Hovedinnhold

Giftgasser kan gjøre piloter akutt syke

** Sjokktall fra Tyskland viser omfanget
** Germanwings-piloter ble akutt syke under flygning i 2010

Flere ganger tidligere har farlige giftgasser satt piloter ut av spill. Gassene pustes inn av både piloter, kabinpersonell og passasjerer.

Denne saken handler om:

Allerede i 2006 slo Norsk Flygerforbund alarm om at giftige gasser kan gjøre piloter og kabinbesetning akutt syke.

Både i Norge og utlandet er det rapportert om flere alvorlige hendelser som har gjort piloter syke i cockpit. Tap av bevissthet er blant virkningene gassen kan ha på kroppen.

Germanwings-flyet med 150 personer om bord styrtet tirsdag. En av teoriene til styrten er at pilotene mistet bevistheten.

– Problemet er at vi vet veldig lite om disse gassene. I ulykker der pilotene har blitt bevisstløse er det vært mye spekulasjoner om hvorvidt eksponering for giftgasser har vært årsaken, men vi vet ikke sikkert, sier avdelingsdirektør Anthony Wangstaff i Flymedisinsk institutt til VG.

Kan ha vært bevisstløse

Ifølge styreleder Pekka Henttu i EUs organ for flysikkerhet (EASA), er det mye som tyder på at pilotene var bevisstløse under Germanwings-ulykken.

Årsaken er at lydinnspillinger fra ulykkesflyet tyder på at det var helt stille i cockpit under nedstigningen.

– Kobler man dette sammen med ulykkesflyets bane, tyder det på at pilotene var bevisstløse, i hvert fall deler av tiden, sier han, ifølge det finske nyhetsbyrået FNB.

Nylig meldte en anonym etterforsker til New York Times at en av pilotene skal ha vært utelåst fra cockpiten under nedstigningen.

LES OGSÅ:Dette er ulykkene med Airbus A-320

En årsak til bevisstløshet kan være gasslekkasje

En årsak til at piloter mister bevisstheten kan være et kraftig fall i lufttrykket. Lederen for den franske havarikommisjonen sa imidlertid på en pressekonferanse onsdag at de ikke har funnet noe som stemmer overens med denne teorien.

En annen årsak til bevisstløshet kan være en gasslekkasje.

Gassproblemer oppstår når olje fra hydrauliske systemer blander seg med ventilasjonsluften i flyet. Dersom denne giftgassen lekker ut – vil den passere gjennom airconditionanlegget – og både passasjerer og personell i flyet vil puste inn dette. Det kan gi både akkutte og langsiktige helseproblemer.

En rapport av den tyske flyhavarikommisjonen viser sjokktall på hvor stort omfanget av slike gasslekasje-hendelser er: Mellom 2006 og 2013 ble det rapportert 663 slike hendelser bare i Tyskland. I flere av tilfellene hadde passasjerer og mannskap fått helsevansker som følge av innånding av gassen. Flere piloter har blitt svekket i sin evne til å handle, og gassen har gitt klare indikasjoner på svekket arbeidssikkerhet.

Akutt skade på nervesystemet

En rapport fra Statens arbeidsmiljøinstitutt konkluderte i 2006 med at forgiftning av såkalte organofosfater kan gi akutt skade på nervesystemet - med bevissthetsforstyrrelser, svimmelhet og kramper som resultat.

Slik kan oljegassene påvirke kroppen

Nevrologiske skader kan være en av konsekvensene dersom du puster inn oljedamp på flyet. Dette er de farlige helsekonsekvensene forskning og rapporteringer har vist at gassen kan ha:


Langvarige, kroniske helseproblemer:


FINGRE; LEPPER: ** Nummenhet (fingre, lepper).

HODE: ** Nevropsykologiske symptomer: Svekket hukommelse, glemsomhet, manglende koordinering, kronisk hodepine, balanseproblemer og søvnproblemer.

LUNGER: ** Kroniske luftveisproblemer: Pusteproblemer, økt mottagelighet for øvre luftveisinfeksjoner, tetthet i brystet.

BRYST: ** Brystsmerter, økt puls og hjertebank.

HUD/HÅR: ** Hudsymptomer som kløe og utslett, blemmer i huden og håravfall

LEDD OG MUSKLER: ** Svakhet, kronisk tretthet (også rapportert ME), utmattelse, hetetokter, leddsmerter, muskelsvakhet.


Umiddelbare helseproblemer:


HODE: ** Du føler deg forvirret, rister, skjelver, mister balansen, svimmelhet, kramper og tap av bevissthet.

HODE: ** Svekket hukommelse, hodepine, ørhet, svimmelhet, forvirring og beruset følelse.

** Kvalme og oppkast

LUNGER: ** Luftveissymptomer: Hoste, pustevansker og tetthet i brystet.

BRYST: ** Økt puls og hjertebank

ØYNE OG NESE: ** Irritasjon i øyer, nese og øvre luftveier

PS! Andre symptomer blir også rapportert av mannskap og passasjerer.


Kilde: The Global Cabin Air Quality Executive (GCAQE), Statens Arbeidsmiljøinstitutt, SAFE.

PS! Dette er noen av helseskadene som gjentatte ganger har blitt rapportert av de som har blitt utsatt for eksponering av oljegassen.

Det kan også skje giftgass-lekkasjer uten at de om bord på flyet merker eller ser noe til det. Man kan derfor ikke se bort ifra at det skjer langt flere lekkasjer enn de som er rapportert til Luftfartstilsynet. 

Den nederlandske piloten og legen Michael F. A. Mulder er blant de som er bekymret for giftgassen, og har forsket på tematikken.

– Dersom flyets mannskap blir utsatt for akutt forgiftning vil utgjøre en alvorlig trussel mot sikkerheten på flyturen. Det har skjedd flere nestenulykker på grunn av dette. Det finnes også flere eksempler på piloter som har fått alvorlige skader etter karrieren, og har vært nødt til å slutte i jobben som pilot på grunn av at de har pustet inn dette, sier Mulder til VG 

Ifølge leder Christian Haanæs i norsk kabinforening er eksponering for oljegasser et kjent problem som de diskuterer jevnlig.

– Det er en velkjent problemstilling at eksponering for slike gasser kan påvirke nervesystemet. Men det er ikke vanlig å bli eksponert for disse gassene, sier Haanæs til VG.

Germanwings-piloter ble syke

Giftgass-problemer har skjedd i et Germanwings-fly tidligere:

I desember 2010 ble begge pilotene slått ut da de ble eksponert for avfrysningsgasser i cockpit på en rute fra Wien til Cologna, skriver Aviation Herald.

Annenpiloten har senere forklart at han følge en intens kvalme og derfor tok på seg oksygenmasken. Piloten har beskrevet plagene som en alvorlig prikking i hender og føtter og en sterk svimmelhet, ifølge Flightglobal.

Piloten klarte imidlertid å lande flyet trygt på flyplassen i Cologna. Senere blodanalyser viste at en av pilotene hadde uvanlige høye verdier av kjemiske stoffer i blodet, og begge hadde lave oksygennivåer.

– Under hendelsen handlet pilotene riktig og nøyaktig i henhold til instruksen, uttalte en talsperson for Germanwings, ifølge Flightglobal.

Årsaken til hendelsen ble aldri funnet, og flyet ble satt tilbake i trafikk etter en grundig gjennomgang. En lignende hendelse skal også ha skjedd med det samme flyet i 2008 – da kabinansatte og passasjerer sovnet raskt etter avgang i et A319-fly. Heller ikke denne gangen ble det funnet noen feil i flyet.

Lufthansa-direktør Carsten Spohr sa på en pressekonferanse onsdag at ulykkesflyet av typen A320 som styrtet i Alpene tirsdag senest ble sjekket dagen før – uten at det ble rapportert om feil.

– Vi fikk bekreftet av piloten som fløy på mandag at flyet var i perfekt stand. Vi forstår ikke hvordan dette kunne skje. Vi kan ikke forstå hvordan et fly som var i god teknisk stand, og med to godt trente piloter, kunne bli involvert i en så grusom ulykke, uttalte Spohr.

Føler seg svekket

VG har pratet med en norsk pilot som mener han har blitt et offer for giftgassen - og ble langsiktig syk. Han vil være anonym.

– Jeg har hatt det forferdelig. Jeg besvimer dersom jeg anstrenger meg, og får ubehagelige kramper. Jeg kan ikke engang vaske bilen eller jobbe litt i hagen. Jeg har ikke sjanse til å klare å jobbe lengre, sier piloten til VG.

Han jobbet som pilot i et norsk flyselskap. Tidlig på 2000-tallet merket han at det var noe som ikke stemte. Han begynte å få symptomer på oljegass-forgiftning. Han måtte slutte i jobben som pilot, og han klarer fremdeles ikke å ha et normalt liv.

– Helsa mi er fremdeles elendig. Det kjennes nesten ut som om jeg er full hele tiden. Dette er rett og slett helt grusomt, sier han.

Piloten forklarer videre at han føler at flyselskapet tok han useriøst etter at han ble syk.

– De fordummet meg som tok opp temaet i det hele tatt. Jeg har ikke gjort noe mer ut av det. Men flyselskapene ufarliggjør gassen, og de er virkelig ikke klar over hvor stort problem dette er, sier han.

– Flere alvorlig syke

I 2006 ble en SAS-kaptein så alvorlig skadet av en ukjent gass i cockpit at han ble kjent udyktig som flyger og mistet sertifikatet. 

Piloten sendte ut en nødmelding til kontrollsentralen og nødlandet på Sandefjord lufthavn Torp da både han og co-piloten begynte å føle seg øre og svimle i cockpiten. 

Ifølge yrkeshygieniker og organisasjonssekretær i fagforbundet for ansatte i energisektoren, Safe, Halvor Erikstein, er SAS-piloten langt ifra den eneste som sliter med skader som følge av gasslekkasjer i fly.

Erikstein har jobbet med saker relatert til gassen i mange år, og er svært bekymret for problemet.

– Jeg har møtt mange piloter og kabinansatte gjennom årene som har blitt alvorlig syke av gassene. Mange i flyindustrien påstår at denne eksponeringen er ufarlig, selv om dette er syntetisk olje som inneholder nerveskadelige organofosfater. Det er dessuten rapportert mange tilfeller av forgiftning, sier Erikstein til VG. Han er også i styret i The Global Cabin Air Quality Executive (GCAQE).

– Benekter problemet

Erikstein presiserer at fortsatt ingen flyselskaper har installert utstyr som overvåker om det er oljelekkasje fra motoren. Dette er Erikstein svært kritisk til.

– Det viser at de fortsatt benekter et problem. Årsaken er sannsynligvis at dette er en industri som er svært presset økonomisk, og ikke ønsker utstyr som kanskje vil føre til at fly oftere må settes på bakken. De tenker nok også at de da vil få krav fra passasjerer som er blitt skadde etter hendelser med oljelekkasje, sier han.

Nødlandet

I 2005 mistet 121 mennesker livet da et Helios Airlines-fly styrtet inn i en fjellvegg på Kypros. Undersøkelser har vist at begge pilotene mistet bevisstheten. Det samme gjorde passasjerene.

Det ble først spekulert i hvorvidt en gasslekkasje var årsaken til at pilotene ble satt ut av spill. Dette ble senere avkreftet da det kom frem at ulykken skyldtes et kraftig fall i lufttrykket.

Senere ble det kjent at lufttrykket hadde sunket kraftig da den greske kapteinen hadde oversett en melding om at oksygentilførselen sto på «manuell» og segnet om bak spakene.

Nestenulykker på grunn av gasslekkasjer

I 2011 skrev Dagbladet om en alvorlig gasshendelse førte til at et nordsjøhelikopter med 19 ansatte måtte nødlande etter at begge pilotene begynte å føle seg svært syke. Symptomene var blant annet kvalme, hodepine og svimmelhet.

Det er ikke første gang piloter har følt seg uvel eller mistet bevisstheten under flyvning.

12. november 1999 var 70 passasjerer og flere ansatte på et Braathens-fly i Sverige i livsfare fordi pilotene var omtåket.

– Vi slet opp surstoffmaskene. Fra ubehaget startet ble jeg veldig fort dårligere. Jeg kjente meg ør og omtåket til tross for surstoffet, skrev kaptein Niels Gomer i sin rapport etter hendelsen.

Selv brukte kapteinen rundt to minutter på å komme til hektene – og styrmannen som kjente seg betydelig bedre tok kontroll over flyet. Pilotene klarte til slutt å lande på Sturup utenfor Malmö.

Også i 2008 ble det mistenkt gassforgiftning da to piloter sovnet bak spakene om bord i Go! Airs flight fra Honolulu til Hilo lufthavn.

Etter 11 oppkall gjennom 17 minutter fikk etter hvert panikkslagne flygeledere kontakt med flyet og spurte om de hadde en nødssituasjon. «Ehe, nødssituasjon her, nei» svarte de og kapteinen ga ingen utdyping, i følge den britiske avisen Daily Mail.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks