Hovedinnhold

Ulykkeshelikopteret hadde nylig byttet samme del som ulykkeshelikopteret i 2009

<p>MISTET ROTOREN: Både SC225LP som styrtet fredag (bilde av rotor øverst) og AS332 Super Pumaen som styrtet i 2009, mistet rotoren.</p>

MISTET ROTOREN: Både SC225LP som styrtet fredag (bilde av rotor øverst) og AS332 Super Pumaen som styrtet i 2009, mistet rotoren.

Foto: AAIB og Krister Sørbø (VG)
Både ulykkeshelikopteret i 2009 og det nå sist fredag hadde vært inne til vedlikehold og fått byttet ut rotorhodet en drøy måned før de styrtet.

Denne saken handler om:

I 2009, løsnet rotoren fra en eldre modell av Super Puma-helikopteret utenfor Peterhead i Skottland og styrtet i havet. 16 mennesker mistet livet.

Ifølge den britiske havarikommisjonens granskingsrapport hadde helikopteret fått utført blant annet et rotorbytte den 1.mars. Den 1.april skjedde styrten.

På helikopteret som styrtet utenfor Turøy i Øygarden 29. april var også et rotorbytte foretatt den 27. mars i år, en knapp måned før. 13 personer mistet livet i ulykken.

– Jeg kan ikke si annet enn at dette er merkelige sammentreff. Jeg tror ærlig talt at dette allikevel er tilfeldigheter, sier den erfarne helikopterpiloten Per Gram.

Han har 20.000 flytimer bak seg. Hele 4700 av timene er i samme typen som havererte i 2009.

Gram legger til at det er vanlig å skifte ut hele deler på et helikopter ved vedlikehold.

Har du sett denne? Slik skjedde helikopterstyrten ved Turøy

To ganger i løpet av fem måneder i 2012 havarerte den samme helikoptertypen som ulykkeshelikopteret. Begge helikoptrene som havarerte, hadde en sprekk i en aksling i girkassen. Helikoptertypen ble satt på bakken i ni måneder etter dette.

Mandag fastslo Airbus at dette akselbruddet ifølge deres foreløpige undersøkelser ikke er årsaken til helikopterstyrten utenfor Turøy.

Mistenker defekt rotor

Rotorbyttet på den eldre modellen av ulykkeshelikoptertypen i 2009, gjorde ifølge granskingsrapporten at de overså et lite metallfragment i smøreoljen i helikopterets såkalte planetgir.

<p>MANGLER: Dette er det skadde andre planetgiret som blir trukket frem som årsaken til at et Super Puma helikopter styrtet i 2009. En av "girene" er borte. Foto: AAIB</p>

MANGLER: Dette er det skadde andre planetgiret som blir trukket frem som årsaken til at et Super Puma helikopter styrtet i 2009. En av "girene" er borte. Foto: AAIB

Oversikt: Ofrene etter helikopterulykken

I følge Tekniske Ukeblad ble metallfragmentet registrert i en vedlikeholdskontroll bare 36 timer før ulykken. Den ble imidlertid ikke oppfattet som noe risiko fordi de tilskrev det rotorbytte og fordi den var så liten.

Fragmentet som var 2,88 mm x 0,88 mm ble funnet inni et av helikopterets planetgir. Dette fremmedelementet sammen med påvist materialdefekt i planetgiret blir av Granskingskommisjonen trukket frem som mulige hovedgrunner til at hovedgirboksen sviktet og rotoren falt av.

Les også: Helikopteret avbrøt tur på tirsdag

– Jeg tror nok at feilen ligger høyere opp i girsystemet. Det var jo en feil i planetgiret som forårsaket styrten i 2009 hvor hele rotoren ble revet av. Da bør man ta frem igjen det som skjedde da og se ekstra nøye på det. Får du partikler fra et slikt gir kan det i verste fall tyde på feil som kan føre til sammenbrudd som igjen fører til ubalanse, sier Gram til VG.

Pensjonert sivilingeniør Jan Erik Syljeset har jobbet med utmattingsproblematikk i tidligere Kværner Brug og senere i Aker Solutions.

Han har god kjennskap til feilene som tidligere har forårsaket fatale ulykker, spesielt på britisk sektor i Nordsjøen med Super Puma-helikoptrene.

 – De mest sannsynlige stedene er et akselbrudd eller noe med planetgiret. Når de utelukker denne akslingen er det fremdeles mange akslinger igjen i girkassen som kan få et tretthetsbrudd. Hendelseforløpet tilsier at det må være et slik brudd, gitt den brå kollapsen, sier Syljeset til VG.

Fysikkprofessor: – Traff bakken i 300 km/t

Selv om flere eksperter til VG tidligere har slått fast at girboksene på den eldre ulykkeshelikoptermodellen og det som styrtet fredag har åpenbare likheter, hevder produsenten at det er to forskjellige typer helikopter.

- Den fatale ulykken i 2009 var en annen og eldre helikoptertype, AS332, sier pressetalsmann Airbus Helicopters, Guillaume Steuer, til VG mandag ettermiddag.

Helikopterdirektør: Rakk aldri å slå alarm

– Hva kan du si om sammenfallet at havariet skjedde om lag en måned etter at rotoren ble skiftet?

 – Jeg kan dessverre ikke kommentere mulige sammenfall, eller andre forhold som vedlikehold og skifte av deler, sier Steuer.

 – Kan havariet sist fredag skyldes en eller annen form for materialtretthet?

 – Det kan jeg ikke svare på nå.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks