Hovedinnhold

Svært begrenset sikt for helikopter og bakkemannskaper

**Svensk redningsleder:- Risikerer å gå rett forbi flyet
**Flere hundre norske soldater klare til å delta i letingen

DÅRLIG SIKT: Været skaper store problemer for letemannskapene i Kebnekaise-fjellene, og sikten i området er svært dårlig. Foto: LASSE ALLARD
DÅRLIG SIKT: Været skaper store problemer for letemannskapene i Kebnekaise-fjellene, og sikten i området er svært dårlig. Foto: LASSE ALLARD
NIKKALOUKTA/OSLO(VG Nett) Flere hundre norske soldater står klare til å bistå i letearbeidet etter det savnede norske flyet. Men de som leter ser såvidt hånden foran seg på grunn av været.

TIPS VG NETT

Har du tips eller innspill til VGs reportere?

FAKTA OM HERCULES-FLYET

  • Oppgavene til Hercules omfatter i hovedsak transport av personell og materiell for Forsvaret.
  • Lengde: 34,4 meter
  • Høyde: 11,8 meter
  • Vingespenn: 40,4 meter
  • Egenvekt: 86 000 lbs / 39 tonn
  • Lastekapasitet: 47 800 lbs / 21,6 tonn
  • Marsjfart: 355 kn / 657 km/t
  • Rekkevidde uten last: 3700 n mil / 6850 km
  • Rekkevidde med last: 2500 n mil / 4600 km
  • Marsjhøyde: 27 000 ft / 8230 meter
Kilde: FORSVARET

Vet du noe om saken? Tips VG!

  • MMS/SMS: 2200
  • E-post: 2200@vg.no
  • Tlf: 22 00 00 00


Like etter klokken 15.16 fredag ettermiddag meldte den svenske Flygräddningen at de gjør et nytt forsøk på å komme frem til stedet hvor det savnede flyets siste radarekko kommer fra.

- Et svensk militært redningshelikopter, en Superpuma, gjør et nytt forsøk på å komme opp i området. Det mindre Lifeguard 906-helikopteret gjorde et forsøk tidligere, men kom ikke gjennom været, forteller Jonas Sundin i Flygräddningen til VG Nett.

Den svenske avisen Norbottens Kuriren melder fredag ettermiddag om full snøstorm i området. Ifølge avisen er det periodevis ned mot fem meter sikt.

Ved 14.30-tiden var det fire norske F-16 jagerfly, et P3 Orion overvåkningsfly og et engelsk Hawkeye overvåkningsfly i luften, melder Flygräddningen.

Statsmeteorolog Silje Eriksen Holmen ved Vervarslinga Nord-Norge sier at det er turbulente forhold i leteområdet.

- Det blåser i hvert fall stiv kuling, lokalt kan det også være mer vind. Det er høye fjell og vestavind og sterk vind. Da får vi vind som slår ned på baksiden av fjellet, det skapes virvler og turbulens. Det er ikke spesielt heldig hvis man skal ut og fly, sier Eriksen Holmen. Hun antar at været først vil bedre seg lørdag morgen.

Soldater står klare

Fredag formiddag var Forsvarets skredekspert på vei til området hvor et norsk fly forsvant. Flere hundre soldater fra Telemark Bataljon og HV16 står også klare til å bistå i letearbeidet, dersom svenske myndigheter anmoder om det.

Mellom 40 og 50 personer leter nå etter det savnede norske militærflyet. Herculesen var en del av den store militærøvelsen Cold Response, men forsvant torsdag kveld. Flyet var på vei for å hente soldater og materiell i Kiruna i Sverige da det forsvant.

- Det meldes om veldig vekslende vær. Tung våt snø og det tar tid for mannskapene å komme frem. Det er snøbyger, vind og minus syv grader i området, forteller presseoffiser Rune Haarstad i Forsvaret.

Ifølge lederen for den svenske militære leteaksjonen, så risikerer mannskapene å gå rett forbi flyet uten å se det.

- Værforholdene er meget, meget tøffe. Det blåser så mye at man i praksis risikerer å gå rett forbi flyet fordi sikten er så dårlig. Man kan omtrent blåse av et fjell, sier oberstløytnant Mikael Nordmark i Lapplandsjegergruppen til avisa Nordlys.

(Saken fortsetter under bildet)

HAWKEYE: Et av verdens mest avanserte overvåkningsfly, et Hawkeye, skal bistå i letingen etter det norske flyet. Foto: AP
HAWKEYE: Et av verdens mest avanserte overvåkningsfly, et Hawkeye, skal bistå i letingen etter det norske flyet. Foto: AP

Ifølge Tobias Nicander i Flygräddnignen er det britisk overvåknings- og kommunikasjonsflyet Hawkeye, som fredag ettermiddag også bistår i søket, et av de mest avanserte søkesystemene i verden.

- Det kommer til å ligge høyt oppe og være flykoordinator og etter hvert også søke, sier han til Aftonbladet.

I beredskap

VG Nett er til stede i Nikkaloukta, hvor den svenske delen av den militære innsatsen ledes fra. Uværsskyer og skredfare truer i det massive fjellområdet Kebnekaise, hvor Sveriges høyeste fjell ligger.

Ved fjellstuen i Tarfaladalen er nå norsk og svensk militært mannskap, snøscootere og beltebiler på plass. De gjør seg klare til å gå inn i fjellet med nye søk.

(Saken fortsetter under bildet)

- Foreløpig har vi Telemark Bata

RESULTATLØST: Sea King-helikopteret fra Bodø kommer inn uten nye funn. Det er de norske heikoptrenes fjerde forsøk over søkestedet. Foto: KENNETH PAULSON
RESULTATLØST: Sea King-helikopteret fra Bodø kommer inn uten nye funn. Det er de norske heikoptrenes fjerde forsøk over søkestedet. Foto: KENNETH PAULSON

ljon og HV16 i beredskap for å settes inn. Per nå har vi 30 snøscooterpatruljer og godt med mannskap på bakken, sier presseoffiser Haarstad.

De norske og svenske soldatene har skiutstyr og samband som gjør at de er rustet til det vanskelige terrenget i fjellet.

- Har vært skredvær

Haarstad forteller at det i natt ble rapportert om dårlig sikt, ulendt terreng og skredfare. Det dårlige været har ført til at letemannskapene har måttet parkere flere helikoptre.

- Det er den svenske fjällräddningen som har ansvaret for letingen på bakken og de sender ikke opp noen som ikke vet hva de gjør, sier Tobias Nicander ved Flygräddningen til VG Nett.

Skredfaren er ett av forholdene letemannskapene må ta hensyn til.

- Det har vært skredvær der de siste dagene. Det har kommet noe snø, og i går var det to plussgrader i Nikkaloukta. Det er vær som kan være med på å øke skredfaren og jeg har sagt til de norske enhetene at de må forholde seg til at det er skredfare der, sier major Jo Gunnar Ellevold, som er sjef for skredgruppa på Cold Response til VG Nett.

- Krever bratt terreng

Fredag formiddag er han på vei inn til området hvor det norske Hercules-flyet forsvant i går kveld. For i tillegg til at det dårlige været gjør leteforholdene vanskeligere, kan det gå skred.

SAVNET: Bjørn Haug (40), Siw Robertsen (45), Steinar Utne (35), Ståle Garberg (42) og Truls Audun Ørpen (46) som var om bord i Hercules-flyet som er savnet. Foto: Forsvaret og Tomas Johansson/Fjellfotografen.se
SAVNET: Bjørn Haug (40), Siw Robertsen (45), Steinar Utne (35), Ståle Garberg (42) og Truls Audun Ørpen (46) som var om bord i Hercules-flyet som er savnet. Foto: Forsvaret og Tomas Johansson/Fjellfotografen.se


- Det er ikke nødvendigvis farlig å bevege seg i fjellet selv om et er stor skredfare. For at et snøskred skal gå, kreves det en terrenhelling på 30 grader. Til sammenligning så er unnarennet på Holmenkollen 36 grader, så det krever bratt terreng. Skred kan også gå i flate områder, men for å utløse det, må du da være inntil eller opptil fjellskråningen, sier Ellevold.

Han mener at redningsoperasjonen ikke trenger å være farlig dersom mannskapene holder seg unna de bratte områdene. Når han kommer frem til Kebnekaise, skal han ut i snøen for å vurdere hvor risikabelt det er.

Forsvaret opplyste allerede torsdag kveld at var kaptein Ståle Garberg, oberstløytnant Truls Audun Ørpen, kaptein Bjørn Yngvar Haug, kaptein Siw Robertsen og kaptein Steinar Utne som var i flyet.

Været stoppet helikopter

Hans sier det vil bli tryggere å lete etter de savnede og helikopteret når været blir bedre.

- Når det blir kaldere i været, og vi får kuldegrader etter et mildvær, så er det en stabiliserende faktor. Det er det også hvis det slutter å blåse og hvis nedbøren avtar, sier han.

- Det er de motsatte faktorene av det som øker snøskredfaren, som er varmt vær, plussgrader, nedbør i form av regn og snø og vind.

Om lag 37 personer deltok fredag formiddag i letingen på bakken. Fire helikoptre skulle fredag morgen fortsette letingen, men tre av dem returnerte til Nikkaloukta på grunn av dårlig vær.

Avløses av jagerfly

Det norske Sea King-redningshelikopteret fortsatte frem til klokken 10.00, men måtte også lande på grunn av værforholdene.
Et norsk overvåkningsfly av typen P3 Orion fly holdt seg høyere i luften, og kunne derfor fortsette.

KRAFTIG VIND: Bak dette fjellpartiet letes det nå etter det savnede Hercules-flyet. Foto: Foto: EIRIK LINAKER BERGLUND
KRAFTIG VIND: Bak dette fjellpartiet letes det nå etter det savnede Hercules-flyet. Foto: Foto: EIRIK LINAKER BERGLUND


Dette flyet skal etter hvert avløses av to F-16 jagerfly, som skal lete etter åpninger i været slik at helikoptrene kan ta seg inn i leteområdet.

I 11.30-tiden fredag opplyser svenske Sjöfartsverket at man gjør et nytt forsøk på å fly Sea King inn i leteområdet.

- Man har ambisjoner om å nærme seg området for å, så snart som mulig, gå inn og søke. I området er det hard vind og snøbyger og sikten er veldig dårlig, heter det i en oppdatering.