Hovedinnhold

Her er Postens nye symboler

- Største omprofilering i Norges historie

PROFILENDRING: Slik ser Postens nye symboler ut. Foto: POSTEN
PROFILENDRING: Slik ser Postens nye symboler ut. Foto: POSTEN
(VG Nett) Heretter vil disse symbolene møte deg på Postens 25.000 uniformer, 10.000 biler og 5.000 skilt.

Posten lanserer i dag en helt ny profil.

- Vi beholder navnet, men bringer det et nytt symbol, sier kommunikasjonsdirektør Elisabeth Gjølme til VG Nett.

Det nye Posten-merket er en modernisering av den gamle logoen, som med sitt klassiske horn og kongekrone er noe de fleste nordmenn har et forhold til.

- Det var viktig for oss å beholde noe av tradisjonen i den nye logoen. Derfor har vi beholdt rødfargen, en stilisert utgave av hornet og det samme navnet, forklarer Gjølme.

Hva synes du om det nye posthornet?Si din mening her!

25.000 nye drakter

FORKASTES: Den gamle logoen med det tradisjonsrike gule hornet vil ikke lenger være å se etter omprofileringen. Foto: Posten
FORKASTES: Den gamle logoen med det tradisjonsrike gule hornet vil ikke lenger være å se etter omprofileringen. Foto: Posten

Som en del av den nye profilen vil det - i tillegg til ny Posten-logo - bli opprettet et nytt navn for Postens bedriftsvirksomheter. «Bring» skal samle alle virksomhetene Posten har kjøpt opp de siste årene innenfor samme paraply.

"Posten er for hele det norske folk, mens Bring er rettet mot bedriftsmarkedet i Norge og Norden", heter det i en pressemelding.

Postens omprofilering er ifølge Posten den største i Norges historie. Til sammen vil det dreie seg om 25.000 uniformer, 10.000 biler, 5000 skilt, samt lastebiler, sykler og mopeder som vil bære den nye profilen.

Det er regnet med at det vil ta flere år før de nye logoene og draktene er i bruk overalt.

- To tvillingsjeler

Kommunikasjonsdirektør Elisabeth Gjølme mener de nye logoene komplimenterer hverandre godt.

- Vi kaller det for to tvillingsjeler, som er gjensidig avhengig av hverandre.

- Tvillingsjeler?

- De gjenspeiler jo hverandre. Logoene er i grunn like, men Bring har ulikt fargevalg og er speilvendt slik at de passer sammen. Det symboliserer at Posten og Bring er under samme tak, og at levering står sentralt i begge.

Artikkelen fortsetter under bildet.

POSTBUD: Hvis du ser etter postbudet, kan du se etter denne jakken. Foto: POSTEN
POSTBUD: Hvis du ser etter postbudet, kan du se etter denne jakken. Foto: POSTEN

- Den gamle Posten-logoen har jo sterk forankring blant den norske befolkning. Dere er ikke redd for at det skal bli reaksjoner, litt sånn som «dragedraktene» til landslaget for en stund tilbake?

- Nei, det er en helt annen sak. Her tar vi vare på de viktigste verdiene, nemlig navnet, rødfargen og det tradisjonelle hornet.

- Men hornet er jo litt forandret?

- Ja, det har blitt stilisert og modernisert litt. Men vi tror publikum vil sette pris på at Posten tenker nyskapende og er fremtidsrettet, forklarer Gjølme.

Hun legger til at omprofileringen i Posten kun får utslag for det visuelle, og at organiseringen av konsernet vil fungere som før.

- Vi kutter ingen arbeidsplasser, og forandrer heller ikke strukturen i selskapet. Dette er kun en ny profil og et nytt ansikt for Posten utad, bekrefter hun.

Hva synes du om Postens nye logo? Stem øverst til høyre i artikkelen!

NYE KLÆR: Slik skal de ansatte på postkontorene være kledd heretter. Foto: POSTEN
NYE KLÆR: Slik skal de ansatte på postkontorene være kledd heretter. Foto: POSTEN

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer