren i Nord-Sverige klokken 14.56 torsdag 15. mars 2012.
  • Flyet fløy over fjellområdet Kebnekaise, etter å ha lettet klokken 13.41 fra Evenes, og var på vei til Kiruna i Nord-Sverige for å hente personell og materiell til øvelsen «Cold Response».
  • Radarmålinger viser at flyet befant seg mellom 2.194 meter og 2.316 meter over bakken. Kebnekaise er 2.111 meter på det høyeste punktet.
  • Om bord var de fem norske offiserene kaptein Ståle Garberg (42) fra Oslo, oberstløytnant Truls Audun Ørpen (46) fra Oslo, kaptein Bjørn Yngvar Haug (40) fra Ullensaker, kaptein Siw Robertsen (45) fra Oslo og kaptein Steinar Utne (35) fra Oslo.
  • Lørdag 17. mars 2012 fant norske spesialsoldater på bakken vrakdeler etter det savnede Hercules-flyet over store områder på vestsiden av nord- og syd-toppen av Kebnekaise.
  • Kilder: Forsvaret, VG

Den svenske Statens Havarikommission (SHK) har nettopp lagt frem den foreløpige rapporten i forbindelse med Hercules-ulykken ved Kebnekaise.

Her kommer det frem at pilotene fikk beskjed av flytårnet i Kiruna, der flyet skulle lande, om at de kunne gå ned til høyden FL 70 eller 2000 meter.

Denne høyden er lavere enn toppen av Kebnekaise der flyet krasjet.

- Kan tårnet sin beskjed ha ført til at de krasjet i fjellet?

- Det er ikke tiden til å dele skyld. Vi har bare gjort en analyse, så skal vi granske det nærmere, sier lederen av den norske undersøkelseskommisjonen, Per Egil Rygg til VG Nett.

- Har dere avhørt mannskapet i tårnet?

- Nei, det er en del av arbeidet vi skal gjøre fremover.

Rygg sier videre at de har undersøkt terrengvarslingssystemet i Hercules-flyet med testflygninger.

Her kom det frem at flyet får varsel om faretruende høyder når systemet er normalt innstilt, men ikke når systemet er satt i taktisk modus.

- Kan det bety at de fløy taktisk og ikke ble varslet om fjelltoppen?

- Det kan vi ikke konkludere på, vi skal undersøke dette nærmere, sier Rygg.

Ikke konkludert

Siden flyet forsvant uten forvarsel fra radaren 15. mars, har ulykkesårsaken vært et mysterium.

Til tross for opplysningene om beskjeden fra flytårnet, sier kommisjonen at de fremdeles ikke vet årsaken til ulykken.

- Hvorfor det har skjedd er fremdeles det store spørsmålet. Vi har bare funnet fakta i hendelsesforløpet, sier Rygg.

SPESIAL:Les alt om Hercules-ulykken her

Kommisjonen har imidlertid utelukket at stygt vær kan ha forårsaket ulykken.

- Vi har sjekket med 6 ulike metereologiske institutt, og vi kan slå fast at været var fint, sier den svenske kommisjonslederen Agne Widholm.

Samtidig viste han frem et bilde som var tatt 7 minutter tidligere fra et annet fly i samme område. Bildet viser at det var fint og klart vær.

Artikkelen fortsetter under bildet.

IKKE UVÆR: Dette bildet viser at været var fint og klart 7 minutter før Hercules-ulykken. Foto: Havarikommisjonen
IKKE UVÆR: Dette bildet viser at været var fint og klart 7 minutter før Hercules-ulykken. Foto: Havarikommisjonen

Havarikommisjonen sier også at flyet hadde normalt fart.

- Flyet hadde en fart på 220 knop, som er helt normalt, sier Widholm. Det er en indikert fart hvor man ikke har tatt hensyn til med-eller motvind.

Mysterium

Kommisjonen har tidligere slått fast at ulykken ikke skyldtes teknisk svikt.

Det har vært spekulert i om ulykken skjedde etter såkalt taktisk flyging over fjelltoppen, men dette har blitt avvist av Forsvaret.

Det vil være vanskelig for kommisjonen å fastslå ulykkesårsaken uten å ha funnet «de svarte boksene».

TREFFPUNKT: Her traff flyet fjellet. Høydekurven ved treffpunktet er markert med gul linje, og flyets innflyging med oransje linje. Foto: Havarikommisjonen
TREFFPUNKT: Her traff flyet fjellet. Høydekurven ved treffpunktet er markert med gul linje, og flyets innflyging med oransje linje. Foto: Havarikommisjonen

Letingen etter boksene er foreløpig avsluttet på grunn av vårsmelting.

Søket etter boksene gjenopptas på sensommeren, men kommisjonen forteller at de vil følge med på området med helikopter frem til søket kan starte igjen.

Forsvant

Torsdag 15. mars, klokken 14.56, forsvant Hercules-flyet «Siv» fra radaren uten forvarsel.

Flyet var på vei fra Evenes til Kiruna i Nord-Sverige for å hente personell og materiell til en militærøvelse, men forsvant i det det fløy over fjellområdet Kebnekaise.

De fem norske offiserene Bjørn Haug (40), Siw Robertsen (45), Steinar Utne (35), Ståle Garberg (42) og Truls Audun Ørpen (46) mistet livet i ulykken.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer