Hovedinnhold

Her er myndighetenes nye helseråd

** Mindre stillesitting ** Mer hverdagsaktivitet
** Mindre salt og sukker ** Mer frukt og grønt

SUNT OG GODT: Helsedirektoratets nye kostholds- og ernæringsråd oppfordrer blant annet nordmenn til å spise mer frukt og grønt, kostfiber og fullkornsfiber.FOTO: FRODE HANSEN/VG
SUNT OG GODT: Helsedirektoratets nye kostholds- og ernæringsråd oppfordrer blant annet nordmenn til å spise mer frukt og grønt, kostfiber og fullkornsfiber.FOTO: FRODE HANSEN/VG
Mange nordmenn får i seg dobbelt så mye salt som anbefalt. Vi må også kutte ned på sukkeret, og ikke minst - ta en pause fra stillesittingen!

Denne saken handler om:

Det er helsedirektoratets nye kostholds- og ernæringsråd, som ble lagt frem onsdag. Rådene er baser på nordiske næringsstoffanbefalingene (NRR) som ble lagt frem i oktober i fjor. De nye rådene avløser dermed helsedirektoratets tidligere råd, som sist ble oppdatert i 2005.

Det er hovedsakelig inntak av mettet fett og stillesitting som er en av de største helsemessige utfordringene i Norge i dag. I årets rapport har Helsedirektoratet for alvor rettet søkelyset mot aktivitet. De oppfordrer folk i alle aldre til mer fysisk aktivitet, mer hverdagsaktivitet og mer styrketrening.

- Det er kjempebra, rådene blir bedre og bedre. Det er veldig bra at de setter fokus på stillesitting. Det er så mange som går på spinning, men som sitter stille resten av døgnet, sier trimdronning Kari Jaquesson.

Se rådene nederst i saken!

FORNØYD: Trimdronning Kari Jaquesson gjør en balanseøvelse under den kollektive pausen fra stillesittingen under Helsedirektoratets pressekonferanse onsdag. FOTO: JAN PETTER LYNAU/VG
FORNØYD: Trimdronning Kari Jaquesson gjør en balanseøvelse under den kollektive pausen fra stillesittingen under Helsedirektoratets pressekonferanse onsdag. FOTO: JAN PETTER LYNAU/VG


Få beveger seg nok

- Den største utfordringen er at det er få, kun en av fem, som møter anbefalingene om daglig aktivitet. For det andre er det viktig å få brutt opp denne stillesittingen, som vi ser starter allerede i barneårene, sier Knut-Inge Klepp, divisjonsdirektør i Helsedirektoratet, som la frem rapporten.

- Det er relativt enkelt å ta en to minutters pause fra stillesittingen og kanskje gjøre en balanseøvelse eller lignende. Det en taper i tid, tar man i mange ganger igjen gjennom at man får mer overskudd, fortsetter han.

Han mener mye av årsaken er at samfunnet nå er tilrettelagt for stillesitting.

- Vi har laget et samfunn hvor det er veldig lett å sitte stille hele tiden. Vi trenger for eksempel ikke gå bort til TV-en for å bytte kanal, eller gå bort til faksmaskinen for å sende en beskjed. Det er behagelig å sitte stille, men man vil oppleve å få mer overskudd når man begynner å bevege seg.

- Det er kjempeviktig å legge inn vaner som man kan ta med seg gjennom hele livet, derfor er hverdagsaktiviteten, som det at man beveger seg for eksempel til og fra jobb, svært viktig.

- Kan få stor betydning

- At folk i alle aldre anbefales styrketrening, er viktig, og vil kunne bety mye for folks livskvalitet, sier redaksjonell leder i VGs Vektklubb.no, Nina Schmidt.

Redaksjonell leder i VGs Vektklubb.no, Nina Schmidt. FOTO: ESPEN BRAATA
Redaksjonell leder i VGs Vektklubb.no, Nina Schmidt. FOTO: ESPEN BRAATA


- Om man jevnlig trener de store muskelgruppene, står man langt bedre rustet til å kunne leve et godt liv med full rørlighet, noe som igjen betyr at man kan delta i samfunnet og være ute blant folk, og dermed få bedre livskvalitet. Man tenker gjerne ikke på helsa før man mister den, så om dette rådet når frem til folk, vil det ha stor betydning, sier Schmidt.

Hun liker også at helsemyndighetene anbefaler både mer hverdagsaktivitet og mer trening, men mener kostholdsrådene kan bli vanskelig å tolke for folk flest.

Her er helsedirektoratets viktigste råd:

** Mindre salt:

En bør ikke få i seg mer salt enn fem gram dagen, ifølge Helsedirektoratet. Undersøkelser viser imidlertid at mange nordmenn får i seg nesten dobbelt så mye - mellom 8 og 10 gram om dagen. De anslår at mellom 70 og 80 prosent av saltinntaket kommer fra bearbeidet mat.

** Mindre sukker:

Til tross for at nordmenn har blitt flinkere til å redusere sukkerinntaket er det fortsatt en del som gjenstår. Helsedirektoratet anbefalerfolk å ikke la sukker utgjøre mer enn ti prosent av energikilden.

** Mer grønnsaker frukt og bær:

Vi er alt for dårlige til å få i oss nok frukt og grønt. Helsedirektoratet anbefaler nå et mål på minst 500 gram per dag. I dag spiser vi om lag 15 prosent av den grønnsaksmengden vi burde. Av frukt og bær får vi i oss om lag 40 prosent.

** Mer kostfiber og fullkorn

Kostfiber og fullkorn minsker risikoen for tykk- og endetarmskreft, hjerte- og karsykdommer og type 2-diabetes samt overvekt. Det anbefaler at man burde få i seg mellom 25 og 35 gram kostfiber per dag. I dag får norske kvinner hovedsakelig i seg 22 gram kostfiber per dag, og menn 26 gram per dag.

** Mindre stillesitting

Mange sitter svært mye stille i løpet av dagen. I de nye kostholds-, ernæring og aktivitetsrådene oppfordres folk til rett og slett å ta en pause fra stillesittingen! Typiske eksempler på stillesitting er TV-titting, PC-bruk og bilkjøring.

Reis deg opp og gjør noen balanseøvelser, eller gå en liten tur, slik at du får beveget deg litt, råder de.

I tillegg oppfordrer Helsedirektoratet Ola og Kari Nordmann til mer hverdagsaktivitet, som å gå eller sykle til jobben fremfor å ta bilen.

** Mer fysisk aktivitet!

For en voksenperson anbefales det at vedkommende er fysisk aktiv i minst 150 minutter med moderat aktivitet per uke. Alternativt 75 minutter av høy aktivitet, eller at man kombinerer disse to. De anbefaler også folk i alle aldre om å gjøre aktiviteter som styrker musklene om lag to ganger i uken.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks