Hovedinnhold

Vedlikehold av F-35-kampflyene legges til Italia: – Svært uklokt

<p>KOMMER SNART: De første norske F-35-kampflyene kommer til Norge i år. Frem til 2025 skal Norge anskaffe inntil 52 kampfly med våpen og utstyr til en verdi av 71,5 milliarder kroner i 2017-verdi.</p>

KOMMER SNART: De første norske F-35-kampflyene kommer til Norge i år. Frem til 2025 skal Norge anskaffe inntil 52 kampfly med våpen og utstyr til en verdi av 71,5 milliarder kroner i 2017-verdi.

Foto: Thorbjørn Kjosvold, Forsvaret
Trygve Slagsvold Vedum (Sp) mener regjeringen glemmer hvorfor vi har et forsvar når de ikke legger opp til tyngre vedlikehold av F-35-flyene hjemme i Norge.

For mens andre europeiske kjøpere av F-35 etablerer nasjonale kapasiteter for tyngre vedlikehold av kampflyene, må de norske flyene til Cameri i Nord-Italia for de samme operasjonene.

– I en akutt krisesituasjon vil vi ikke ha kapasitet til å gjennomføre tyngre vedlikehold på flyene våre. Det mener jeg er svært uklokt. Vi har et nytt verdensbilde med behov for sterk beredskap, og i en akutt situasjon vil hvert enkelt land selvsagt prioritere sine egne fly først, sier Slagsvold Vedum til VG.

Forsvarssjefen i gradert rapport: Forsvaret kan ikke forsvare landet

I et skriftlig spørsmål til forsvarsministeren tok han opp problematikken på Stortinget i juni. Til svar fikk han at regjeringen ikke har vurdert det som nødvendig eller økonomisk ønskelig å etablere egen depotkapasitet utenfor løsningen i det flernasjonale F-35-partnerskapet, altså vedlikehold i Italia.

Driftskostnader: 196 milliarder

– Er du fornøyd med svaret du fikk?

– Nei, det er jeg ikke. Rent bedriftsøkonomisk kan det sikkert være noe å spare, men også sparingen har en pris, både samfunnsøkonomisk og med tanke på beredskapen. Her makter ikke regjeringen å tenke helhet i politikken sin, mener Senterparti-lederen.

Interessert i kampfly? Slik er det å fly F-16-kampflyene:

Statsaksjeselskapet AIM Norway, eid av Forsvarsdepartementet, har de siste årene vært med i konkurransen om flere større internasjonale vedlikeholdsoppdrag, blant annet på F-35-flyene. Da de første kontraktene for vedlikehold av flyene ble utdelt i fjor, gikk ingen til AIM Norway.

Rapport: 276 mangler avdekket på F-35-flyene

Om landene i F-35-partnerskapet ønsker å drive tyngre vedlikehold av sine kampfly nasjonalt, er det en merkostnad landet selv må ta. I motsetning til land som Storbritannia og Nederland, har Norge altså valgt å basere sitt tyngre vedlikehold fullt og helt på løsningen i F-35-partnerskapet.

– Dette er vår største fastlandsinvestering noen gang. Da er det avgjørende at vi prøver å få merverdi i form av arbeidsplasser i driftsfasen av flyene. sier Slagsvold Vedum.

Driftskostnadene gjennom levetidsperioden til F-35-flyene er beregnet til 196,6 milliarder kroner.

Sier opp ansatte

Ove Haukåssveen, direktør i AIM Norway, bekrefter overfor VG at de har vært nødt til å permittere 20 av sine drøyt 400 ansatte. Han utelukker ikke at de vil måtte si opp enda flere i tiden fremover.

Fikk du med deg? Derfor fikk F-35 flyforbud

Han er naturlig nok skuffet over ikke å skulle drive tyngre vedlikehold av F-35-kampflyene.

– Vi har ett stort miljø igjen i Norge, og når vi nå bygger ned det, gjør vi oss avhengige av kompetanse og kapasitet utenfor Norge for å drifte våre egen flyflåte. Det er svært uheldig, sier Haukåssveen.

– Vi har god kompetanse på F-16-kampflyene som enkelt vil kunne overføres til F-35. Når vi først legger ned det miljøet, vil det imidlertid ta lang tid å bygge det opp igjen, mener han.

I september 2015 ble de to første F-35-kampflyene overrakt Forsvaret på Lockhead Martin-fabrikken i Texas:

Departementet: Behovene godt ivaretatt

Ingen i Forsvarsdepartementet har hatt anledning til å besvare VGs spørsmål, men i en e-post besvarer statssekretær Øystein Bø (H) kritikken fra Senterpartiet.

«Slagsvold Vedum og Senterpartiet stemte for den felles vedlikeholdsløsning for F-35 som innebærer at alle landene som kjøper F-35, er med på å konkurrere om oppdrag knyttet til større vedlikehold. Dette innebærer at det etableres felles depot i partnerskapets regi for tyngre vedlikehold og oppgraderinger av F-35. På denne måten oppnås gode og kostnadseffektive løsninger», skriver statssekretæren.

«F-35 representerer en formidabel økning av norsk luftmilitær kapasitet. De beredskapsmessige forhold er vurdert. Jeg er trygg på at våre behov er godt ivaretatt i det valgte konseptet», legger han til.

Navarsete: – Utrolig frekt

Liv Signe Navarsete, Senterpartiets forsvarspolitiske talskvinne, mener Forsvarsdepartementet forsøker å fraskrive seg ansvaret for problemene i AIM Norway.

– Det er utrolig frekt å forsøke å legge ansvaret for problemene til AIM på Senterpartiet, som nettopp gikk imot omdanningen av AIM til aksjeforetak. En av de sentrale begrunnelsene fra regjeringen for å gjøre dette, var at AIM skulle settes i stand til å konkurrere om fremtidige vedlikeholdsoppdrag. Nå ser vi at det motsatte skjer, sier hun til VG.

Forsvarets skyttergraver: – Like viktig som under 2. verdenskrig

AIM Norway ble omgjort fra statsforetak til aksjeselskap i august 2016, tre måneder etter at regjeringen fremmet forslaget for Stortinget.

– Nå ser vi med all tydelighet at dette var et alvorlig feilgrep av regjeringen. Dersom AIM ikke vinner oppdrag om tyngre vedlikehold på F-35, setter det hele fremtiden til AIM og de 400 arbeidsplassene i Norge på spill, sier Navarsete.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks