Hovedinnhold

Overlege slår alarm om festrøyking

– Kan øke risikoen for hjerte- og karsykdommer med 50 prosent

<p>IKKE UFARLIG: Festrøyking, som 10 prosent av befolkningen fortsatt tillater seg, er langt fra så ufarlig som mange tror, ifølge overlege Serena Tonstad ved Ullevål Universitetssykehus.</p>

IKKE UFARLIG: Festrøyking, som 10 prosent av befolkningen fortsatt tillater seg, er langt fra så ufarlig som mange tror, ifølge overlege Serena Tonstad ved Ullevål Universitetssykehus.

Foto: Thomas Bjørnflaten, NTB scanpix
Hvis du vil unngå hjerteinfarkt eller hjerneslag, bør du stumpe sigarettene du unner deg på fest.

Denne saken handler om:

Det fortalte Serena Tonstad, overlege ved seksjon for preventiv kardiologi ved Oslo universitetssykehus, på den tredje Nasjonale konferansen om hjertet og hjernen i Oslo torsdag.

– Vi har fremdeles rundt 10 prosent festrøykere, og festrøyking kan gi 50 prosent økt risiko for hjerte- og karsykdommer, sier Tonstad. Hun viser til flere studier på området.

Men det er fortsatt farligere å røyke fra én til fire sigaretter daglig, enn å blåse seg gjennom en 20-pakning på fest, eventuelt 10-15 sigaretter hvis du fester både fredag og lørdag.

– Det er farligere å røyke litt hver dag, sier Tonstad til VG.

Husker du? Kreftforsker: – Røyking er dødeligere enn vi trodde

– 10 prosent festrøykere

Hun er bekymret over at antallet festrøykere ikke ser ut til å gå ned, men fortsatt ligger stabilt på ni-ti prosent av befolkningen. De som røyker fast hver dag har falt til rundt 13 prosent.

<p/> <p>Overlege Serena Tonstad ved seksjon for preventiv kardiologi ved Oslo universitetssykehus</p>

Overlege Serena Tonstad ved seksjon for preventiv kardiologi ved Oslo universitetssykehus

Foto: Stella Bugge

– Den ene røyken på fest kan være nok til å sette i gang tykkere blod. Røyking, selv om det bare er på fest, kan være den utløsende årsaken til at blodproppen løsner. Og røyking gir en umiddelbar blodproppeffekt som varer i 24 timer, sier Tonstad.

Slik påvirkes kroppen av røyken

Sigaretter er ifølge overlegen den viktigste årsaken til hjerteinfarkt og hjerneslag, særlig blant unge mennesker. Og de trenger ikke å dampe mye, så for å redusere risikoen bør du droppe hver eneste sigarett.

– Man må ligge på null sigaretter. Og det er ikke så vanskelig, sier Tonstad.

Skal man absolutt ha noe å kose seg med til rødvinen eller halvliteren, er snus og e-sigaretter langt å foretrekke, ifølge overlegen. Men skynder seg å legge til at hun absolutt ikke vil fremme dette heller. Nikotintyggegummi er det sunneste alternativet.

– Stumper du røyken, er risikoen for hjerteinfarkt redusert med 50 prosent etter ett år og etter fem år er den på nivå med ikke-røykere, sier Tonstad.

Studie: Røyking øker faren for brystkreft

Veldig mye kan forebygges

13.300 nordmenn får hjerteinfarkt hvert år og 16.000 får hjerneslag. Det er 40 per dag. Den gode nyheten er at veldig mye av dette kan forebygges.

De største risikfaktorene for hjerneslag i tillegg til røyking er høyt blodtrykk, diabetes, hjerteflimmer og overvekt.

Les også: Mener røykingen av tobakk gir genforandringer

– Vi ser at 80 prosent av alle hjerneslag og over 90 prosent av hjerteinfarktene kan forebygges. Da går det ikke bare på livsstil, men også medikamentell behandling av risikofaktorene siden ikke alle av oss klarer å være flinke nok hele tiden, sier Serena Tonstad.

Når det gjelder forebygging av hjerneslag står medisiner for 40 prosent av de 80. Resten er opp til deg.

Det aller viktigste du kan gjøre, er å stumpe røyken. Så kommer fysisk aktivitet, sørg for at du ikke er veldig overvektig og at du har et sunt kosthold og ikke drikker for mye. Dette beskytter både hjernen og hjertet.

Les også: Frykter økt alkoholinntak vil gi flere tilfeller av kreftverstingene

– Fysisk aktivitet kan vi alle gjøre noe med,og halvparten av alle nordmenn beveger seg ikke nok, sier Tonstad.

For å oppnå beskyttende effekt mot for tidlig død på grunn av hjerteinfarkt eller hjerneslag må du enten trene så mye at svetten renner i  20 minutter hver dag eller gå en times tur.

Middelhavskosthold

Kostholdet er også viktig.

Tonstad viser til en stor studie av middelhavskosthold fra 2013 hvor rundt 7500 personer med en gjennomsnittsalder på 67 - halvparten hadde diabetes og de var i snitt overvektige - ble satt på et kosthold hvor en av gruppene tok fire spiseskjeer olivenolje hver dag mens en annen gruppe spiste en håndfull nøtter.

Resultatet var oppsiktsvekkende. De som gikk på nøtter reduserte risikoen for hjerneslag med 46 prosent, uten at de gikk opp i vekt, mens olivenoljegruppen reduserte risikoen med 33 prosent.

– Nøtter har utrolig mange fordeler, men folk er redde for å legge på seg fordi de også er kalorike, avslutter Tonstad. Som mener denne kalorifrykten er overdrevet. Nøtter har en belønnende effekt i hjernen og kan gjøre det lettere å la være å spise andre, mindre sunne matvarer.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks