Hovedinnhold

Hard kastekrig mellom pakistanske samfunnstopper

ANKLAGER: Pakistanske Aslam Ahsan (t.v) tilhører en høykaste, men sier han bevisst ikke bruker kastenavnet sitt. - Kastenavnene bør forbys i Norge, mener den profilerte Ap-politikeren. Foto: GØRAN BOHLIN/JAN PETTER LYNAU/ANNEMOR LARSEN/MARTE VIKE ARNESEN
ANKLAGER: Pakistanske Aslam Ahsan (t.v) tilhører en høykaste, men sier han bevisst ikke bruker kastenavnet sitt. - Kastenavnene bør forbys i Norge, mener den profilerte Ap-politikeren. Foto: GØRAN BOHLIN/JAN PETTER LYNAU/ANNEMOR LARSEN/MARTE VIKE ARNESEN
Ap-politiker Aslam Ahsan (Ap) beskylder Venstre-profilen Abid Q. Raja for å misbruke sin kastetilhørighet for å oppnå politisk gevinst.

- Det pakistanske kastesystemet innebærer en snikrangering av mennesker i store deler av det pakistanske miljøet i Norge, mener Ap-politiker Aslam Ahsan.

Nå beskylder Ahsan andre pakistanske samfunnstopper for å bevisst bruke kastenavnet sitt som etternavn for å oppnå status og politisk vinning.

- I Norge er det flere kjente politikere, blant andre Venstres Abid Raja og SV's Akhtar Chaudhry, som bruker kasten sin bevisst. Kastenavn gir et statussignal som på ingen måte hører hjemme i det norske samfunnet, sier Ahsan, som oppfordrer norske myndigheter til å forby kastenavnene.

Høykastenavn

- Abid Raja hevder å være talsmann for integrering, men har bevisst valgt å synliggjøre at han tilhører høykasten Raja, og på den måten fremhever han seg selv.

- Raja er et kastenavn som ikke skrives som etternavn i de offentlige pakistanske registrene. Det samme gjelder Chaudry. De bruker kastenavnene bevisst, og jeg distanserer meg selv så langt jeg kan fra dette, sier Ahsan.

Delta i integreringsdebatten på Facebook!

Ahsan kommer selv er fra høykasten Rajpoot, og kunne også brukt tilnavnet Raja, men sier han ikke ønsker det. Han mener det er «primitivt å bruke kastenavnet sitt for å fremheve seg selv ».

Mener du at enkelte politikere bruker kasten sin for å oppnå en politisk gevinst?

- Ja, høykaste er et overklassesignal som kan gi politisk gevinst blant pakistanere.

Avviser påstand

Venstre-profil Abid Q. Raja tilbakeviser kritikken som fullstendig skivebom.

- Dette er så usaklig at jeg blir overrasket over Ahsan. Jeg har ofret mye privat for å kjempe mot kastesystemet, både internt og offentlig, sier en skuffet Raja.

Debatt:Hvordan lykkes med integreringen?

Venstrepolitikeren gikk offentlig ut og fortalte om den voldsomme konflikten han opplevde med sin egen familie da han giftet seg med Nadia Ansar, som tilhører en annen kaste.

- Jeg var den første som sto fram og satte problemet på dagsorden. Jeg har både snakket om og levd i kastekrigen, sier Raja.

- Men har Ahsan rett når det gjelder etternavnet ditt, og at det gir kastestatus?

- Raja er etternavnet i passet mitt, og kun et navn for meg. Grunnen til at initialen Q. settes istedenfor mitt andre navn, Qayyum, er fordi det er umulig å stave og uttale. Det er synd hvis Ahsans personangrep bunner i at jeg er en politisk konkurrent i Akershus. Jeg vet at han er kjent med den personlige kastekampen jeg har kjempet.

Fnyser av kritikk

Også SV-politiker Akhtar Chaudhry fnyser av kritikken.

- Det stemmer at navnet mitt signaliserer høykastetilhørighet, men det har vært vårt familienavn gjennom generasjoner. Jeg har aldri brukt det for å få politisk fremgang, sier Chaudhry.

- Jeg er enig med Ahsan i at kastesystemet er både undertrykkende og forkastelig.

Har du tips eller innspill til integreringsdebatten? Kontakt oss!

Mest konkret ser man det ved at mange ikke gifter seg utenfor sin kaste. Vi burde heller ikke ha foreninger basert på kaste - hverken i Norge eller i Pakistan, fortsetter han.

Også høyrepolitiker og bystyrerepresentant Aamir Sheikh reagerer på Ahsans utsagn.

- Kastenavnet mitt har ingen betydning for meg som politiker. Det som er viktig er politisk ståsted og partitilhørighet, sier han.

- Jeg bruker på ingen måte kastenavnet Sheikh for å fremheve meg selv som politiker. Kona mi har ikke en gang benyttet det, det viser hvor lite opptatt jeg er av det. For meg er det likegyldig om man som politiker heter Olsen, Sheikh eller Chaudhry. Det er jobben man gjør som politiker som er viktig, ikke hva man heter, legger Sheikh til.

- Kaste styrer politiske valg

Mange norskpakistanere gjør politiske valg ut fra kastelojalitet. Hvilken kaste man tilhører splitter norskpakistanere, styrer hvem man kan gifte seg med, og påvirker politikk og organisasjonsliv.

Det forklarer sosialantropolog Inger-Lise Lien, som er ekspert på kastesystemets betydning blant norskpakistanere.

- Det mest tydelige og kjente eksempelet er at det styrer arrangerte ekteskap, som skal holdes innen samme kaste, sier Lien.

- Men kaste kan påvirke politiske prosesser, også her i Norge er det flere personer som følger lojalitet grunnet kastetilhørighet og slektskap når de skal stemme. Dette har særlig skjedd under lokalvalg.

- Vi vet også at kastetilhørighet hadde en betydning da flere pakistanske foreninger ble dannet, fortsetter Lien.

Da Shahbaz Tariq som første norskpakistaner møtte på Stortinget i 2000, ble han kritisert internt i Arbeiderpartiet fordi han hadde ledet den kastebaserte Rajpoot-foreningen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer