Hovedinnhold

Synes ikke super-sykkelveier er så supert

** Distrikts-politikere frykter ekspress-sykkelveier blir for de få

<p>NY SYKKELVEI: En sykkelvei med midtstripe på Gaustad i Oslo. De nye super-sykkelveiene skal være sammenhengende veier med høy standard som er tilrettelagt for rask og direkte sykling over lengre avstander, ifølge NTP-forslaget.</p>

NY SYKKELVEI: En sykkelvei med midtstripe på Gaustad i Oslo. De nye super-sykkelveiene skal være sammenhengende veier med høy standard som er tilrettelagt for rask og direkte sykling over lengre avstander, ifølge NTP-forslaget.

Foto: Jon Olav Nesvold, NTB scanpix
Super-sykkelveier for 8 milliarder kroner skal rulles ut i de største byene, foreslår Statens Vegvesen i Nasjonal Transportplan. Flere distriktspolitikere advarer mot at tiltaket blir supert for de få - bare halve året.

Denne saken handler om:

– Jeg er ikke positiv til en satsing på disse såkalte super-sykkelveiene i det hele tatt. Det er en svært begrenset del av trafikantene som kan benytte seg av disse veiene, sier leder Odd Eiler Persen i Finnmark Fremskrittsparti.

Han reagerer på den voldsomme opphausingen av sykkel som fremtidens fremkomstmiddel i det lange fjord- og fjellandet vårt.

Les ogsåSkyver togstrekninger ut av transportplanen

– Vi i vår del av landet er nødt til å prioritere bilveier. Dessuten er jo både vi her i Finnmark og store deler av landet preget av vinter halve året. Da er ikke sykkelturer det første jeg tenker på, sier lederen i Finnmark Frp til VG.

Super-sykkelveiene

Disse strekningene foreslås bygget ut med sykkelekspressveier eller super-sykkelveier:

* Oslo-regionen: E6 Bryn-Lillestrøm og Rv163 Akershus grense - Økern.

* Bergen: E39 Rådal - Bergen sentrum.

* Trondheim: E6 Tiller og Heimdal - Rotvoll.

* Nord-Jæren: E39 Stavanger - Sandnes.

* Nedre Glomma: Grålum - Kalnes.

* Drammen: E134 Gulskogen - Mjøndalen.

* Grenland: Rv36 Vabakken - Gråtenmoen.

* Kristiansand: E18 Vollevann - Oddemarka-Tordenskjolds gate.

* Tromsø: E8 Solligården - Tromsgården - Tomasjord.

(Kilde: Fagetatenes forslag til Nasjonal Transportplan 2018-2029.)

30-40 km/t

Utbygging av super-sykkelveier eller sykkelekspressveier, der det skal kunne sykles i 30-40 kilometer i timen, blir holdt frem som en av hovedsatsingene i etatenes forslag til Nasjonal transportplan (NTP), som ble presentert mandag.

Oslo skal få to super-sykkelveier hvis forslaget blir tatt til følge, mens åtte andre er foreslått i andre byområder.

Fylkesleder Bengt Fasteraune i Oppland Senterparti, har heller ikke noen sans for de nye super-sykkelveiene rundt storbyene.

– Å bruke åtte milliarder på dette er en feilprioritering mens viktige distrikts-tiltak som Intercity til Lillehammer og E6 gjennom Gudbrandsdalen ikke blir fullført, sier Fasteraune til VG.

Kaller sykkelveier for stunt

– Før man starter med nye stunt som denne typen sykkelveier må man sluttføre allerede igangsatte prosjekter, legger Sp-fylkeslederen til.

Han har ingen tro på at sykling til jobben blir noen stor vinteraktivitet, selv i Oslo.

Kjell Idar Juvik er Ap-politiker fra Nordland i Stortingets transportkomité. Han er generelt tilhenger av å legge til rette for sykkel, men advarer mot at det er de store byene som stikker av med de store pengene og prosjektene.

– Det er viktig at dette ikke går på bekostning av gode tiltak i distriktene. Jeg synes det er påfallende få tiltak i Nord-Norge i NTP. Akkurat nå i vinterhalvåret er det ikke så aktuelt å hive seg på sykkelen. Folk har mer enn nok med komme seg ut og koste snø av bilen, sier Juvik til VG.

Sammenhengende sykkelveier

I Danmark er super-sykkelveier allerede etablert og prøvd ut i noen år. Syklende dansker setter pris på tiltaket, ifølge Teknisk Ukeblad.

<p>IVRIG SYKLIST: Venstre-politiker Abid Raja i Stortingets transportkomité på to hjul ved Vaterland i Oslo.</p>

IVRIG SYKLIST: Venstre-politiker Abid Raja i Stortingets transportkomité på to hjul ved Vaterland i Oslo.

Foto: Krister Sørbø, VG

Vegvesenet skriver også i sitt forslag til transportplan 2018-2029 at det er nødvendig med et et mer sammenhengende sykkelveinett på de største innfartsveiene.

«Erfaringer fra typiske sykkelbyer i andre land viser at det er nødvendig med sammenhengende sykkelvegnett langs hovedinnfartsårene, men også et mer finmasket nett i sentrums- og boligområdene. Trygge og attraktive sykkelparkeringsanlegg ved kollektivknutepunkter og større målpunkter er viktige for å legge til rette for sykling,» skriver planleggerne i NTP-dokumentet.

Super-sykkelvei eller sykkelekspressvei defineres som en sammenhengende sykkelvei med høy standard som er tilrettelagt for rask og direkte sykling over lengre avstander. 

Skal sykle på jobb

– Dette er en ny form for sykkelsatsing i Norge, og er et viktig virkemiddel for å få flere til å velge sykkelen framfor bilen på arbeidsreisen. Sykkelekspressveier vil gjøre elsykkel til et mer aktuelt transportalternativ, sa veidirektør Terje Moe Gustavsen i Statens vegvesen under pressekonferansen mandag. 

<p>SYKKEL-TILHENGER: Veidirektør Terje Moe Gustavsen la frem Vegvesenets forslag til en omfattende satsing på super-sykkelveier mandag.</p>

SYKKEL-TILHENGER: Veidirektør Terje Moe Gustavsen la frem Vegvesenets forslag til en omfattende satsing på super-sykkelveier mandag.

Foto: Terje Bringedal, VG

Leder Lars-Svein Drabløs i Sogn og Fjordane Frp. derimot ikke overvettes begeistret for sykkelsatsingen.

– Jeg foretrekker heller at pengene i større grad brukes på styrket kollektivtransport enn på sykkeltiltak rundt de store byene. I vinterlandet Norge er det begrenset når på året vi kan sykle. Jeg synes det virker mye å bruke 8 milliarder på super-sykkelveier, sier Drabløs.

I Møre og Romsdal håper imidlertid leder Olav Myklebust i Senterpartiet at sykkelsatsingen på nye superveier kan komme byer som Molde og Ålesund til gode.

– At det legges til rette for at mange flere kan bruke sykkel rundt de største byene, der mange sliter med stor luftforurensning og astma- og allergi, det støtter jeg, sier Myklebust.

Han håper at satsingen etterhvert kan utvides også til å gjelde noe mindre byer som de to største byene i hans hjemfylke.

Elsykkel-boom?

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen tror fremveksten av elsykler vil få flere til å transportere seg seg selv på to hjul i fremtiden.

– Hvem orker å sykle fire mil for å komme seg på jobb? Elsykler vil endre folks vilje til å sykle langt, og gjøre noe med bakkeutfordringene i Oslo og distanseutfordringen på Jæren, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) under fremleggelsen av NTP-forslaget mandag.

Venstres Abid Raja i Transportkomiteen er selv kjent for å være en ivrig syklist, som blant annet har syklet Norge på langs. Han tror vi bare har sett begynnelsen på sykling som en trend blant nordmenn.

– Super-sykkelveier er en riktig satsing. Men det må ikke gå på bekostning av andre tiltak som kollektivtrafikkl og gode tiltak i distriktene, sier Raja.

– Men det innvendes fra distrikts-Norge at sykling bare foregår halve året?

– Nei, sykling er blitt en helårsaktivtitet med piggdekk og elsykler. Og det vil bare fortsette. Sykling er trendy, kult og sporty. Det har en enorm folkehelseeffekt. Derfor er ekspress-sykkelveier et riktig tiltak, og det bør komme i stadig flere byer.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene