Hovedinnhold

- Disse flyene er laget for ekstremt vær

ERFAREN PILOT: Trond Sølna er landets mest erfarne Hercules-pilot. Her sitter han bak spakene på "Frigg", som for øyeblikket er stasjonert i hangaren på Gardermoen militære flyplass. Foto: MATS BLEIKELIA/VG
ERFAREN PILOT: Trond Sølna er landets mest erfarne Hercules-pilot. Her sitter han bak spakene på "Frigg", som for øyeblikket er stasjonert i hangaren på Gardermoen militære flyplass. Foto: MATS BLEIKELIA/VG
GARDERMOEN (VG Nett) Norges mest erfarne Hercules-pilot mener flytypen er som skapt for vanskelige forhold.

VG følger

Det er nå gått mer enn et døgn siden Hercules-flyet "Siv" forsvant sporløst i nærheten av Kebnekaise-fjellene i Sverige.

Totalt fem personer var ombord da flyet forsvant fra radaren, blant dem to av Norges mest erfarne lasteflypiloter.

Men piloten med aller flest flytimer i Hercules-maskinen er oberstløytnant Trond Sølna. Han er sjef for flermotorkontoret i Luftforsvaret og mer enn 20 år bak spakene i forskjellige Hercules-utgaver.

- Blant de sikreste flyene i verden

VG Nett ble med Sølna på en omvisning C-130J-maskinen med navnet "Frigg", søsterflyet til det forsvunne "Siv".

- Disse flyene er tåler veldig mye, for eksempel veldig stor turbulens. De er laget for ekstremt vær, sier Sølna.

Artikkelen fortsetter under bildet

DEN SVARTE BOKSEN: Er egentlig oransje og er montert innvendig i flyets haleparti. Boksen fanger opp 108 forskjellige data fra alle deler av flyet, så som retning, hastighet, oljenivå med mer. Foto: MATS BLEIKELIA/VG
DEN SVARTE BOKSEN: Er egentlig oransje og er montert innvendig i flyets haleparti. Boksen fanger opp 108 forskjellige data fra alle deler av flyet, så som retning, hastighet, oljenivå med mer. Foto: MATS BLEIKELIA/VG

Sikkerhetssystemene i "Siv" og "Frigg" skal ifølge Sølna være på nivå med eller bedre enn de nyeste sivile flyene i verden.

- Det er blant de sikreste flyene i verden når man tenker på hva slags flyvninger vi bedriver, sier han.

Har fått opplæring i USA

NØDPEILESENDER: Her, i halepartiet på Hercules-flyene, sitter nødpeilesenderen. Den har batterikapasitet til å sende kontinuerlig i mellom 50 til 72 timer etter en eventuell nødlanding eller styrt. Foto: MATS BLEIKELIA/VG
NØDPEILESENDER: Her, i halepartiet på Hercules-flyene, sitter nødpeilesenderen. Den har batterikapasitet til å sende kontinuerlig i mellom 50 til 72 timer etter en eventuell nødlanding eller styrt. Foto: MATS BLEIKELIA/VG

Han ønsker ikke å spekulere hva som kan være årsaken til at Siv forsvant. Samtlige av Luftforsvarets Hercules-piloter har fått opplæring på denne flytypen i simulator i USA. Der trener man blant annet på taktisk flygning, ulike nødprosedyrer, og ikke minst - nødlandinger.

- Simulatortrening er én ting, men den dagen du faktisk sitter der reagerer du mer eller mindre på instinkt, sier Sølna.

Luftforsvaret har aldri tidligere opplevd et havari med den nyeste Hercules-typen, kalt C-130J. Ifølge Teknisk Ukeblad skal imidlertid et britisk C-130J ha blitt ødelagt på bakken i Irak, og et italiensk tankflyversjon av typen KC-130J har også havarert tidligere.