Hovedinnhold

Varmesignatur var ikke savnet fly

Redningsleder: - Urolig for at de kan ha kommet nær fjelltopp

FJELLOMRÅDET: Dette flybildet viser Drakryggen i Kebnekaise-fjellene i Nord-Sverige hvor leteaksjonen nå pågår. Hos den svenske sjø- og flyredningen tror de flyet kan ha truffet fjellet til høyre i bildet. Foto: Tomas Johansson/Fjellfotografen.se
FJELLOMRÅDET: Dette flybildet viser Drakryggen i Kebnekaise-fjellene i Nord-Sverige hvor leteaksjonen nå pågår. Hos den svenske sjø- og flyredningen tror de flyet kan ha truffet fjellet til høyre i bildet. Foto: Tomas Johansson/Fjellfotografen.se
NIKKELOUKTA/NARVIK/EVENES(VG Nett) To radarmålinger viser at det savnede Hercules-flyet skal ha vært svært nær en fjelltopp da signalet forsvant.

Letingen etter det savnede Hercules-flyet med fem norske offiserer om bord er resultatløs fredag morgen.

Det norske P-3 Orion-flyet som har søkt hele natt til fredag meldte klokken 05.07 at de har oppdaget en varmesignatur som kanskje kan være det savnede Hercules-flyet eller deler av det.

- Varmesignalene ble fanget opp like sør for Kebnekaise. Svensk hovedredningssentral søker med et helikopter i området. Norske helikoptre står klare i Kiruna om det skulle bli behov for dem, sier presseoffiser Geir Bakke hos Cold Responses pressesenter.

Ifølge Hovedredningssentralen for Nord-Norge var det en avlang varmestripe som ble oppdaget fra et overvåkningsflyet som de antar kommer fra det savnede flyet. Stripen hadde et fasong som kunne likne på en fly.

Søkeområdet var ifølge Den svenske sjø- og flyredningen fem ganger to kilometer, inkludert Kebenekaises nord - og sydtopp.

- Vi har fått rapporten fra redningstjenesten i Sverige, som har hatt scooterpatruljer der det er angitt varmesignaler. De sier at de ikke har sett noe utenom det vanlige der oppe, sier Tore Hongseth ved Hovedredningssentralen i Nord-Norge til VG Nett.

Uvær har skapt vanskeligheter for leteaksjonen. Ifølge data fra meteorlogisk institutt vil det fortsette å snø utover dagen fredag. Vinden vil først avta fra stiv kuling til frisk bris i 18-19-tiden fredag kveld.

HAR DU BILDER, VIDEO, TIPS ELLER INNSPILL?
2200@VG.NO || SMS/MMS til 2200 || 22000000

Presseoffiser Bakke i Cold Response opplyser at patruljene som natt til fredag lette etter det savnede flyet hadde svært dårlig sikt, og at det både er rasfare og ulendt terreng i området.

- Grupper fra Telemarksbataljonen og HV16 er i beredskap og kan settes inn om det blir behov, sier han.

Artikkelen fortsetter.

PARAT: Letemannskapene står parat til å bli fraktet inn i leteområdet. Foto: EIRIK LINAKER BERGLUND
PARAT: Letemannskapene står parat til å bli fraktet inn i leteområdet. Foto: EIRIK LINAKER BERGLUND

Søker rundt toppen av Kebnekaise

Leteaksjonen ble natt til fredag trappet ned på grunn av dårlig vær,men Fredrik Persson, stabsmedlem ved den svenske sjø- og flyredningssentralen sier at værforholdene har blitt bedre fredag morgen.

- Vi forbereder et søk med fire helikopter, og et norsk fly. Søket vil foregå i det samme området som tidligere, rundt selve toppen av Kebnekaise, sier han.

Området skal være svært vanskelig område å søke i.

De fire helikoptrene som deltar i søket er et redningshelikopter, et militærhelikopter og et norsk helikopter.

Var på vei til Kiruna

Den siste observasjonen av Hercules-flyet «Siv» som var på vei fra Evenes til Kiruna for å hente materiell og personell, ble gjort klokken 14.56 torsdag og siste radiokontakt var klokken 14.43.

Ombord i flyet var fem norske offiserer, som nå har status som savnet.

- Vi har to ulike radarmålinger av flyet, fra en sivil og en militær radar. De skiller noe i posisjon. Den sivile registrerte at flyet befant seg 7.200 fot over bakken, mens den militære registrerte at flyet befant seg 7.600 fot over bakken, sier Christer Haglund, pressetalsmann hos den svenske sjø- og flyredningen, til VG Nett.

BAKGRUNN:Her er siste tegn fra flyet

Flyet, som var en del av den store militærøvelsen «Cold Response», ble da observert i området i nærheten av Sveriges høyeste fjell, Kebnekaise.

Fløy over fjelltopp

Kebnekaise-fjellene utgjør et stort fjellmassiv med flere store topper, hvorav den aller høyeste er Nordtoppen som ruver cirka 2100 meter over havet.

Ifølge Haglund skal flyets rute gå rett over Sydtoppen, som ligger cirka 2070 meter over havet.

Den sivile radaren viste altså at flyet befant seg 2.194 meter over bakken, mens den militære viste 2.316 meter. De to radarmålingene ble gjort med kort tids mellomrom, og redningslederen tror flyet har mistet høyde fort.

- Flyet skal ha begynt en nedstigning da vi mistet kontakten, og det som gjør meg urolig er at de kan ha kommet nærme toppen på Kebnekaise. Flyet har ikke hatt store marginer, sier Haglund.

Saken fortsetter under bildet

SAVNET: Det savnede Hercules C-130J-flyet «Siv» ankommer her Gardermoen militære flystasjon 30 juni 2010. Foto: Jan Severinsen
SAVNET: Det savnede Hercules C-130J-flyet «Siv» ankommer her Gardermoen militære flystasjon 30 juni 2010. Foto: Jan Severinsen

Flyr høyere

Han opplyser at sivile fly, som vanligvis ikke flyr mye i dette området, flyr mye høyere.

- Dette er en militærøvelse, så under øvelsen flyr de mye i området. De flyr også da lavere enn vanlig, sier Haglund.

Letemannskapene konsentrerer nå søket sør for området Drakryggen, i nærheten av Sydtoppen.

- Det har ikke blitt funnet noen vrakdeler eller andre funn, og søket har fortsatt i natt, sier Haglund.

Natt til fredag har det ikke lyktes VG Nett å få bekreftet flyets bevegelser fra det norske forsvaret.

Alvorlig turbulens

- Det har blåst kraftige bølgevinder i dette området. Det har skapt alvorlig turbulens. Vindene øker og minker i styrke veldig fort. Dette området er et spesielt område med veldig mye vind og disse bølgevindene, sier statsmeteorolog Vidar Eng ved Meteorologisk institutt til VG.

Torsdag blåste det oppimot 70 knop eller 250 km/t på det verste i området som omkranser Sveriges høyeste fjell.

- På bakken er det svenske redningsmannskaper, og norske mannskaper under svensk ledelse. De er nå øst for Kebnekaise, på vei til Kebnekaise fjellstasjon, sier forsvarssjef Harald Sunde til VG Nett.

Grafikk: Tom Byermoen
Grafikk: Tom Byermoen

Taktisk flygning

Per Gram har mangeårig erfaring fra Forsvarets egen redningsskvadron hvor han både har flydd Orion-fly og helikopter. I dag er han pensjonist og er svært aktiv med sin egen luftfartsblogg for «å bidra til informasjon om luftfart av alle slag».

- Det er nærmest umulig å forstå at du kan forsvinne slik hvis du har flydd et vanlig transportoppdrag omtrent som i et passasjerfly. Dette er jo et område med en del høye fjell, men ved vanlige flyginger flyr du safe, langt unna disse. Da er det et virkelig mysterium, sier han.

- Hvis du derimot flyr taktisk, det vil si at du later som om fiendene forfølger deg og du flyr lavt for å unngå å bli merket i slike fjellområder kan det imidlertid være noe mer forståelig at et fly kan forsvinne slik.

Forsvaret bekreftet i går kveld at flyet var på et transportoppdrag.

- Flytypen er jo helt ny og jeg har liten tro på at det er noe teknisk ved flyet som har sviktet, sier han.

- Et mysterium

Fra fjellstasjonen, hvor en fjellredningsgruppe har lagt utfra natt til fredag, finnes det flere vandringsstier opp til Kebnekaise.

- Fra fjellstasjonen til siste radarposisjon er det 8 km.
Det finnes stier, men det er vanskelig terreng. Med tanke på skredfaren og at det er mørkt, er det bare erfarne redningsfolk som leter nå, sier Bengt-Olov Hammarlöf, assisterende redningsleder ved den svenske sjø- og flyredningen, til VG Nett klokken 04 natt til fredag.

I likhet med sin kollega, stusser også Hammarlöf over forsvinningen.

- Det er stort og ganske nytt fly som ikke burde ha havnet der, og det burde ikke ha vært så lavt i det området. Det er et mysterium. Det er ganske merkelig at man går under den sikre høyden. Man skal ha et påslag på ganske mange fot for å være på den sikre siden, sier Hammarlöf.

Store letemannskaper

Foruten de fire helikoptrene og flyet som deltar i søket, deltar også ti til tolv personer i søk på bakken. Ifølge Persson vil ytterligere femten personer delta i søket i løpet av morgenen.

Persson ved den svenske sjø- og flyredningssentralen har tro på at flyet vil bli funnet.

- Forhåpentligvis vil vi klare å lokalisere det når det lysner og værforholdene er noenlunde bra, sier han.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer